Ondřej Neumajer: Mládí a vědění je ukázkou skvěle připravené soutěže

středa 14. února 2001 ·

Firma Siemens připravila pro základní a střední školy soutěž o nejlepší multimediální projekt. Do zápisu soutěže se přihlásilo 860 týmů z celé České republiky. Co vzbudilo tak velký ohlas a přimělo učitele informatiky, aby masově přihlašovali svoje žáky?

Siemens pořádá soutěž pod názvem Mládí a vědění již pátým rokem v Německu, dále v Dánsku, Španělsku a Rusku. Loni proběhla podobná soutěž v uměleckých oborech i v ČR. Soutěž o nejlepší Multimediální projekt je letos českou premiérou.

Soutěží se ve dvou kategoriích – druhý stupeň základní školy a školy střední a vyšší odborné. Každý tým musí mít minimálně čtyři a maximálně osm členů. Cílem každého týmu má být multimediální prezentace do velikosti 80 MB na jedno ze čtyř témat:

  • Naše škola
  • Technika a životní prostředí
  • Multimediální učební pomůcka
  • Naše město/vesnice
V hlavní porotě nalezneme kromě generálního ředitele Siemensu v ČR Pavla Kafky také např. náměstka ministra MŠMT Josefa Průšu či publicistu Ondřeje Neffa.

O soutěž je zájem
Tak velký zájem, který soutěž na našich školách vyvolala, asi překvapil i organizátory. Nutno však podotknout, že dosavadní kroky pořádající agentury Daha vykazovaly profesionální úroveň. Jelikož práce s multimédii rozhodně nepatří k nejrozšířenějšímu využívání informačních a komunikačních technologií v našem školství a zkušenosti pedagogů jsou v této oblasti na různé úrovni, započala celá soutěž školením přihlášených pedagogů. Jde o více než pět set učitelů, a tak musíme velmi kladně kvitovat rozhodnutí, že toto úvodní zaškolení do tajů multimédií bylo svěřeno Audiovizuálnímu centru Univerzity Palackého v Olomouci. Toto centrum nabízí školám zapojeným do projektu také pomoc při digitalizaci předloh (video, zvuk, grafika).

Na jednom ze seminářů, kterého jsem se v pražském sídle Siemense účastnil, jsme se s několika dalšími kolegy shodli, že patrně hlavní motivací pro zapojení se do soutěže byla kromě vítězných cen a např. notebooku pro vylosovaného učitele především možnost získat pro školu zdarma softwarový produkt Join Multimedia, ve kterém musí být finální prezentace vytvořena. Po ukončení soutěže může škola tento vývojový program k nekomerčním účelům na maximálně deseti pracovních stanicích používat i nadále.

Bez not by to nešlo
K úspěšnému ukončení soutěže však nestačí odevzdání multimediální prezentace. Musí být připojen scénář, podle kterého byla prezentace vytvořena. To chápu jako velmi pedagogicky promyšlený krok, který dává celé soutěži nový rozměr. Nebýt tohoto požadavku, tak by totiž s největší pravděpodobností většina týmů hned od začátku sedla k počítačům a začala zpracovávat materiály značně nekoncepčně a celá prezentace by byla spíše o tom, co je který tým schopný sehnat za podklady a na koleně smontovat. Nutnost začít práci scénářem totiž může vést týmy ke skutečné „výchově ke spolupráci“ – dopředu si členové týmu stanoví rozdělení konkrétních úkolů, termíny jejich splnění, celkový harmonogram. Je i možné, že na samotné softwarové tvorbě prezentace bude spolupracovat pouze jeden žák s učitelem a všechny materiály v podobě obrázků, videa, zvuků a textů zajistí ostatní týmoví spolužáci.

Je jasné, že tento postup je pro učitele velmi náročný. Má-li každý student pracovat na jiném úkolu, pak musí být i koncepce hodiny značně rozdílná nežli u hodiny klasické. Možná je i spolupráce více učitelů různých předmětů. V podstatě se vracíme k diskusi o projektové výuce, která zde na České škole nedávno zazněla.

Jako velmi vhodný krok mi připadá, že organizátoři nezapomněli ve všech příručkách a návodech zdůraznit, že veškeré materiály použité v prezentaci musí být legálního charakteru. Na velmi vysoké úrovni, obsahově i graficky, jsou zpracovány podklady k soutěži. Naleznete zde mimo jiné rady pro tvorbu multimediálních titulů, ukázkový scénář, odkazy na technickou podporu celé soutěže a spoustu dalších informací, které velmi vhodně doplňují celý projekt.

Zvládneme to s Join Multimedia?
Celý projekt však není pro učitele náročný jen z hlediska organizace vyučovací hodiny. Jako potencionálně největší možný problém se mi na semináři jevila samotná práce s programem Join Multimedia. Program je ve skutečnosti konkurentem rozšířeného PowerPointu od firmy Microsoft (Join Multimedia se však komerčně neprodává). Hlavní rozdíl spočívá v tom, že zatímco s pomocí PowerPointu lze vytvořit s velmi malými zkušenostmi s ovládáním programu poměrně slušné výsledky, pro zvládnutí Join Multimedia bude uživatel potřebovat mnohem více času na zacvičení. Ovšem tomu také mohou odpovídat výsledky, které celkově kladou větší důraz na nápady a osobitost designéra prezentace. Ovládání programu je v některých ohledech méně komfortní nežli je současný standard aplikací pro MS Windows 9x.

Odborníci z Audiovizuálního centra UPOL se však domnívají, že tento software dává mladému tvůrci mnohem větší možnosti uplatnit svoji kreativitu. Také tím, že nenabízí žádná předpřipravená schémata, jak to známe od konkurenčních produktů fy Microsoft.

Vytvoření prezentace, která by měla interaktivní charakter, a začlenění např. lexikonu či malého testu do projektu, klade na tvůrce nemalé, svým charakterem spíše programátorské, nároky. Z tohoto důvodu cítím obavu, že pro jistou část pedagogů méně zkušených v práci s počítačem budou výše popsané nároky nemalým problémem a pravděpodobně i někoho odradí. Jsem proto velmi zvědav, kolik procent učitelů nakonec dovede svůj tým do závěrečného konce.

Porovnám-li soutěž s jinými, momentálně probíhajícími akcemi pro školství pořádanými komerčními firmami, musím uznat, že v tomto případě jde o promyšlený, koncepčně a organizačně dobře zpracovaný projekt. Jasné zadání, požadavky, cíle. Průběžné informace jsou zveřejňovány internetu. Uvidíme, co projekt účastníkům přinese.

Ondřej Neumajer

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.