Jan Wagner: Systémový projekt školského vzdělávacího a informačního portálu EDU.CZ s otazníky

středa 29. června 2005 ·

Řídicí výbor portálu se seznámil se systémovým projektem resortního portálu EDU.CZ a odsouhlasil zveřejnění hlavních závěrů. Nyní se připravuje realizaci zadávacího řízení na dodavatele technického a implementačního projektu a na přípravu obsahu a spuštění demonstračního provozu portálu EDU.CZ, která má ověřit funkcionalitu jednotlivých portálových služeb. Zdá se ale, že ani po prvních 18 měsících pilotního provozu ještě uživatelé nezískají žádné nové funkce oproti dnešnímu stavu.

Řídicí výbor školského vzdělávacího a informačního portálu, který je nyní v kompetenci ÚIV, se seznámil se systémovým projektem resortního portálu EDU.CZ a odsouhlasil zveřejnění hlavních závěrů (jde o Manažerské shrnutí ve formátu DOC o velikosti 1,5 MB). Nyní se připravuje realizaci zadávacího řízení na dodavatele technického a implementačního projektu a na přípravu obsahu a spuštění demonstračního provozu portálu EDU.CZ, která má ověřit funkcionalitu jednotlivých portálových služeb. Poskytovatelem dedikovaného serverhostingu pro demonstrační provoz bude vítěz výběrového řízení firma T-Systems PragoNet, a.s. (hodnotícím kritériem pro výběr dodavatele byla výše nabídkové ceny).

Z rozsáhlého materiálu Systémový projekt portálu EDU.CZ - Manažerské shrnutí od společnosti Sefira stojí za povšimnutí následující:

  • Hlavní funkce portálu - portál by vůči svému okolí měl nabízet následující funkce:

    • Integraci obsahu - portál musí umožňovat sběr informací z různých informačních zdrojů, např. webových prezentací MŠMT a přímo řízených organizací.

    • Uživatelské rozhraní pro přístup k informacím - portál musí poskytovat přívětivé rozhraní pro přehlednou prezentaci informací uživatelům (návštěvníkům portálu).

    • Rozhraní pro poskytování informací externím subjektům - portál musí nabízet rozhraní pro poskytovaní informací i pro externí subjekty, které je budou využívat pro svou činnost či dále zpracovávat a distribuovat.

  • Obsah portálu - pro splnění cílů je nutné, aby portál poskytoval odpovídající obsah jednotlivým uživatelům. Na základě získaných informací lze integraci obsahu portálu rozdělit do několika etap:

    • Informační etapa - v této etapě portál přinese informační služby učitelům, žákům, studentům, managementu vzdělávacích institucí a celé učící se společnosti. Součástí této etapy by mělo být zpřístupnění garantovaných informací ze školství, adresáře institucí, kalendáře akcí, seznamu učebnic, zpráv z tisku, informační formuláře škol a krajských úřadů apod.

    • Komunikační etapa - v této etapě portál přinese komunikační služby, možnost výměny zkušeností a materiálů mezi školami a dalšími vzdělávacími institucemi a uvnitř pedagogické a akademické veřejnosti. Mezi zmíněné komunikační služby řadíme: diskuse, ankety, komunitní prostory, inzeráty atd.

    • Vzdělávací etapa - v této etapě se portál stane nástrojem podpory rozvoje vzdělávací soustavy, nástrojem prezentace a prosazování vzdělávací politiky, nástrojem podpory celoživotního učení a rozvíjení konceptu učící se společnosti. Vzdělávací obsah poskytovaný portálem bude mít rozličnou podobu. Bude se jednat například o: slovníky (slovníky cizích slov, slovníky z vybrané oblasti apod.), výukové programy, elektronické učebnice, hry se vzdělávacím obsahem a elektronické kurzy (certifikace, testy, přednášky, rekvalifikační kurzy apod.).

  • Zajištění provozu portálu EDU.CZ - na základě rozboru Sefira doporučuje následující zajištění provozu portálu:

    • Provozovatel zakoupí potřebné servery a umístí je ve vybraném hostingovém centru (pronájem serverů pravděpodobně nepřichází v úvahu, neboť centra obvykle nenabízejí k pronájmu servery s dostatečnou kapacitou pro aplikace rozsahu EDU.CZ).

