Miroslav Hřebecký: Školství musí podat dětem pomocnou ruku

pondělí 11. ledna 2021 ·

"Rok 2020 nachytal české školství vesměs na švestkách," hodnotí uplynulý rok Miroslav Hřebecký, programový ředitel EDUin. "Na druhou stranu nutno dodat, že se s tím učitelé a ředitelé, ale i zřizovatelé snažili operativně popasovat," dodává v anketě online deníku Aktuálně. Podle Hřebeckého udělalo české školství pod tíhou koronavirové epidemie nakonec obdivuhodný digitální skok, protože dosud se vyznačovalo spíše nedostatečnou IT gramotností učitelů, nízkou technickou vybaveností a malým zapojením technologií do výuky. 


Miroslav Hřebecký (eduin.cz)
"Digitální transformace je ovšem jen špička ledovce. Na školách se rozběhly další velmi podstatné procesy iniciované pandemií - změny způsobu hodnocení odvíjející se od podoby motivování žáků, jakož i poznání nezbytnosti současný naddimenzovaný obsah vzdělávání zredukovat a soustředit se raději pořádně a do hloubky na to v dnešní době podstatné," říká Hřebecký. 

Podobně náročný bude pro školství i rok 2021, protože kvůli koronavirovým opatřením ještě dlouhé týdny či měsíce školy ve standardním režimu fungovat nebudou. To je podle Hřebeckého nebezpečné hlavně z toho důvodu, že se mohou prohlubovat sociální nerovnosti. 

"Děti z nepodnětného prostředí se ve vakuu ocitají od jara, to znamená v souhrnu více než roční výpadek. Bude mimořádně důležité, aby školy po návratu do běžné prezenční výuky tyto děti dokázaly identifikovat a podat jim citlivě pomocnou ruku. Na státu je, aby k tomu vytvořil systémové podmínky," popisuje Hřebecký největší výzvu pro rok 2021.


Celý text naleznete zde

53 komentářů:

Zdeněk Brom řekl(a)...
11. ledna 2021 12:27  

Pane Hřebecký,

je hezké, že se radujete z procesů, které "se rozběhly". Jenom si nejsem zcela jistý, zda tušíte, kam ty procesy běží.

Nejvíce se rozběhl proces závislosti školních výsledků žáka na jeho sociálním zázemí. Zkrátka a natvrdo napsáno, žáci, jejich rodiče jsou vzdělanější mají nyní obrovskou výhodu. Léta práce na odstranění této závislosti byla vyhozena oknem.

Inkluze se ocitla v troskách.

On-line výuka i přes to, že mnoho učitelů, rodičů a žáků, dělá, co může, je jen slabá náhražka za prezenční výuku. Navíc rozmáhá únava a nasazení leckde polevuje.

No a tak bych mohl pokračovat.

Nepopírám, že on-line výuka přinesla i pozitiva, to ano, ale celkově to je spíš jeden velký malér pro všechny účastníky.

Píšete, že školství má podat pomocnou ruku, jenže školství ruku nikomu nepodá, protože ji jednoduše nemá. Tu ruku, ale spíš obě ruce, budou podávat jen a jen učitelé ve školách a bude to těžká a dlouhodobá práce. Nikdo jiný to za ně neudělá.

Robert Čapek řekl(a)...
11. ledna 2021 17:11  

Pane Brome, nechci vůbec zpochybňovat to, co čem píšete.

Já tuhle pomocnou ruku od škol (lépe řečeno od učitelů) chápu tak, že je třeba diferencovat a opravdu realizovat individuální přístup k žákům, zejména k těm slabším. Ne jak je zvykem v českých luzích, jet všechny všechno z jedné vody a pak jen střílet známky podle výkonů. A takovou pomocnou ruku může a měl by podat každý učitel.

Eva Adamová řekl(a)...
11. ledna 2021 17:34  

A co je zvykem v českých hájích, pane Čapku nevíte? Že byste nás o tom také poinformoval? Že byste jako člověk, který už v základním školství nepůsobí skoro dvacet let a který nikdy neučil hlavní předměty, poinformoval všechny prvostupňové učitele a druhostupňové učitele hlavních předmětů, co vlastně mají dělat a jak to mají dělat? Opravdu moc o to stojíme!!! Prosím, prosím, ...

Zdeněk Brom řekl(a)...
11. ledna 2021 17:45  

Pane Čapku,

rozumím Vám a myslím, že jsme ve shodě.

Jen mám skutečně jednu vážnou obavu. Abychom to jako učitelé měli sílu zvládnout, protože té práce, zvláště pokud chceme udržet individuální přístup, je neskutečně mnoho.

Navíc, bohužel, nemohu používat řadu účinných nástrojů jako je zpěv, tělocvik ..., neb je zákaz.

