Oldřich Suchoradský: Ještě větší chaos než jsme čekali

úterý 2. června 2009 ·

Nervozita kolem přijímací zkoušky na střední školy a kritika jejich problematického průběhu pomalu utichá a budí u veřejnosti dojem, že je vše v pořádku a vyřešeno. Přesto je ještě dnes nemálo absolventů základních škol, kteří nemají v ruce rozhodnutí o přijetí ani na jednu střední školu. Ještě větší nejistota panuje na středních školách, protože nikdo neví, kolik skutečných uchazečů o studium na své škole přijali. Chaos, který přijímací řízení vyvolalo, předčil všechna pesimistická očekávání a hovoří se o tom, že zvolená pravidla jsou chybná a je třeba je napravit.

Od začátku přitom bylo nad slunce jasné, jak to všechno dopadne. Rozšíření volby počtu přihlášek uchazečů o studium bylo mylným a populistickým rozhodnutím. Paradoxně nejvíce ublížilo těm, kterým mělo právě pomoci - samotným žákům a jejich rodičům. Všechny předem vyslovované obavy se naplnily, a to ještě ve větší míře, než se očekávalo. Snad jediný profit ze schválených změn měli jen ti nejlepší žáci, kteří by se ale podle minulých pravidel stejně na vyvolené školy pohodlně dostali, a proto žádnou pomoc nového systému nepotřebovali. Pokud si zvolili při výběru tři možnosti, byli přijati na všechny tři. Jejich rodiče pak řešili nový problém: Kterou ze škol si vybrat? Tím ale zkomplikovali situaci všem ostatním uchazečům, protože ti museli čekat, až jejich úspěšní spolužáci dají střední škole zprávu, kam 1. září nastoupí. Zároveň by měli zrušit svoji nominaci na dvou zbývajících školách, které se rozhodli z výběru vyřadit. Tímto komplikovaným procesem se celé přijímací řízení protahuje a stává se nepřehledným. Vůbec nejhůře dopadli ti, kteří mají sice výborný prospěch, ale nemohou konkurovat těm nejlepším. Ti se v prvém kole většinou nedostali nikam a negativní hlášení o výsledku přijímacího řízení je uvedlo do stavu totální nejistoty a stresu. Nyní čekají, jak se situace na školách vyvine a zda se vyřazením těch, kteří jsou v pořadí před nimi, posunou i oni se do sestavy přijatých studentů.

Nechci už dál rozvíjet úvahy nad problémy, které nový systém přinesl žákům a jejich rodičům, ale i základním školám, které žáky k řízení posílají. A v prvé řadě středním školám, které jejich přihlášky přijímají. Další problémy lze očekávat na krajských úřadech při vyřizování odvolání nespokojených rodičů nepřijatých žáků. Mně osobně nejvíce udivuje, že se na většině škol řádné zkoušky vůbec nekonaly a místo nich se provádělo jakési výběrové řízení, na základě klasifikace uchazečů na základní škole. Léta přicházela ze středních škol směrem k základním školám oprávněná kritika k neuvěřitelně rozdílné klasifikaci přijatých žáků z jednotlivých škol. A najednou se tato kritizovaná hodnota stává hlavním a často jediným kritériem pro "žebříčky" přijímaných žáků. Nabízí se otázka, proč? Odpověď se přímo nabízí: Dělat řádné zkoušky pro trojnásobný počet uchazečů by bylo pro střední školy organizačně neúnosně náročné. Navíc v situaci, kdy termíny zkoušek nejsou mezi školami koordinovány by to bylo i pro žáky časově těžko zvládnutelné. A tak je najednou klasifikace ze „základek“ spásou a hlavním a jediným kritériem výběru. Jaké studenty si školy na základě takového výběru vybraly, to poznají brzy po 1. září příštího školního roku. Zajímalo by mne, zda některé střední školy využily tolik kritizovaného a zcela ignorovaného výstupního hodnocení žáků základní školou. Nebyla by to sice také žádná velká „trefa“, ale přeci jenom jedna z dalších možností pomáhajících při rozhodování o přijetí uchazeče.

Předvídám, že se přijímací řízení na řadu středních škol potáhne až do konce tohoto školního roku, možná i přes prázdniny. A stejně nebude jistota, kdo 1. září do školy skutečně nastoupí a kolik žáků bude nakonec na škole studovat. Vzniklý chaos budí podezření, že byl vytvořen záměrně, aby byl dán větší prostor k manipulaci a různým nekontrolovatelným přesunům, které rozhodně školství v této době nepotřebuje. Nejméně pomůže samotným vycházejícím žákům. Je smutné vidět, co vše je dnes v našem školství možné a jak málo je nasloucháno hlasům přímo ze škol, které popsaný chaos dávno předvídaly a před schváleným systémem přijímacího řízení dopředu a včas varovaly. Jediná cesta nápravy je stávající systém zrušit a hledat zase nějaký jiný. Pokud by měla být rodičům ponechána možnost zaslání přihlášek na více středních škol, pak by to vyžadovalo systém jednotné závěrečné zkoušky u všech vycházejících žáků základní školy. Tím by se vytvořilo alespoň přibližně srovnatelné měřítko, podle něhož by proběhl konečný výběr. Ale ani to by nebylo nijak jednoduché a řada neduhů z letošních „přijímaček“ by stejně zůstala. Proto bude asi nejlepší vrátit se k systému, který tu vcelku bez větších potíží fungoval v minulých letech.

Volně upraveno z příspěvku na blogu autora na blog.rvp.cz.

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.