Výzkumný ústav pedagogický uspořádal v minulých měsících dotazníkové šetření na šestnácti pilotních školách, jehož cílem bylo posoudit vliv zvýšení hodinové dotace informační a komunikační technologie na utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáků. Porovnávaly se především organizační, materiálně-technické a personální podmínky školy ve školním roce 2003/4 a v roce 2004/5, kdy byla hodinová dotace navýšena.
Dotazníkové šetření proběhlo v rámci projektu Pilot Z spolufinancovaného z prostředků ESF, jehož cílem je ověřit fungování systému dvoustupňové tvorby kurikula v základním vzdělávání. Projekt je zaměřen na podporu ZŠ při realizaci vytvořených vlastních školních vzdělávacích programů a na využití získaných poznatků z ověřování při zavádění dvoustupňového kurikula do všeobecné praxe. Vzhledem k malému počtu pilotních škol není samozřejmě možné brát výstup jako zcela reprezentativní, ale některé údaje stojí určitě za zmínku (tisková zpráva VÚP je k dispozici ve formátu DOC o velikosti 92 kB nebo RTF v ZIP o velikosti 42 kB).
V meziročním porovnání vybavenosti škol bylo například zjištěno následující:
Oproti předchozímu školnímu roku vzrostl průměrný počet žáků školy na jeden počítač z 16,29 na 16,91 (jedná se o průměr na školu). Příčinu nelze přesně určit (může to být nárůstem počtu žáků na škole, snížením počtu PC a nebo chybou při vyplňování dotazníků). Důležité je, že tento průměr je necelých 50 % tzv. ICT standardu definovaného metodikou MŠMT.
Naopak přímo při výuce ICT poklesl počet dětí na jeden počítač z 5,12 na 4,32 (průměr na jednu školu). Minimální počet žáka na jeden počítač v dotazovaných školách je 1 a maximální 26.
Vzrostl průměrný počet počítačových učeben na jedné škole z 1,34 na 1,66.
Vzrostl průměrný počet počítačů na jednu školu z 26,8 na 31,4. Na všech 16 školách tedy přibylo 74 PC, z toho ale bylo 8 starších 5 let.
Vzrostl průměrný počet počítačů připojených na internet na jednu školu z 8,63 na 9,13, podíl připojených počítačů je tedy alarmující: jde o pouhých 29 %!
Obecně vzrůstající trend má i průměrný počet technických pomůcek používaných při výuce ICT (notebooky, data projektory atd.).
Rostoucí tendenci vykazuje počet učitelů používající pro svou přípravu na výuku počítač, přibývá i počet těchto počítačů a jejich připojení na internet.
| počet počítačů | počet NTB | počet DP | počet IT | počet PRT | počet SC | počet DF | počet DK | ||
| r.v. před 2000 | |||||||||
Školní rok 2003/04 | průměr | 26,8 | 8,6 | 0,5 | 0,7 | 0,2 | 2,2 | 1,2 | 0,8 | 0,5 |
maximální | 57,0 | 30,0 | 2,0 | 2,0 | 2,0 | 8,0 | 3,0 | 2,0 | 1,0 | |
minimální | 4,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 1,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Školní rok 2004/05 | průměrný | 31,4 | 9,1 | 0,6 | 0,9 | 0,3 | 2,6 | 1,1 | 0,9 | 0,6 |
maximální | 68,0 | 30,0 | 2,0 | 2,0 | 2,0 | 8,0 | 3,0 | 2,0 | 1,0 | |
minimální | 4,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 1,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
NTB – notebook, DP – dataprojektor, IT – interaktivní tabule, PRT – tiskárna, SC – scanner, DF – digitální fotoaparát, DK – digitální videokamera
Obecné závěry
z dotazníků vyplývá, že učitelé využívají pro svou přípravu na výuku i jiných PC než školních
nejčastěji se z uvedených pomůcek při výuce používají tiskárny, dále scannery, viz tabulka
všechny dotazované školy mají k dispozici MS Word, PowerPoint a Excel
ostatní produkty MS Office má cca 75 % škol
z ostatního SW mají k dispozici všechny dotazované školy Adobe Reader
65 % škol má Irfan View
téměř polovina škol má k dispozici Zoner Callisto
100 % škol využívá při výuce elektronické výukové programy (mimo jazykových)
94 % využívá jazykové výukové programy
8 škol patří k tzv. „červeným školám“, 7 k „zeleným“ a 1 škola na tuto otázku neodpověděla
75 % škol má všechny počítače na škole připojené do počítačové sítě
6 % (=1 škola) má připojeny do školní sítě pouze počítače v počítačových učebnách
jedna škola uvadla, že má 2 PC učebny, které ale nejsou navzájem propojeny sítí
3 školy, které měly v loňském roce pouze 1 PC učebnu, měly propojené počítače pouze v rámci této učebny, z toho 2 školy v letošním roce otevřely druhou PC učebnu a propojily všechny počítače na škole do PC sítě
v 88 % je provoz PC sítě zajišťován učitelem ICT, některé školy (= 4) kombinují samostatného správce sítě a učitele ICT
Dostupnost výpočetní techniky pro žáky mimo školu (odpovědi na tyto otázky jsou pouhé subjektivní odhady respondentů, proto nemohou mít faktickou vypovídací hodnotu):
méně než 50 % žáků školy má dle odhadu respondentů doma počítač (tento poměr je shodný na obou stupních ZŠ)
stejný poměr, tj. méně než 50 % má doma přístup na internet
cca 75 % škol uvádí, že jejich žáci mohou navštěvovat DDM, kde mají přístup k výpočetní technice, tuto možnost dle odhadu využije pouze čtvrtina žáků školy
Využití ICT:
pokud výuka probíhá v počítačové učebně, je vybavení této učebny vždy využíváno
všechny školy umožňují svým žákům přístup na počítače i mimo výuku
školy využívají PC velmi často k vyhledávání informací a procvičování probírané látky
často se na počítačích připravují na výuku učitelé
ne příliš často se využívají počítače ke zkušebním testům a vypracovávání domácích úkolů
nejméně často se počítače využívají pro psaní poznámek žáky
školy uvádějí, že je dostupnost materiálů pro začlenění ICT do výuky v jednotlivých oblastech dobrá v jazykové oblasti (a to jak v oblasti českého jazyka a literatury, tak i v oblasti cizích jazyků), matematické oblasti, společensko-vědní oblasti a oblasti informačních technologií
naopak špatně dostupné jsou zmíněné materiály v oblasti umělecké, tělovýchovné a zdravotní a v oblastech pracovních činností
Další vzdělávání pedagogických pracovníků v meziročním porovnání:
počet vyškolených učitelů vykazuje rostoucí tendenci
klesá počet proškolených učitelů, kteří nevyučují ICT
Formy práce s informacemi v roce 2004/05:
dle názoru respondentů přispěly navýšené hodiny ICT nejvíce k rozvoji kompetence k řešení problémů, dále kompetencí k učení, kompetencí komunikativní a kompetencí pracovní
k rozvoji kompetence občanské a kompetence sociální a personální přispěly navýšené hodiny ICT jen o něco méně, ale ne nezanedbatelně
dokument
0 komentářů:
Okomentovat