Nechci být pesimistou, ale tohle bude hodně náročná plavba.

tyrjir řekl(a)...
11. ledna 2021 18:11  

Školství musí podat dětem pomocnou ruku

"To by němý neřekl" podotýkávala moje babička, když někdo řekl něco zcela samozřejmého.

Koukám, čtu a nevěřím svým očím. Eduin udělal mohutný nedigitální skok!

:)))

mirek vaněk řekl(a)...
11. ledna 2021 19:08  

Dobří učitelé podávají pomocnou ruku žákům už půl roku. Jen kdyby se našel někdo, kdo podá pomocnou ruku i těm učitelům. Pokud si nepomůžou sami, tak jim nikdo z mnoha servisních organizací nepomůže. Webináře, jen některé, inspirují, ale žerou čas. Je to zatraceně málo. Odborníků hromady, konkrétní materiály minimálně.
Školství nepodá nic, jen vezme a všem.
Ukázala se reálná úroveň digitálních kompetencí učitelů, která moc nekorespondovala s předcházejícími pavýzkumy. Pan Hřebecký je bohužel stále mimo a za půl roku nepokročil. Stále nepochopil obrovské rozdíly ve vzdělávání různých typů škol, učitelů, předmětů a rodin. Omílání stejné mantry údivu a spasitelství přes půl roku bez sebemenší známky progrese už přestává bavit.
Pan Čapek i pan Brom mají pravdu. Ale obecné proklamace nepomůžou. Školství to nevyřeší. Ani lid, strana, společnost a čert ví co. Musí to udělat učitelé. Musí na to mít´sílu, podmínky a podporu. A to ani po 3/4 roku není. Jen plané proklamace, schvalování neaktuálních hloupostí a vymýšlení reforem. V době zuřícího požáru vedení zásahu hodlá provádět generálku stříkačky.

Tajný Učitel řekl(a)...
11. ledna 2021 19:15  

Momentálně školství podává pomocnou ruku tím, že rok nutí milion dětí trávit hodiny denně nehybně u počítače.

Unknown řekl(a)...
11. ledna 2021 20:38  

Tajný Učitel

Maximum možného. Od Anglie po Německo probíhá distanční vzdělávání. Neredukovat tedy na "českou kotlinku". Jsme součástí Evropy ve všech směrech. Tedy, se světem sdílíme i SARS-CoV - 2. Momentálně "větru dešti" neporučíme.

Unknown řekl(a)...
11. ledna 2021 20:54  

Zdeněk Brom

"žáci, jejich rodiče jsou vzdělanější mají nyní obrovskou výhodu"

Zajímá mě v souvislosti s touto větou:
1) Zda jde o rovnostářství?
2) Zda uvažujete ve smyslu paskvilu "inkluze po česku"?
3) Zda to je chyba, že rodiče s lepší genetickou výbavou mají vyšší vzdělání?
4) Zda uvažujete i v dimenzi "všichni žáci" z dané lokality budou navštěvovat jednu spádovou školu?
5) Zda se vaše úvahy pohybují i ohledně zrušení víceletých gymnázií?

Zdeněk Brom řekl(a)...
11. ledna 2021 21:05  

Pane Tajný učiteli,

to opět nedělá školství, ale vláda. Ne že by se chtěl nějak vymlouvat, ale tohle jde skutečně na účet vlády a především ministra školství.

Zdeněk Brom řekl(a)...
11. ledna 2021 21:08  

Pane Vaňku,

máte hlubokou pravdu v tom, že učitelé a ředitelé jsou nyní ve velkém a dlouhodobém stresu a že by jim zrovna MŠMT nebo někdo jiný podal pomocnou ruku ve smyslu např. psychohygieny, tak to ani náhodou. O nějakém smysluplném metodickém vedení už ani raději nepíši.

fandamoudry řekl(a)...
11. ledna 2021 21:47  

Unknown

Dnes už každý ví, že inkluze se v ČR nepovedla. Stačilo mrknout do Skandinávie, tam je inkluze funkční. Podílí se na ní 3 ministerstva - školství, zdravotnictví a práce-sociálních věcí. Inkludované děti jsou v jiných třídách, ale ve stejné budově. Když je nějaké výborné v Hv, Vv, M,...tak navštěvuje běžnou třídu. Je tam přímá návaznost na vyšší stupně školství a úřad práce. Žáci se v přestávkách setkávají v komunitní místnosti. Je tu z hlediska ČR jeden problém - financování školství, protože to opravdu stojí velmi mnoho. Bez peněz do hospody nelez - převedeno na ČR.

fandamoudry řekl(a)...
11. ledna 2021 21:50  

Učitelé a ředitelé jsou ve stresu.