    • Nepřetržité monitorování infrastruktury zajistí formou outsourcingu přímo hostingové centrum.

    • Správu databází, aplikačních serverů a aplikací zajistí specializovaný poskytovatel tohoto typu outsourcingu, protože hostingová centra obvykle nejsou schopna spravovat konkrétní databáze, aplikační servery a aplikace a od specializovaného poskytovatele oustourcingu nebude nutné vyžadovat nepřetržitý provoz, což pravděpodobně podstatně sníží cenu služby.

    • Ostatní povinnosti zajistí provozovatel vlastními silami.

  • Spuštění a předání portálu do rutinního provozu - portál zde popsaného rozsahu nelze samozřejmě vybudovat naráz. Realizaci je proto vhodné rozdělit do několika kroků neboli etap. Náplň prvních etap (tj. etap předcházejících zpřístupnění portálu uživatelům) je přitom vhodné volit tak, aby byla zajištěna ta funkčnost, která má vysokou prioritu pro uživatele, ale její implementace není příliš náročná. Teprve pak má následovat vývoj prioritní, ale implementačně náročné funkčnosti:

    • Demonstrační provoz - cílem etapy je co nejdříve zprovoznit veřejně dostupné webové stránky informující o smyslu, postupu a cílech projektu EDU.CZ („Mise portálu EDU.CZ“), kde budou mít návštěvníci zároveň možnost anonymně diskutovat o budoucí podobě portálu.

    • Pilotní projekt - cílem pilotního projektu je zpřístupnit 1. verzi portálu běžným uživatelům, a to v co nejkratším čase. Navrhujeme proto rozdělit pilotní projekt do několika fází s tím, že již první devítiměsíční fáze bude zakončena zpřístupněním portálu veřejnosti a nabídne publikování dokumentů MŠMT a přímo řízených organizací, adresář institucí, generickou stránku pro každou publikující organizaci (MŠMT, PŘO), zprovozní import a publikaci zpráv z tisku a vyhledávání v publikovaných položkách. Druhá tříměsíční komunikační fáze nabídne tyto základní funkce: registrace uživatelů, diskuse, ankety, komunitní prostory a sběr informačních formulářů o školách (vyžaduje registraci uživatelů). Třetí šestiměsíční vzdělávací etapa pilotního projektu bude spočívat ve vytipování vhodných informačních zdrojů se vzdělávacím obsahem a jejich integraci do portálu EDU.CZ formou indexace a zahrnutí do vyhledávacího mechanismu. V závěrečné čtvrté šestiměsíční informační etapě pilotního projektu budou implementovány dosud neřešené funkce informační etapy: informační formuláře krajských úřadů, životní situace z oblasti školství, seznam publikací, kalendář akcí.

  • Doporučení technologie - hodnocené produkty založené na technologii J2EE jsou pro budování portálu EDU.CZ vhodnější, než produkty založené na bázi .NET. MS SharePoint Server dosáhl známky srovnatelné s nejúspěšnějšími produkty, je však svou povahou určen do intranetu. Nejvyšší známky z hodnocených produktů dosáhla technologie Oracle AS 10g Portal.

Plánované zaostávání a dublování funkcí

Bohužel detailní materiály systémového projektu nejsou veřejnosti k dispozici, přesto je ale překvapující a zarážející zjištění, že podle tohoto projektu uživatelé po roce pilotního provozu, o jehož počátku není ještě rozhodnuto, nebudou mít nic navíc oproti dnešnímu stavu portálů MŠMT a jeho přímo řízených organizací. V dalším půlroce se bude dublovat dnešní evaluační web a opět tu tedy nebude nic nového. Takto pojatý portál dubluje funkce Portálu státní správy i školských portálů EU a jeho existence v navrhované podobě ztrácí více méně smysl. To bude po téměř sedmi letech realizace Státní informační politiky ve vzdělávání a po třech letech vývoje a realizace pod patronací ÚIV skutečně skvělý výsledek.



Jan Wagner

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.