Veronika Biskupová: ICT ve výuce na základních školách – z pohledu učitele jazyka a společensko vědních předmětů

pondělí 28. května 2007 ·

Žáci základních škol dnes běžně užívají PC a internet ke komunikaci se svými kamarády, ke hraní her a k jiným aktivitám, které jim informační technologie nabízejí. V dospělosti se jim informační technologie stanou každodenním pomocníkem při zaměstnání i v životě. Základní škola by měla využívat informační technologie se stejnou samozřejmostí, se kterou se vyskytují v životě žáků.

Základní škola Kravsko se snaží tuto myšlenku naplnit a využívá ICT nejen ve výuce informatiky, ale i ve výuce jiných předmětů, a to v několika směrech:

  1. Interaktivní tabule Smart Board je stále oblíbenějším pomocníkem mezi učiteli, zejména kvůli své názornosti a různým možnostem podávání výukové látky. Nejde tu jen o přesouvání objektů na ploše, ale o využití všech nástrojů, které nám tabule nabízí.
  2. Učitelé ZŠ Kravsko, zejména ti, kteří ovládají alespoň základy anglického jazyka využívají užitečný software určený pro učitele, volně dostupný na internetu. Tento software je výborná pomůcka k vytváření interaktivních testů, kvízů, osmisměrek, křížovek realizovatelných na počítači nebo v podobě tisknutelných pracovních listů.
  3. Začínáme využívat i možnosti internetu, a to jako nástroje pro vlastní stránky za účelem vystavování vytvořených interaktivních testů, kvízů a jiných materiálů pro domácí procvičování žáků. Učitel na ZŠ si tedy zřídí vlastní jednoduchou internetovou stránku s požadavky a interaktivními cvičeními pro svou třídu.
  4. Pro učitele angličtiny je zde možnost vytvořit si vlastní virtuální třídu na internetu. Žákům lze tímto způsobem zadávat úkoly, vystavovat materiályk učivu, doručovat webové odkazy k výuce, stanovovat termíny pro odevzdávání prací, organizovat komunikaci mezi učitelem a žáky.

AD1. Interaktivní tabule Smart Board

Používání interaktivní tabule se stává stále populárnější při procvičování a probírání učiva nejen na základních školách. Bílá dotyková plocha tabule umožňuje žákům a učiteli zobrazit připravené texty, slova, obrázky atp., s nimiž je možno manipulovat (tj. přesouvat, otáčet) prstem ruky. Zapisování na tabuli se také realizuje prstem ruky. Tabule zobrazuje také internetové stránky, které lze vhodně využít ve vyučování. Základní ovládací prvky Smart Boardu již většina učitelů na ZŠ Kravsko velmi dobře využívá ve své výuce. Je ovšem škoda efektivně nevyužít i ostatní velmi zajímavé nástroje, které vyučovací hodinu dokáží obohatit, oživit a zpřístupnit ji žákům.

Jedním z atraktivních nástrojů je přidávání zvuků k objektům v software Smart Notebook. Po kliknutí na výukový objekt se ozve zvuk, jenž může být signálem pro přiřazení, doplnění, nesprávnou odpověď či nápovědu k řešení úkolu.

Dalším nástrojem Smart Notebook poskytujícím velké možnosti je používání odkazů. Odkazy se nemusí používat jen pro zobrazení webových stránek, ale daleko efektivnější je odkazování na stránky ve vaší prezentaci. Jako konkrétní příklad bych uvedla stránku sešitu, na níž žáci vidí otázku a dvě odpovědi, kladnou a zápornou (např. ANO, NE). Studentům se po klinutí na jednu z možností objeví buď ocenění za správnou odpověď s další otázkou k řešení, nebo kritika za špatnou odpověď s možností vrátit se zpět na otázku. Odkazy skrývají i další zajímavé možnosti. Záleží jen na tvořivosti učitele.

Videořešení využívá nástroj "záznamník Smart". Nabízí učitelům možnost nahrát si pohyb objektů na ploše a pak videozáznam pustit žákům ve vyučovací hodině. Navíc, pokud je k počítači připojen i mikrofon, je možnost doprovodit učitelův záznam i průvodním slovem.

Software Smart Notebook ve svých galeriích nabízí i řadu flaschí, jež dokážou výuku oživit. Najdou se zde i užitečné pomůcky usnadňující vysvětlení učiva např. běžící text, kostky vyslovující samohlásky, čísla, kalkulačku, destičku s možností zobrazení její rubové strany, hodiny ukazující aktuální čas, možnost hodit si mincí (hlava nebo orel?).

AD2. Software určený pro učitele, volně dostupný na internetu

Pro aktivní učitele, kteří vytvářejí testy, kvízy, tajenky a osmisměrky, je na internetu k dispozici několik nástrojů, jež jim mohou ulehčit práci a nabídnou možnost vytvářet materiály nejen v podobě pro tisk, ale i ve formátu k realizaci na PC. Vyžadují však alespoň základní znalost angličtiny, neboť jejich ovládání je právě v anglickém jazyce.