Tak to autorovi doporučím, aby na několik týdnů zamakal v současném zdravotnictví. Pořád nedělejme z učitelů bábovky.

rváčkazvesela řekl(a)...
11. ledna 2021 22:37  

Je třeba výuku individualizovat. Je, ale s třiceti dětmi ve třídě?
Inkluze na severu se může dařit , protože fungují v zcela jiných finančních a organizačních parametrech. Učitelka, která má vést třicet dětí individuálně je blbost!!!
Nemáme na to peníze ani ...prostě nic.
Ať jdou lidi z neziskovek učit - aspoň trochu by to pomohlo. I když při jejich vzdělání - nevím, nevím. Ale nadšení jsou no, ne? V současnosti to prý stačí , vzdělání nepotřebují...

fandamoudry řekl(a)...
11. ledna 2021 22:46  

Proto tady píši o Skandinávii. Ono by někteří chtěli skandinávskou kvalitu za české peníze.

Robert Čapek řekl(a)...
11. ledna 2021 23:02  

Ach jo, kdyby hloupost nadnášela... "Ať jdou lidi z neziskovek učit". Do psí jámy, čemu by to pomohlo? Co to je zase za kravinu?

A rváčkazkysela za ně zase půjde pracovat s narkomany, vydávat jídlo bezdomovcům, starat se o sociální šatník, poskytovat zdravotní pmoc prostitutkám, pečovat o seniory, věnovat se lidem z postižením a stovky dalších činností, před kterými veřejnost zavírá oči?

Každý ať dělá to, co umí nejlépe a kam ho srdce táhne. Některým jdou ale nejlépe jen hejty na sociálních sítích, hloupé útoky na neziskovky a ani je hanba nefackuje. Než psát pitomosti se vzděláním je lepší pomáhat i bez vzdělání.

Silvie A. řekl(a)...
12. ledna 2021 7:26  

Inkluze se ocitla v troskách.
Nepopírám, že on-line výuka přinesla i pozitiva


Pan Brom má pravdu.

Pavel Doležel řekl(a)...
12. ledna 2021 9:20  

"Každý ať dělá to, co umí nejlépe a kam ho srdce táhne. Některým jdou ale nejlépe jen hejty na sociálních sítích, hloupé útoky na neziskovky a ani je hanba nefackuje. Než psát pitomosti se vzděláním je lepší pomáhat i bez vzdělání."

Proti charitám nic nemám. Vadí mi politické a nátlakové neziskovky. A to z prostého důvodu - pokud má někdo politický program, má s ním jít do voleb a nikoliv ho pokoutně a zcela nedemokraticky prosazovat v zákulisí - doufaje, že se někdo chytne, nebo zalekne veřejného zostuzení, či nátlaků. Školství má řídt ministerstvo pod vedením silného politika, ne EDUIN, či ČOSIV prostřednictvím slaboučkého politika. A to samozřejmě platí i pro jiné nátlakové skupiny typu D.O.S.T.

Ty hejty na sociálních sítích jsou zřejmě z vaší strany tolik očekávaná sebereflexe. Budete-li se chovat k lidem slušně, uvidíte, že i oni se pak budou chovat slušně k vám.

Unknown řekl(a)...
12. ledna 2021 10:12  

Poslední věta je pane Doležele přesně to, co vadí většině slušných a normálních lidí. Myslím tím vztahy nejen ve školství, ale především v celé společnosti.

Pavel Doležel řekl(a)...
12. ledna 2021 12:59  

A pokud jde o inkluzi, dovolil bych si jen přidat do výčtu možných názorů také ten svůj - že totiž ne pouze provedení, ale celý koncept je fundamentálně mylný. Kdo zvládne vzdělávání v hlavním vzdělávacím proudu, má se vzdělávat v hlavním vzdělávacím proudu. Kdo ne, ten by měl mít speciální přístup a vzdělávat se odděleně, nebo částečně odděleně. Neomarxistické teorie výroby rohlíků v autodílnách opravdu nefungují a je dost tristní, že někteří to ani po desítkách let zkušeností nepochopili. Děti, které se nedomluví česky, by měly také mít speciální přístup a ne být vrženi do třídy s asistenty, kteří se s nimi také nedomluví. V USA fungují například speciální třídy s tzv. "ESL" - English as a second language. A tomu je uzpůsoben obsah i forma vzdělávání a protože jsem tím sám prošel, mohu to jen doporučit.

Pavel Doležel řekl(a)...
12. ledna 2021 13:39  

"Poslední věta je pane Doležele přesně to, co vadí většině slušných a normálních lidí. Myslím tím vztahy nejen ve školství, ale především v celé společnosti."

Já vám rozumím a uznávám to i jako připomínku k mému chování. Bohužel, mám dojem, že existují určité hodnoty, za které stojí za to bojovat proti jejich ničitelům. A čím agresivnější, lstivější, manipulativnější, ignorantštější a bohorovnější ti ničitelé jsou, tím tvrdších metod je - bohužel - třeba používat. A hloupost je třeba nazývat hloupostí, stejně jako chybu chybou. Ideologie politické korektnosti a rovnosti všech se všemi ve všem a vyrovnaných startovních čar, je dlouhodobě neudržitelná. Ale děkuji za validní připomínku. V obecné rovině souhlasím. Jen si nemyslím, že se s tím dá něco dělat.

