Rád bych se zamyslel nad tím, proč nejsem moderní pedagog. Příčin je celá řada, a proto vybírám pouze ty nejdůležitější.
Abych byl moderním pedagogem, musel bych něco vědět o alternativních proudech ve školství. Na vysoké škole jsem sice navštěvoval speciální seminář s tímto tématem, který dokonce vedl vedoucí katedry pedagogiky, ale za celý půlrok jsme se nebyli podívat ani na jednu českou alternativní školu, o zahraničních ani nemluvě. A co hůř, pan profesor na nás neustále řval, ať jsme zticha, vyhazoval nás za dveře a diktoval informace o tom, že „alternativní pedagogika je zaměřena na žáka, nikoliv na učivo“ tak rychle, že jsem stíhal zapisovat sotva každé druhé slovo. Zápočet jsem pak dostal za pravidelnou docházku, protože jsem za celý semestr chyběl pouze dvakrát…
Mohl jsem tedy nějakou waldorfskou nebo montessori školu v Čechách navštívit ve svém volném čase, ale během posledních 15 let jsem si ho neudělal, o zahraničních ani nemluvě…
Alespoň jsem si tedy měl přečíst nějakou knihu od Průchy nebo Rýdla, kteří se alternativní pedagogikou zabývají. Ale kde na to vzít čas při každodenním shonu? Celé dopoledne učíte ty pancharty, pak se připravujete na hodiny, a když máte češtinu, jste rádi, že za měsíc stihnete přečíst jednu knihu beletrie a jednu monografii o nějakém spisovateli. Ale i zde se čas jaksi zkracuje a po pár letech už čtete jenom o prázdninách…
Moderní metody jsem si tedy neosvojil ani na vysoké škole, ani samostudiem. Poslední možností bylo navštívit nějaké školení. Že existují nějaká krajská pedagogická centra jsem ale nevěděl. Zjistil jsem to až letos, když je zrušili… Teď už opravdu nevím, kam se vrtnout. Jsou prý ještě nějaké speciální kurzy různých neziskových organizací. Prý jsou ale strašně dlouhé! Tak třeba učitel na škole montessori musí nejdřív projít kurzem, který trvá 300 hodin! Učitel waldorfské školy zase musí konvertovat na nějakou filiopedii nebo antroposofii, či jak se to jmenuje. Já jsem ale ateista, takže to ode mě nemůže nikdo chtít! Mozkově kompatibilní vzdělávání je prý kratší, kurz trvá pouze 200 hodin, ale já mám svůj mozek a skutečně nevím, proč mám takovou dobu někde sedět a poslouchat nudné přednášky. To už je daleko efektivnější něco si o mozku přečíst…
Ona vlastně ta výuka, kterou jsem před rokem 1989 i po něm zažil na vlastní kůži, nebyla tak špatná. Dá se podobně učit i teď. Je efektivní. Má dlouholetou tradici. Děti jsou zticha. Když si škrtnete tu ideologii, zbydou vám kvalitní informace. Ani práci navíc s vymýšlením zajímavých hodin nemám díky tomu… Je to celkem pohoda. Ono taky za ty peníze, co dostáváme, by se přetrhl jenom blázen. Až budu mít dvakrát tolik, možná o nějakých změnách začnu uvažovat…
Trochu mě vyděsily ty rámcové vzdělávací programy. Prý se končí s biflováním a zavádějí se moderní výukové metody. Když jsem si ale ten ministerský dokument přečetl, zjistil jsem, že od osnov se moc neliší. To, co je v něm napsáno, vlastně už dávno dělám. A celý ten mediální humbuk kolem je zřejmě jenom propaganda Petry Buzkové…
Tradiční pedagogika je tradiční pedagogika! To mi žádnej nevymluví.
Radek Sárközi
0 komentářů:
Okomentovat