První užitečný pomocník je k dispozici přímo na internetové adrese www.puzzlemaker.com . Tato stránka vám pomůže ve vytváření osmisměrek a jiných zajímavých cvičení pro tisk, takže zadáte pouze seznam slov, která mají být v osmisměrce nebo jiné tajence obsažená. Zbytek už za vás internetový nástroj udělá sám, a to vše zdarma a bez registrace. A jak na to? Stačí na zobrazené stránce kliknout na odkaz list of puzzle types, vybrat si typ cvičení a pak už jen postupovat podle jednoduchého návodu. Doporučuji: Word Search, Word Search with a Hidden Message, Criss-Cross Puzzle, Double Puzzle.

Velmi zajímavý je také freeware software Elipse Crossword. Tento jednoduchý program je nutné nainstalovat na vaše PC a pak můžete vytvářet tajenky nejen pro tisk, ale i v podobě pro PC ve formátu HTML. Po instalaci produktu si Elipse Crossword spustíte a postupujete podle anglického návodu. Ten vás provede až k interaktivní tajence, kterou můžete dětem vystavit na své webové stránky nebo na webové stránky školy. Zde je děti mohou řešit i z domova přímo v počítači. Program je ke stáhnutí zdarma na http://www.greeneclipsesoftware.com/eclipsecrossword/.

Já nejraději využívám software Hot Potatoes. Můžete jej stáhnou opět zdarma na http://web.uvic.ca/hrd/hotpot/index.htm. Jako jediný z popisovaných nástrojů je plně funkční pouze po jednoduché registraci na webu. Registrace je pro učitele bez poplatků. Program vám nabízí tvorbu několika typů cvičení ve formátu HTML, tedy ve formátu, který můžete spustit kdekoli v počítači pomocí internetového prohlížeče, nebo jej umístíte na své či školní internetové stránky pro domácí i školní procvičování. Nabízí se zde cvičení typu: kvíz (vybírání z možností A,B,C…), dopisování vynechaných výrazů do prázdných polí, seřazování výrazů, písmen do správného pořadí a přiřazovací cvičení. Žáci, kteří procvičují učební látku na cvičeních vytvořených v Hot Potatoes, si lépe učivo zapamatují. Také se k němu častěji vrací, neboť je jim k dispozici na webových stránkách v zábavné formě.

AD3.Tvorba vlastních webových stránek

V předešlém textu jsem několikrát zmínila možnost umístění vytvořených interaktivních materiálů na vlastních internetových stránkách. Učitelé mohou tento způsob komunikace se žáky snadno realizovat. K tvorbě vlastních stránek potřebujete pouze dvě věci: místo na webu a program k vytvoření stránky. Můžete využít například www.webzdarma.cz nebo třeba www.geocities.com, které vám po registraci poskytnou požadovaný prostor zdarma. Získáte tedy svou vlastní internetovou adresu ve formátu např. www.biskve.wz.cz. Program NVU, jenž nám pomůže lehce vytvořit vlastní HTML stránky bez znalosti složitých kódů atp. (prostředí podobné microsoft office), je zdarma ke stažení na http://www.nvu.com/download.php. Pak už jen stačí nahrát interaktivní cvičení a hotovou HTML stránku (vždy pod názvem index.html) s odkazy ke cvičením na registrované místo na webzdarma či geocities. Dětem jsou pak vaše materiály, kvízy atp. k dispozici na vaší vlastní webové adrese.

AD4. Virtuální třída pro vyučování anglického jazyka

Svět internetu poskytuje učitelům možnost zřídit si virtuální třídu, s jejíž pomocí organizuje komunikaci se žáky, zadává úkoly k určitému datu, vystavuje materiály, uveřejňuje odkazy k užitečným webovým stránkám, rozesílá zprávy žákům, zobrazuje rozvrh hodin atp. Takovýto nástroj je k dispozici na www.nicenet.org. Pro nové uživatele je určena kolonka "New Users Start Here". V této nabídce zvolíme mezi přístupem pro "Teachers" nebo "Students". Učitelé zvolí "Create a classe", žáci naopak "Join a class". Jednoduchým způsobem dle instrukcí vyučující vytvoří svoji třídu, k níž dostane číselný klíč. Klíč pak studenti použijí k prvotnímu vstupu do třídy. V dalších vstupech již používají vlastní heslo a uživatelské jméno. Nástroj je vhodný především pro starší žáky hlavně proto, že celé uživatelské rozhraní virtuální třídy je v anglickém jazyce.

Všechny tyto možnosti využití ICT pro komunikaci se žáky a přiblížení učební látky žákům se velmi osvědčily mně i mým kolegům, a protože jejich ovládání není závislé na obsáhlých znalostech tvorby html kódů atp.. Ve všech případech lze postupovat podle jednoduchých instrukcí.

Popsané činnosti využíváme ve všech fázích výuky v rámci prezentace, procvičování a ověřování učiva. I domácí příprava získává díky těmto činnostem nový rozměr. Využívání ICT nejen v předmětech informatiky je zcela jistě účinnou pomůckou obohacující výuku o nový rozměr, který je v životě žáků samozřejmostí.



Veronika Biskupová

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.