Změny ve výuce ICT na pilotních školách v letech 2003-5

středa 29. června 2005 ·

Výzkumný ústav pedagogický uspořádal v minulých měsících dotazníkové šetření na šestnácti pilotních školách, jehož cílem bylo posoudit vliv zvýšení hodinové dotace informační a komunikační technologie na utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáků. Porovnávaly se především organizační, materiálně-technické a personální podmínky školy ve školním roce 2003/4 a v roce 2004/5, kdy byla hodinová dotace navýšena.

Dotazníkové šetření proběhlo v rámci projektu Pilot Z spolufinancovaného z prostředků ESF, jehož cílem je ověřit fungování systému dvoustupňové tvorby kurikula v základním vzdělávání. Projekt je zaměřen na podporu ZŠ při realizaci vytvořených vlastních školních vzdělávacích programů a na využití získaných poznatků z ověřování při zavádění dvoustupňového kurikula do všeobecné praxe. Vzhledem k malému počtu pilotních škol není samozřejmě možné brát výstup jako zcela reprezentativní, ale některé údaje stojí určitě za zmínku (tisková zpráva VÚP je k dispozici ve formátu DOC o velikosti 92 kB nebo RTF v ZIP o velikosti 42 kB).

V meziročním porovnání vybavenosti škol bylo například zjištěno následující:

  • Oproti předchozímu školnímu roku vzrostl průměrný počet žáků školy na jeden počítač z 16,29 na 16,91 (jedná se o průměr na školu). Příčinu nelze přesně určit (může to být nárůstem počtu žáků na škole, snížením počtu PC a nebo chybou při vyplňování dotazníků). Důležité je, že tento průměr je necelých 50 % tzv. ICT standardu definovaného metodikou MŠMT.

  • Naopak přímo při výuce ICT poklesl počet dětí na jeden počítač z 5,12 na 4,32 (průměr na jednu školu). Minimální počet žáka na jeden počítač v dotazovaných školách je 1 a maximální 26.

  • Vzrostl průměrný počet počítačových učeben na jedné škole z 1,34 na 1,66.

  • Vzrostl průměrný počet počítačů na jednu školu z 26,8 na 31,4. Na všech 16 školách tedy přibylo 74 PC, z toho ale bylo 8 starších 5 let.

  • Vzrostl průměrný počet počítačů připojených na internet na jednu školu z 8,63 na 9,13, podíl připojených počítačů je tedy alarmující: jde o pouhých 29 %!

  • Obecně vzrůstající trend má i průměrný počet technických pomůcek používaných při výuce ICT (notebooky, data projektory atd.).

  • Rostoucí tendenci vykazuje počet učitelů používající pro svou přípravu na výuku počítač, přibývá i počet těchto počítačů a jejich připojení na internet.

 

počet počítačů

počet NTB

počet DP

počet IT

počet PRT

počet SC

počet DF

počet DK

 

r.v. před 2000

Školní rok 2003/04

průměr

26,8

8,6

0,5

0,7

0,2

2,2

1,2

0,8

0,5

maximální

57,0

30,0

2,0

2,0

2,0

8,0

3,0

2,0

1,0

minimální

4,0

0,0

0,0

0,0

0,0

1,0

0,0

0,0

0,0

Školní rok 2004/05

průměrný

31,4

9,1

0,6

0,9

0,3

2,6

1,1

0,9

0,6

maximální

68,0

30,0

2,0

2,0

2,0

8,0

3,0

2,0

1,0

minimální

4,0

0,0

0,0

0,0

0,0

1,0

0,0

0,0

0,0

NTB – notebook, DP – dataprojektor, IT – interaktivní tabule, PRT – tiskárna, SC – scanner, DF – digitální fotoaparát, DK – digitální videokamera

Obecné závěry

  • z dotazníků vyplývá, že učitelé využívají pro svou přípravu na výuku i jiných PC než školních

  • nejčastěji se z uvedených pomůcek při výuce používají tiskárny, dále scannery, viz tabulka

  • všechny dotazované školy mají k dispozici MS Word, PowerPoint a Excel

  • ostatní produkty MS Office má cca 75 % škol

  • z ostatního SW mají k dispozici všechny dotazované školy Adobe Reader

  • 65 % škol má Irfan View

  • téměř polovina škol má k dispozici Zoner Callisto

  • 100 % škol využívá při výuce elektronické výukové programy (mimo jazykových)

  • 94 % využívá jazykové výukové programy

  • 8 škol patří k tzv. „červeným školám“, 7 k „zeleným“ a 1 škola na tuto otázku neodpověděla

  • 75 % škol má všechny počítače na škole připojené do počítačové sítě

  • 6 % (=1 škola) má připojeny do školní sítě pouze počítače v počítačových učebnách

  • jedna škola uvadla, že má 2 PC učebny, které ale nejsou navzájem propojeny sítí

  • 3 školy, které měly v loňském roce pouze 1 PC učebnu, měly propojené počítače pouze v rámci této učebny, z toho 2 školy v letošním roce otevřely druhou PC učebnu a propojily všechny počítače na škole do PC sítě

  • v 88 % je provoz PC sítě zajišťován učitelem ICT, některé školy (= 4) kombinují samostatného správce sítě a učitele ICT

Dostupnost výpočetní techniky pro žáky mimo školu (odpovědi na tyto otázky jsou pouhé subjektivní odhady respondentů, proto nemohou mít faktickou vypovídací hodnotu):

  • méně než 50 % žáků školy má dle odhadu respondentů doma počítač (tento poměr je shodný na obou stupních ZŠ)

  • stejný poměr, tj. méně než 50 % má doma přístup na internet

  • cca 75 % škol uvádí, že jejich žáci mohou navštěvovat DDM, kde mají přístup k výpočetní technice, tuto možnost dle odhadu využije pouze čtvrtina žáků školy

Využití ICT:

  • pokud výuka probíhá v počítačové učebně, je vybavení této učebny vždy využíváno

  • všechny školy umožňují svým žákům přístup na počítače i mimo výuku

  • školy využívají PC velmi často k vyhledávání informací a procvičování probírané látky

  • často se na počítačích připravují na výuku učitelé

  • ne příliš často se využívají počítače ke zkušebním testům a vypracovávání domácích úkolů

  • nejméně často se počítače využívají pro psaní poznámek žáky

  • školy uvádějí, že je dostupnost materiálů pro začlenění ICT do výuky v jednotlivých oblastech dobrá v jazykové oblasti (a to jak v oblasti českého jazyka a literatury, tak i v oblasti cizích jazyků), matematické oblasti, společensko-vědní oblasti a oblasti informačních technologií

  • naopak špatně dostupné jsou zmíněné materiály v oblasti umělecké, tělovýchovné a zdravotní a v oblastech pracovních činností

Další vzdělávání pedagogických pracovníků v meziročním porovnání:

  • počet vyškolených učitelů vykazuje rostoucí tendenci

  • klesá počet proškolených učitelů, kteří nevyučují ICT

Formy práce s informacemi v roce 2004/05:

  • dle názoru respondentů přispěly navýšené hodiny ICT nejvíce k rozvoji kompetence k řešení problémů, dále kompetencí k učení, kompetencí komunikativní a kompetencí pracovní

  • k rozvoji kompetence občanské a kompetence sociální a personální přispěly navýšené hodiny ICT jen o něco méně, ale ne nezanedbatelně



dokument

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.