Zdeněk Brom řekl(a)...
12. ledna 2021 14:29  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Zdeněk Brom řekl(a)...
12. ledna 2021 14:31  

Koncept inkluze je zcela správný.

Pavel Doležel řekl(a)...
12. ledna 2021 14:45  

S tím nesouhlasím. A také si nepřeji, aby toto sociální inženýrství někdo praktikoval na mých dětech. Pokud bude strana, která bude výrazně proti, budu ji volit.

Zdeněk Brom řekl(a)...
12. ledna 2021 14:57  

Paní Silvie A.,

samozřejmě ten finský. Český pokus je, bohužel, tragédie už od začátku. A zase hlavně proto, protože byli oslyšeni učitelé z praxe, do inkluze se stát snažil schovat věci, které tam nepatří, veřejnost a učitelé vůbec nebyli připraveni, no a pak je to samozřejmě to, na co bylo MŠMT upozorňováno od začátku - inkluze je neskutečně drahá věc.

Tajný Učitel řekl(a)...
12. ledna 2021 15:20  

"A také si nepřeji, aby toto sociální inženýrství někdo praktikoval na mých dětech."

Proč? Já strávil několik let prací s postiženými a řeknu vám, někteří z nich vydají za deset vás.

Zdeněk Brom řekl(a)...
12. ledna 2021 15:32  

Pane Tajný učiteli,

odpor k inkluzi je dán tím, že mnozí si ji pletou s integrací.

Mnozí neví, že inkluze se týká i potřeb a podpůrných opatření pro talentované žáky.

Silvie A. řekl(a)...
12. ledna 2021 15:36  

samozřejmě ten finský

Pane Brom, když pokaždé při podpoře inkluze uvedete, že máte na mysli FINSKÝ a nikoli český model, budu vaše postoje přijímat mnohem příznivěji.

Silvie A. řekl(a)...
12. ledna 2021 15:38  

odpor k inkluzi je dán tím, že mnozí si ji pletou s integrací

Kdepak! Odpor k inkluzi je dán tím, že mnozí mají na mysli inkluzi po česku.

Zdeněk Brom řekl(a)...
12. ledna 2021 17:03  

Paní Silvie A.

jenže inkluze po česku není inkluze. Bohužel.

Zdeněk Brom řekl(a)...
12. ledna 2021 17:26  

Paní Silvie A.,

ti lidé, kteří o tom rozhodli, vzešli z voleb občanů ČR.

Inkluze české školství nelikviduje, je to nástroj, který buď někdo používat umí, nebo neumí.

Eva Adamová řekl(a)...
12. ledna 2021 18:21  

Nějak tomu, pane Brome, nerozumím. V jednom komentáři tvrdíte, že inkluze po česku není inkluze, a ve druhém, že je to nástroj, který máme umět používat a že inkluze české školství nelikviduje.

Není to tedy spíše tak, že ten náš český nástroj je opravdu natolik špatný, že se reálu moc používat nedá a že si jeho používáním skutečně školství, když ne likvidujeme, tak alespoň poškozujeme? Připomínám, že nástroje z Finska jsou příliš drahé a nejsou k mání.

Tajný Učitel řekl(a)...
12. ledna 2021 18:49  

Vzpomínám na Rogera, byl to gentleman s Downovým syndromem. Tři roky se mnou přicházel každé ráno, v suchu nebo dešti, v půl páté na dvorek farmy, aby podojil našich dvacet krav, čímž pomohl zajistit čerstvé mléko pro dvě stovky lidí. Bez reptání, vždy s dobrou náladou. Spolehlivý jako hodinky. Nepomlouval, neurážel, měl stejně rád lidi i zvířata. Naučil jsem se od něj hodně, jen z toho jaký byl a jak přistupoval ke svým povinnostem a svému životu. Toto byl jeden z lidí, které si dovolujete nazývat blbečci, Doležele. Měl více integrity, obyčejné lidské důstojnosti a životní moudrosti ve svém malíčku, než vy kdy najdete ve své ubohé existenci plniče šrajtoflí lichvářům.

Jirka řekl(a)...
12. ledna 2021 20:15  

Proč jste si, pane Tajný Učiteli, nevzal z Rogera příklad? Mohl byste ke svému příběhu ještě dodat, zda ho někdo před tím, než se plnohodnotně zapojil do společnosti, nutil roky sedět na hodinách matematiky, fyziky, chemie atd. a nutil ho dělat věci, které přesahovaly jeho možnosti?
Také jsem učil Fandu, který je dnes zedníkem a dříčem, slušným člověkem, který mne vždy dokáže překvapit svým pohledem na věc. Ale před inkluzí po česku jsme ho s kolegyní asistentkou museli bránit. Po česku jsme improvizovali a měli štěstí, že to šlo. Po odchodu na učební obor určený pro děti s mentálním hendikepem jsem zjistil, že mu žádnou speciální péči neposkytuje. Ani kruté podmínky nezlomily jeho optimistickou duši a pořád rozdává úsměvy lidem, kteří ho berou takového jaký je a chovají se k němu slušně. Myslím, že o tom vždy mluví pan Doležel a plně s ním souhlasím.

