Pokud jste fyzikář a snažíte se učit trochu jinak, než je zatím bohužel stále obvyklé, možná o projektu Heuréka něco víte. Pokud ne, zkuste se do něj zapojit nebo se jím třeba jen trochu inspirovat.
Základní popis projektu nechám říci jeho autory:
Pro koho je Heuréka?
Pro všechny zájemce, kteří chtějí učit fyziku (na libovolném typu školy) lépe - a asi trochu netradičně.
To znamená ne sdělováním "moudra" (faktů, definic, vzorců…), ale tak, aby na řadu věcí dokázali žáci a studenti přijít "vlastníma rukama a hlavou" .
Říkejte tomu třeba heuristická metoda nebo konstruktivistický přístup, jak je libo. Nejde nám o hluboké teorie, ale o to, jak ve fyzikálním vzdělávání dělat spoustu věcí prakticky tak, aby to bylo užitečné pro žáky i učitele a aby to obě strany bavilo. Snažíme se učit se takhle učit, zkoušíme, jak to dělat lépe… a k tomu slouží i naše víkendové semináře a další aktivity. Scházíme se na nich - učitelé fyziky z praxe (ze ZŠ, SŠ i VŠ), budoucí učitelé fyziky i další zájemci o fyzikální vzdělávání - a krom jiného při našich setkáních i "dobíjíme baterky", vyměňujeme si zkušenosti a přicházíme na nové nápady.
Kromě této základní informace najdete na webových stránkách projektu Heuréka (http://kdf.mff.cuni.cz/Heureka/) mnoho dalších užitečných informací a tipů.
Hlubší představu o tomto projektu si můžete udělat po přečtení následujících článků. Inspiraci nemusíte čerpat pouze z již proběhlých seminářů, ale můžete se zkusit na nějaký další přihlásit. Nevím, jestli zvládnete nejbližší akci (třetí sněm Heuréky 24. – 26. 9. 2004 v Náchodě), ale třeba vám vyjde čas na některou z dalších akcí. Nepřehlédněte související aktivity, a pokud byste chtěli tvůrcům projektu napsat, najdete zde i kontakt.
Co dodat? Prohlédněte si webové stránky Heuréky a třeba taky něco objevíte. A možná vám seznámení s tímto projektem pomůže získat dobrý pocit, že nejste sami v tom sisyfovském snažení přesvědčit své žáky, že fyzika je krásná věda, a nikoli jen biflování vzorečků.
Josef Duhajský
0 komentářů:
Okomentovat