CD-ROM obsahující pouze jeden PDF soubor o velikosti 7,5 MB je výstupem projektu Evropské vzdělávací pořady a webové stránky – další možnost spojení pro české školy, jehož řešitelem byl Ústav pro informace ve vzdělávání za 22 000 eur z Programu malých projektů Phare. CD-ROM má podle jeho autorů poskytnout čtenářům popis vzdělávacích pořadů a webových stránek, použitelných v české školské praxi.
Náhodou se mi dostal do ruky CD-ROM Evropská média a weby v české škole obsahující pouze jeden PDF soubor o velikosti 7,5 MB, který je jedním z výstupů projektu European Educational Programmes and Websites – a Further Connectivity for a Czech School (Evropské vzdělávací pořady a webové stránky – další možnost spojení pro české školy; dále jen EVP), jehož řešitelem byl Ústav pro informace ve vzdělávání (ÚIV). Projekt EVP měl podle Závěrečné zprávy projektu mít několik výstupů:
Pro naplnění východisek a obecných cílů projektu bylo stanoveno vydat příručku v tištěné i elektronické verzi, doprovodné tiskoviny a uskutečnit šest doprovodných seminářů v příhraničních regionech ČR. ÚIV jako řešitel projektu se zavázal informovat veřejnost prostřednictvím médií (tiskovou zprávou a na tiskové konferenci po skončení projektu) a prostřednictvím webových stránek ÚIV. Brožura, semináře i mediální prezentace mají poskytnout zmiňované podněty pro výuku cizích jazyků, zeměpisu, dějepisu, základů společenských věd a dalších předmětů.
Publikace ve formátu PDF na CD má celkem 139 stran, které obsahují následující části:
-
Evropská mediálně-vzdělávací scéna – 22 stránek přehledu významných evropských televizních a rozhlasových stanic z deseti evropských zemí, přehled zcela opomíjí internetové vysílání rozhlasu i televize, které má stále větší význam.
-
Využití evropských vzdělávacích pořadů ve výuce – 6 stránek obsahujících převážně přepisy ukázek cizojazyčných pořadů a jedna stránka seznamu doporučené literatury.
-
Příloha 1 Oficiální školské weby vybraných členských států EU – 7 stránek s přehledem 18 školských webů ze zemí EU, který už důvěrně známe z ostudné Studie proveditelnosti ŠVIP, připomenu pro ilustraci ignorování slovenského webu Infovek.sk, místo kterého „odborníci“ z ÚIV hodnotí slovenský ministerský web…
-
Příloha 2 Mediální heslář – 40 abecedně řazených hesel na třech stránkách. Mezi nepostradatelná hesla jistě patří toto: „Eurosport - Evropská televizní stanice zaměřená na sportovní zpravodajství, sportovní přenosy a záznamy. Je dostupná více než 250 milionům diváků v 54 zemích v 18 jazykových mutacích.“ nebo „Multimédia - Prostředky, kterými uživatelé pomocí počítače získají přístup k různým mediálním výstupům a obsahům (videu, zvuku, animacím, textům, grafice…)“.
-
Příloha 3 Struktura školského systému ve vybraných zemích – na dvou stránkách jsou srovnávací grafy osmi zemí EU.
-
Příloha 4 Média o sobě – tři strany originálních textů z informačních materiálů vybraných evropských médií s českým překladem.
-
Příloha 5 Adresář vybraných vzdělávacích projektů a webů, členěný do následujících rubrik: Přírodní vědy, Matematika, Fyzika, Chemie, Biologie, Ekologie, Společenské vědy a zeměpis, Historie, Psychologie a psychoterapie, Zeměpis, Politologie, Literatura, knihovnictví, informační zdroje, Kultura, výtvarné umění, hudba, Jazyky, Angličtina, Španělština, Němčina, Francouzština, Tvůrčí aktivity, Evropská unie, mezinárodní instituce a organizace, Školství a vzdělávání, volný čas, různé, Vzdělávání školského managementu, vzdělávání dospělých, Informační a komunikační technologie (ICT). Řada adres (v textu chybně nazvaných doménami) nabízí informace z vícero oborů, a proto byly zařazeny do příslušných rubrik opakovaně. Adresy jsou nepřehledně seřazeny na 73 stranách po 5-7, čili jich je odhadem asi 400-450. Bohužel odkazy jsou zpracovány bez názvů webů, bez uvedení jazyka, země původu, bez klíčových slov a dalších údajů. V tomto punktu ÚIV bohužel nepoužívá standardy používané pro popis digitálních zdrojů, jako jdou Dublin Core nebo ETB.