Unknown řekl(a)...
12. ledna 2021 20:21  

Eva Adamová

Taky mám pocit, že se tady nalézají dvě osoby stejného jména a příjmení.

"jenže inkluze po česku není inkluze". Bohužel.

12. ledna 2021 17:03

"Koncept inkluze je zcela správný".

12. ledna 2021 14:31

Tajný Učitel řekl(a)...
12. ledna 2021 20:32  

Pane Jirko, u Doleželů vaši Fandové nebo mí Rogerové vždy byli, jsou a budou jen blbečky (jeho vlastní slova), kteří brzdí jejich skvělé potomstvo v rozletu.

Nedisputuji fakt, že podfinancovaná inkluze může nadělat více zla než dobroty. Není to ale jen a pouze o penězích, že. Je to také o přístupu a ochotě a vůli. Postižené dítě je ve třídě zatím jednoduše problém. Stejně jako dítě jinojazyčné či jinobarevné. Tyto děti jsou potenciální problém. Nejsou vnímány jako potenciální přínos. Potřebují více práce za stejné peníze. Jde o zásadní změnu v přístupu k problematice. Že to v kotlince vyřešili vhozením kantorů a žáků do hluboké vody, není vinou těch dětí.

Jirka řekl(a)...
12. ledna 2021 21:34  

Pane Tajný Učiteli,
zřejmě vnímáme stejný psaný text jinak. Pod jiným článkem jsem dnes napsal, že bojuji s předsudky. Zkuste totéž.
Nechci jako učitel improvizovat, abych zachraňoval děti s hendikepem, děti, které měly štěstí i děti s vyjímečným nadáním před paskvilem, který prosadili aktivisté do českých škol. Proč všem, kteří pomoc potřebují, nechcete dopřát speciální péči. Proč nechcete dopřát těm, kteří speciální péči nepotřebují, dobré podmínky pro vzdělávání?

Pavel Doležel řekl(a)...
12. ledna 2021 23:19  

"Toto byl jeden z lidí, které si dovolujete nazývat blbečci, Doležele. Měl více integrity, obyčejné lidské důstojnosti a životní moudrosti ve svém malíčku, než vy kdy najdete ve své ubohé existenci plniče šrajtoflí lichvářům."

Tak se uklidníme tajnej.

Pavel Doležel řekl(a)...
12. ledna 2021 23:23  

Mimochodem, zrovna dělám na projektu v zahraničí, kde vytvářím schvalovací systém pro státní instituci typu ČMZRB, která umožní financovat rozvojové projekty od obnovitelných zdrojů, přes infrastrukturu (i přeshraniční), rozvojové projekty ve školství a v kultuře, revitalizace a rekonstrukce veřejných budov. To mi nepřipadá tak nesmysluplné, jak tady tajnej furt melete. Vy melete zkrátka proto, že moc netušíte, jak to za těmi zdmi vašeho provinčního kumbálku funguje, viďte? I když uznávám, že já jsem zase nedojil krávy. Holt každému co jeho jest.

Pavel Doležel řekl(a)...
12. ledna 2021 23:30  

"Inkluze české školství nelikviduje, je to nástroj, který buď někdo používat umí, nebo neumí."

Nechci zbytečně provokovat, ale s tímto také nesouhlasím. Trochu to přeženu, ale připadá mi to, jako by někdo tvrdil, že: "Zplynování je nástroj, který buď někdo používat umí, nebo neumí." Ne. O tom to není. Já prostě jak zplynování, tak umělou inkluzi z principu odmítám. Odmítám z jedněch dělat trenažér a druhé nutit do něčeho, co pro ně není přirozené, co je omezuje, zdržuje a to vše jen proto, že nějací sociální inženýři se nám domnívají, že jedni se naučí míti rádi Rogery a druhým milostivě dopřejeme kontakt s těmi nromálními (to oni ještě chudáci nevěděli, že sem může patřit i tajnej). Vzdělávací proces má být proces řízený parametry, které souvisí se vzděláváním. Strkat Rogery na Harvard prostě nemá smysl, kdyby se levicoví intelektuálové rozkrájeli na táááákhle tenké nudličky. A to mně žádnej nevymluví (jak říkával Švejk).

Pavel Doležel řekl(a)...
12. ledna 2021 23:54  

"Stejně jako dítě jinojazyčné či jinobarevné. Tyto děti jsou potenciální problém. Nejsou vnímány jako potenciální přínos. Potřebují více práce za stejné peníze. Jde o zásadní změnu v přístupu k problematice."

