Dotaz: Na naší základní škole je praktikován vzdělávací program „Obecná škola“. Oproti výuce „Základní škola“ je dosti pomalý; děti pak nejsou dostatečně připraveny pro 6leté gymnázium. Dle mého názoru při srovnání s jinými dětmi „nic neumí“. Jakým způsobem může rodič ovlivnit změnu výuky na této škole?
O uplatnění některého ze vzdělávacích programů rozhoduje ředitel školy. Žádný právní předpis, který se vztahuje k činnosti škol a školských zařízení, nestanoví nějaké speciální postupy či nástroje, jakými by mohli rodiče ovlivňovat výuku ve škole. Jedním ze samosprávných orgánů na školách je rada školy, která mj. schvaluje výroční zprávu školy a vyjadřuje se ke studijním a učebním oborům, které škola připravuje, ke koncepčním záměrům rozvoje školy, k jmenování a odvolání ředitele (§ 17e) zákona č. 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství. Rada školy však není zřizována povinně.
Další možností rodičů, jak ovlivňovat činnost školy ve smyslu vzneseného dotazu, je využít ustanovení § 8 odst. 3 Pracovního řádu pro zaměstnance škol a školských zařízení (č. j. 14 269/2001-26; Věstník MŠMT sešit 5/2001), je jednou z povinností pedagogických pracovníků. Je možné také uplatnit ustanovení § 15 zákona č. 564/1990 Sb., o působnosti obcí jako orgánu samosprávy ve školství, kde je uvedeno:
- „Obec uplatňuje své zájmy, zájmy rodičů nebo jiných zákonných zástupců dětí a žáků (dále jen „zákonní zástupci“) a pedagogických pracovníků na rozvoji výchovy a vzdělávání vůči předškolním zařízením, školám a školským zařízením v obci.
- Obec projednává s ředitelem předškolního zařízení, školy a školského zařízení, které zřídila, zejména
- koncepci rozvoje,
- rozpočet a materiální podmínky pro činnost,
- personální a sociální podmínky pracovníků,
- požadavky obce na zkvalitnění péče poskytované předškolním zařízením, výchovně vzdělávací činnosti předškolních zařízení, škol a školských zařízení a způsob úhrady nákladů zvýšených z tohoto důvodu,
- zprávy o výsledcích výchovně vzdělávací činnosti předškolních zařízení, škol a školských zařízení.
- Obec obdobně postupuje při projednávání otázek uvedených v odstavci 2 s řediteli předškolních zařízení, škol a školských zařízení, které nezřídila a které jsou v jejím územním obvodu.
- Obec zpravidla zřizuje komisi pro výchovu a vzdělávání. Komise pro výchovu a vzdělávání se vždy zřizují v obci s více než pěti školami. Předškolní zařízení, školy a školská zařízení jsou zastoupeny v této komisi dvěma pětinami zástupců z řad pedagogických pracovníků.“
Vít Berka
0 komentářů:
Okomentovat