Účelem manuálu i CD-ROMu je podle řešitelského týmu poskytnout čtenářům popis vzdělávacích pořadů a webových stránek, použitelných v české školské praxi. Manuál i CD-ROM jsou k dispozici zdarma od začátku školního roku a je možné si je objednat u Mgr. Michaely Pálkové na adrese palkova@uiv.cz.
Podle Závěrečné zprávy projektu v květnu vytisklo Nakladatelství Tauris barevné doprovodné tiskoviny – 2 000 kusů letáčků formátu A4 a 2 000 kusů plakátů formátu A3, které měly upoutat veřejnost a poskytnout jí základní informace o obsahu řešeného projektu. Poté v červnu ÚIV vydal v nákladu 2 000 kusů brožuru Evropská média a weby v české škole. Příručka pro učitele, žáky a studenty, na ní navázalo vylisování neuvedeného počtu CD-ROMu Evropská média a weby v české škole. Šest seminářů se konalo v rozmezí květen-listopad 2004 v Ústí nad Labem, Ostravě, Břeclavi, Náchodě, Chebu a Liberci, počty návštěvníků nebyly zveřejněny, ale můžeme je odhadovat z počtu zpracovaných anketních dotazníků od jejich návštěvníků: na šesti seminářích se ankety zúčastnilo jen 45 studentů a 72 vyučujících (!!!).
Neuvěřitelně zní následující odstavec ze Závěrečné zprávy projektu (strana 11, kapitola 3.3, 3. odstavec shora):
Za očekáváním projektového týmu zůstal zájem samotných médií. Přestože byli jejich pracovníci průběžně informováni (tiskovou zprávou o vydání příručky, upozorněním na webovou prezentaci na stránkách ÚIV, osobními rozhovory a distribucí příruček a letáků, tiskovou konferencí v závěru projektu), nejproduktivnějším zdrojem informací zůstaly webové stránky ÚIV.
Na webových stránkách ÚIV o EVP totiž nejsou prakticky žádné informace kromě rubriky Evropské vzdělávací pořady. Zkusíme-li si třeba fulltextové vyhledávání na webu ÚIV s klíčovými slovy Evropské vzdělávací pořady, dostaneme jen šest odkazů na celkem tři dokumenty (Závěrečnou zprávou projektu, tiskovou zprávu k projektu, informační stránku projektu) a jednu dvojvětou pozvánku na tiskovou konferenci v salonku Bridge hotelu Ambassador-Zlatá husa na pražském Václavském náměstí.
Protože jsem byl z obsahu CD-ROMu poněkud zklamán, stejně jako Závěrečnou zprávou projektu, položil jsem několik následujících otázek Pavlovi Žďárskému z ÚIV, který byl po rekonstrukci řešitelského týmu jeho kontaktní osobou:
1. Jaký byl rozpočet projektu Evropské vzdělávací pořady a webové stránky – další možnost spojení pro české školy?
2. Jaké jsou možnosti užití a šíření obsahu CD z hlediska autorských práv, je zajištěná volná licence pro školy případně i veřejnost?
3. Bude obsah CD převeden do HTML(XML) a publikován na některém webu?
4. Obsah přílohy 1 "Oficiální školské weby vybraných členských států EU: bývalé patnáctky, Polska a Slovenska" je identický s přílohou Studie proveditelnosti ŠVIP I.2 "Anotace evropských školských webů". Tato skutečnost není ani v jednom z materiálů uvedena, co je tedy originál? Tato část byla honorována v obou projektech?
5. Jak byly distribuovány letáky a plakáty k projektu, kolik již bylo distribuováno publikací a CD? Jaké byly náklady na tisk, výrobu a distribuci?
6. Kolik se zúčastnilo návštěvníků na seminářích k projektu a jaké byly náklady na jejich pořádání? Je k dispozici prezentace ze seminářů v digitální podobě?
7. Proč není Příloha 5 "Adresář vybraných vzdělávacích projektů a webů" zpracována v souladu se standardy pro digitální obsah (Dublin Core, ETB nebo další - chybí název webu, klíčová slova, klasifikace dle doporučených řízených slovníků)?
Odpověď Pavla Žďárského byla stejným zklamáním jako CD samo:
Pokud jde o informace o projektu: rozpočet EVP byl 22 000 EUR; další informace o projektu jsou v závěrečné zprávě, kterou najdete na webových stránkách ÚIV. Jiné informace nejsou k dispozici.
A tady můžeme vlastně skončit. Otázky ke kritickým místům projektu byly položeny a zůstávají nezodpovězeny. Uvědomuje si paní ministryně, jakým všehoschopným „nenasytům“ věnovala přípravu Školského vzdělávacího a informačního portálu?!
Jan Wagner
0 komentářů:
Okomentovat