A v čem vyžaduje jinobarevné dítě více práce? Chcete ho přemalovat? Nebo jste snad rasista a tvrdíte, že jinobarevné děti jsou náročnější tak nějak od přírody? Já mám doma poloviční černošku, která reálně vypadá jako černoška, takže mě asi tímto opravdu nedojmete.

Zdeněk Brom řekl(a)...
13. ledna 2021 6:46  

Cituji Pavla Doležela: ""Inkluze české školství nelikviduje, je to nástroj, který buď někdo používat umí, nebo neumí."

Nechci zbytečně provokovat, ale s tímto také nesouhlasím. Trochu to přeženu, ale připadá mi to, jako by někdo tvrdil, že: "Zplynování je nástroj, který buď někdo používat umí, nebo neumí."


Takže Pavel Doležel zcela nepokrytě přirovnává inkluzi ke zplynování. Tak to tu tedy ještě nebylo.

Eva Adamová řekl(a)...
13. ledna 2021 7:37  

A co kdybyste, pane Brome, namísto napadání pana Doležela vysvětlil rozpory ve Vašich názorech na inkluzi, na které Vás upozornilo několik lidí.

Tajný Učitel řekl(a)...
13. ledna 2021 8:35  

Doležel.

a) O žácích s svp jste se vyjádřil opakovaně, i zde, než jste byl smazán, jako o blbečcích, na jejichž úkor ty ostatní děti ve škole strádají. Takže to není moje "nepravdivá projekce", ale dohledatelný fakt.

b) Děláte na schvalovacím systému? Bravo. Pozor, aby vás někdo neoznačil jako grantovou přísavku.

c) Nediskutuji primárně o inkluzi, ale o vašem neskutečně omezeném zjednodušení problematiky. Mimochodem, západně od nás není vůbec otázkou, zda mají být děti s svp nebo tělesným postižením zahrnuti do kolektivů děti, otázkou je, za jakých okolností a do jaké míry to udělat tak aby to bylo oboustranně přínosné.

c) Jinobarevné dítě ve třídě je potenciální obětí/vykonavatelem šikany = vicepráce/rodiče/nepříjemnosti.

Tajný Učitel řekl(a)...
13. ledna 2021 9:49  

"Strkat Rogery na Harvard prostě nemá smysl,..."

Doležele, co je to s váma. Už jen trapně provokujete.

mirek vaněk řekl(a)...
13. ledna 2021 10:29  

Kolegové, vždyť je to zbytečné. Zkuste pochopit toho druhého. Nepodsouvejte mu své názory. Ukázkový příklad zmatení pojmů. Různé chápání inkluze, různé zjednodušování žáků s problémy při vzdělávání.
Koncept inkluze po česku, tak jak je často realizován je zcestný. Postižené dítě ve třídě s ostatními, za které vše dělá asistent(protože dítě nezvládá a on mu není schopen pomoct) a nesmí mít neúspěch, protože by to inspektor zkritizoval je špatně.
Každé dítě má nárok na určitou míru individuálního přístupu, pokud je to možné. Inkluze nebo jak jinak to nazveme, by právě ten vhodný individuální a odborný přístup měla umožnit. Dodat finance a zdroje. Ne vnucovat.
Problém není v myšlence, ale v realizaci. Ano dítě potřebuje podporu. Slepý otřebuje odborníka, který mu pomůže, ale musí mít kontakt s vrstevníky. Musí mít obojí a ne že na úkor jednoho obětujete druhé, aby to moc nestálo. A problém jsou odborníci. Kolik učitelů má schopnosti a vzdělání, aby bylo schopno tyto děti obsloužit? Kde je chcete vzít, když nejsou ani běžní učitelé s minimálním požadovaným vzděláním.
Podporu potřebují i nadaní.
Rozpor mezi chtěním a možnostmi škol.
Další problém je vnucování maturity a VŠ vzdělání všem, bez ohledu na možnosti žáka. Americký systém VŠ diplomů různých úrovní od špičkových až po ty za docházku.
Místo individualizace, falešné rovnostářství. Falešné úsměvy a poplácávání po ramenou, jak jsou všichni dobří a za zády podraz. Myslíte si, že to žáci nepoznají? Tento rozpor se časem prohlubuje až bouchne. Uvolnění napětí bývá ničivé (viz. USA, kdo ví, jak to dopadne). Místo řešení problémů si zaděláváme na další a větší.

Jiří Lukáš řekl(a)...
13. ledna 2021 11:14  

Nechci zbytečně provokovat, ale s tímto [„Inkluze české školství nelikviduje, je to nástroj, který buď někdo používat umí, nebo neumí“] také nesouhlasím. Trochu to přeženu, ale připadá mi to, jako by někdo tvrdil, že: „Zplynování je nástroj, který buď někdo používat umí, nebo neumí.“

Tahle analogie je scestná a úchylná:
Pokud by někdo řekl „Zplynování je nástroj, který buď někdo používat umí, nebo neumí“, pak je to důvod k hlubokému opovržení a k žalobě.
Pokud někdo řekne „Inkluze … je nástroj, který buď někdo používat umí, nebo neumí“, tak je to podnět k seriózní diskuzi.

