Radek Sárközi: Návrh Zákona o České pedagogické komoře a České komoře ředitelů škol

pondělí 4. dubna 2005 ·

Společnost středoškolských pedagogů připravila paragrafové znění Zákona o České pedagogické komoře a České komoře ředitelů škol, které předkládá k široké diskuzi.

Společnost středoškolských pedagogů se rozhodla iniciovat vznik zákona, který by ustavil Českou pedagogickou komoru a Českou komoru ředitelů škol. Vedou nás k tomu následující důvody:

  1. Většina profesí, které vyžadují vysokoškolské vzdělání, má vlastní profesní komoru. Učitelé a ředitelé nikoliv.

  2. Profesní komora jako samoregulační orgán se ukázala velmi efektivní a prospěšná v případě lékařů, stomatologů, lékárníků, architektů, daňových poradců, soudců nebo advokátů a dalších profesí.

  3. Komora přispěje ke zvýšení prestiže učitelského povolání, protože učitele a ředitele bude reprezentovat oficiální organizace s vysokým počtem členů.

  4. Komora přispěje ke zvýšení kvality vzdělávání, protože se cíleně zaměří na další vzdělávání učitelů a ředitelů.

  5. Komora umožní přijímání kvalitnější legislativy v oblasti školství a vzdělávání, protože jejím prostřednictvím budou moci učitelé a ředitelé vyjádřit postoj, který bude reprezentovat názor celé profesní skupiny.

  6. Komora zformuluje profesní etický kodex, který je obvyklý v USA a zemích Evropské unie nejen v profesi učitele, ale také novináře, knihovníka, lékaře, úředníka atd. Etické kodexy nebo jejich obdoby už přijala řada profesních organizací i v České republice.

  7. V současné době učitele reprezentují především odbory, ale ty nejsou profesní, nýbrž zaměstnaneckou organizací. Navíc sdružují i nepedagogické pracovníky školství. Členská základna odborů je nízká a nereprezentují všechny učitele. Problematika vzdělávání, etiky a legislativy (kromě zaměstnaneckých vztahů) je navíc mimo jejich zorné pole.

  8. Ředitele škol dnes reprezentují různé organizace, které nemají oficiální statut partnera při legislativním připomínkování zákonů ani v jiných oblastech. Na jejich názor obvykle není brán zřetel. Sdružení ředitelů nejsou příliš početná. Jádrem České komory ředitelů škol by se mohla stát Unie školských asociací – CZESHA jako zatím nejpočetnější sdružení ředitelů škol.

  9. Také učitelských organizací je velmi mnoho a počet jejich členů je minimální. Nejsou oficiálním partnerem ministerstvu školství a na jejich názor není brán zřetel. Jádrem České pedagogické komory by se mohla stát Stálá konference asociací ve vzdělávání (SKAV) jako zatím nejpočetnější sdružení pedagogů.



Radek Sárközi

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.