Jsme zde na školském webu, proto bych rád vyjádřil přesvědčení, že tento způsob myšlení neodráží mentalitu našeho školství. Je to hlas jednoho hloupého provokatéra, který „nechce zbytečně provokovat“.

Michal Komárek řekl(a)...
13. ledna 2021 11:38  

Pavel Doležel se definitivně vyřadil z rámce slušné diskuse. Škoda. Občas sem nepochybně psal věci, které stály za zamyšlení a korigovaly extrémy druhé strany/ jiných stran...

Pavel Doležel napsal, (a do diskuse na ČŠ už přispívat nebude):

"Nechci zbytečně provokovat, ale s tímto také nesouhlasím. Trochu to přeženu, ale připadá mi to, jako by někdo tvrdil, že: "Zplynování je nástroj, který buď někdo používat umí, nebo neumí." Ne. O tom to není. Já prostě jak zplynování, tak umělou inkluzi z principu odmítám."

Tajný Učitel řekl(a)...
13. ledna 2021 11:55  

Inkluze je účinná, pokud mají pedagogové svobodu vybrat pro dítě s svp, model vzdělávání, který je pro ně optimální. K tomuto potřebují zdroje, vůli a zkušenost. Každé dítě s svp je originál, má různě nedostatky a různé vlohy. Aby dosáhlo co nejlepšího rozvoje, musí mít kolem sebe specifické prostředí a lidi, kteří ho dlouhodobě, nejlépe od první třídy, znají a rozumí mu.

Škola však není pouze vzdělávací instituce, ale i socializační. Proto je velice žádoucí aby se děti s různými talenty a nedostatky setkávaly v bezpečném prostředí, za předpokladu že si vzájemně nehatí studium. Empatie, pochopení jinakosti, akceptování jinakosti, ocenění jinakosti, pomoc a podpora lidem, kteří ji potřebují, to jsou benefity sdílených aktivit.

Někdo touží po starých dobrých časech, kdy byli postižení lidé zavřeni doma, nebo v ústavech, pryč z očí. Tyto časy jsou snad díkybohu pryč a nevrátí se. Zbývá vydupat z rozpočtu dostatek peněz pro podpůrné týmy na každé škole a svobodu při rozhodování, které školní aktivity mají být pro děti sdílené a které ne. Do té doby se to bude šulit po česku k frustraci všech zúčastněných.

Unknown řekl(a)...
13. ledna 2021 12:13  

"že si vzájemně nehatí studium" - ano, klasický přístup severské inkluze. Všechny třídy v jedné budově, zvlášť třídy hlavního vzdělávacího proudu, inkludovaní žáci, kteří jsou výborní třeba z HV,VV,M,F,.. navštěvují běžně třídu hlavního vzdělávacího proudu. Celý systém je propojen na úrovní ministerstev zdravotnictví, školství, sociálních věcí,...Žáci se běžně potkávají o přestávkách , na soutěžích,... Naprostý souhlas. Je to ale příšerně drahé, mnohdy mě napadá, že kdyby jsme nekoupili vojenské vrtulníky, tanky,.. tak by se něco pro školství našlo.

Robert Čapek řekl(a)...
13. ledna 2021 23:12  

DoLežel:
"Ideologie politické korektnosti a rovnosti všech se všemi ve všem a vyrovnaných startovních čar, je dlouhodobě neudržitelná." "Neomarxistické teorie výroby rohlíků v autodílnách opravdu nefungují". "Pokud bude strana, která bude výrazně proti, budu ji volit." "Nechci zbytečně provokovat, ale s tímto také nesouhlasím. Trochu to přeženu, ale připadá mi to, jako by někdo tvrdil, že: "Zplynování je nástroj, který buď někdo používat umí, nebo neumí."

Tohle už je, slovy režiséra Michaila Romma, obyčejný fašismus.

Josef Soukal řekl(a)...
15. ledna 2021 21:39  

Z facebookové skupiny Pedagogická komora:

Naše školství se bez většího zájmu médií ocitá na prahu devastace, jakou nepamatuji a jakou si naše země rozhodně nezaslouží.
Ve sněmovně je v posledním čtení zákon o pedagogických pracovnících, který otevírá "Pandořinu skříňku" a chce devalvovat kvalifikaci učitelů. Hlas se vzedmul v některých profesních sekcích a zejména v "Pedagogické komoře". Zbystřit by však měli zejména rodiče. Jde přeci o jejich děti. Každý rodič přeci chce to nejlepší pro své děti. Každý rodič chce nejlepší vzdělání pro své děti, už jen proto, že jim to přinese prosperitu, a mnohdy i lepší život, než měli jejich rodiče. Možná to bude znít nadneseně, ale vážení, jde o životy dětí, o jejich budoucnost! Pokud nevěříte, položte si jednoduchou otázku: "Kolik z vás by posadilo své dítě do autobusu, který bude řídit člověk bez řidičského oprávnění pro řízení autobusu?" Já osobně ne. A za sebe, ředitele střední školy, dodávám, že stávající právní úprava mi již dnes umožňuje zaměstnat VŠ vzdělaného odborníka. Nová úprava není tedy potřeba. Jednoznačně jde proti zájmu dětí a jejich rodičů! Přivést učitele je třeba jinými kroky – vytvořením lepších podmínek pro jejich práci a správným ohodnocením jejich namáhavé práce. Tím není současné podvodné tvrzení o navýšení platů pracovníků školství. Pan ministr totiž jaksi nebere v potaz, že navyšovány byly i platy v jiných odvětvích.
Dalším problémem je chování ministra školství, který bohužel činí řadu kroků proti pracovníkům škol. Bohužel. Je mi to líto. Osobně jsem panu Plagovi kdysi fandil, a věřil jsem mu. Dnes? Už dávno ne. Naprosto nezvládl vedení školství v době od března roku 2020 dodnes. Řada kroků je nesystematických a nesmyslných. Jeho lavírování kolem maturit je neskutečné. Žáci ani učitelé ještě pár týdnů před termínem neví, jak vše bude. To je trestuhodné.

Josef Soukal řekl(a)...
15. ledna 2021 21:40  

Pokračování:


I ve školství, jak jsem často psal, šlo přijmout řadu různých kroků takových, aby školy mohly například po skupinách v malotřídních školách, na odborných výcvicích či jinde fungovat. Naopak, jeho a vládní kroky proti pracovníkům MŠ a speciálních ZŠ jsou doslova hanebné. Přitom i zde šlo učinit kroky k tomu, aby situace byla snesitelnější. Šlo nařídit, že v kritické situaci nebudou do MŠ chodit děti maminek, které jsou na MD či RD, maminek, které jsou na OČR a podobně. Stejně tak se dala hledat řešení pro speciální ZŠ. Takto však dochází k další degradaci učitelského povolání a řada kolegyň a kolegů, zejména těch nejmladších a nejstarších, zvažuje odchod ze školství nebo do důchodu.
V neposlední řadě se nám nedaří sjednotit pedagogický stav. Alespoň v nejzákladnějších bodech bychom měli být jednotní. To ale bohužel nejsme. A tak se jednotlivé skupiny k sobě chovají tak, že lze nalézt společnou cestu k jednání jen velmi těžko. Jenže školství je v naší zemi opravdu na křižovatce. Je potřeba si to uvědomit. Obávám se, že díky obrovskému pracovnímu nasazení, které se výrazně od března zvýšilo, nám podstata bytí trochu uniká. Je důležité se nyní „vzbudit“ a apelovat na poslance a senátory, aby pomyslný krok do hlubin neudělali. Přikláněl bych se i k tomu, aby se představitelé různých sekcí a profesních sdružení sešli a aby domluvili společný postup. Byl bych rád, kdyby se přidaly i pedagogické fakulty a odbory.
I já se snažím dlouhodobě učitele spojovat. Ano, někdy jsem tvrdý a možná příliš otevřeně pojmenovávám fakta. Ale přeci nemá smysl zavírat oči před špatnými rozhodnutími. Proto všechny vyzývám, pojďme společně ukázat, že nám záleží na naší práci, že nám záleží na vzdělávání v našem státě. Děláme to pro naše děti. Děláme to pro jejich budoucnost.
Kolegyně, kolegové, máme být na co hrdí. Neustále posouváme náš vzdělávací systém a vylepšujeme jej. Každodenními drobnými krůčky. Téměř ročním přerodem vzdělávání, kdy ačkoli jsme si to nepřáli, dokázali jsme zvládnout neskutečnou proměnu systému. Zvládli jsme to. Věřím, že zvládneme i současnou situaci a nedovolíme devastaci vzdělávání.
Osobně vidím aktuálně několik hlavních úkolů – zabránit schválení novely zákona o PP (nekvalifikovaní do škol), zvýšení třídnických příplatků v průměru nejméně na 2.500,- Kč, zavedení třídnického příplatku v 50 % výši učitelkám MŠ a vychovatelkám v ŠD, zrušení zvýšení úvazků o jednu hodinu a vytvoření lepších systémů pro výuku v době karantény – zde bych se přimlouval za vyšší pravomoci ředitelů při stanovení jasných mantinelů.
Kolegyně, kolegové, vím, že jste všichni už brutálně unavení ze situace v našem školství. Vidím, kolik neskutečné práce odvádíte. Přesto, vydržme, spojme se a přiložme ruku k dílu. Jde o naše děti a jejich budoucnost.
Hezké dny a hodně energie do dalších dní. Štefan Klíma

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.