Patrik Veselík: Na mezinárodní soutěži mladých prográmatorů

pondělí 16. října 2000 ·

Ne každý mladík, který přišel na nedávno skončený Invex, pobíhal po výstavišti a prohlížel stánky s nejnovějšími výkřiky informačních technologií. Osmnáct z nich zde absolvovalo vyčerpávající finále mezinárodní soutěže v programování mládeže od 15 do 19 let. Na mezinárodním veletrhu výpočetní techniky Invex vyvrcholila mezinárodní soutěž v programování mládeže od 15 do 19 let. Soutěžící byli nejen z České a Slovenské republiky, ale i z Rakouska, Ukrajiny nebo Španělska. V korespondečním kole, které invexovému finále předcházelo, měl svého zástupce dokonce i daleký Honk Kong.

Soutěž byla vyhlášena před půl rokem Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy a garantem soutěže byl Institut dětí a mládeže MŠMT. Hlavními sponzory byly firmy Inprise a Microsoft, které věnovali vítězům nejhodnotnější ceny, mezi dalšími byl samozřejmě i časopis Computer. Tento ročník byl čtvrtým, poprvé se soutěž mladých programátorů ICP konala v roce 1996.

Finále soutěže se zúčastnili samí programátoři – muži; jediná dívka (z Ukrajiny) se do závěrečné soutěže sice probojovala, ale bohužel nepřijela.Vítězem soutěže se nakonec stal gymnazista Jan Tichý z Brna, který se dle poroty nejlépe zhostil zadaného úkolu – přímo na místě vytvořit program, který by umožnil pohodlné vytváření osmisměrek. Jeho úplé zadání najdete na konci článku. Pokud je vaší profesí vyučovat informatiku, můžete sami zkusit stejnou úlohu nebo ji zadat svým studentům.

Programovací jazyk si každý účastník zvolil sám. Zajímavé je, že převládal jazyk Delphi, dvakrát bylo zastoupeno vývojové prostředí Visual C++ a po jednom Borland Pascal (BP), Visual Basic a JBuilder (jazyk Java). Při předávání cen prvním třem účastníkům zástupci firem Microsoft a Inprise shodně doporučovali programování v jazyku Java. Podle slov předsedy poroty Jiřího Olmera bude v příštím roce soutěž zaměřena především na programování síťových aplikací.

Úplné výsledky soutěže:

pořadí soutěžní číslo jméno soutěžícího země prostředí vtipnost efektivita dokumentace celkově
1 5 Tichý Jan CZ Delphi 21,5 7 7 35,5
2 18 Majda David CZ Delphi 22 6,5 6 34,5
3 19 Najera Cano Ferdinando Pedro ES Delphi 21 5 4 30
4 3 Senyuk Alexandr UA Delphi 10 7,5 6 23,5
5 9 Thaller Wolfgang AT JBuilder 7,5 7 7 21,5
5 15 Matoušek Tomáš CZ Delphi 11 5,5 5 21,5
7 17 Slobodyanik Andrew UA Delphi 8 8 4 20
8 14 Cetkovský Martin CZ VisBasic 8 4 5 17
9 13 Vnukov Dmitry UA BP 6 5,5 5 16,5
10 12 Hlaváček Luďek CZ Delphi 7 6 3 16
11 1 Böhm Jiří CZ Delphi 6 5 4 15
11 20 Šimeček Pavel CZ Delphi 7 5 3 15
13 11 Mrázek Lukáš CZ Delphi 6 5,5 3 14,5
14 2 Tkachuk Volodimir UA Delphi 5 6 2 13
15 6 Egressy Adam CZ VisC++ 3 2 6 11
16 16 Burger Michal CZ Delphi 2 2,5 4 8,5
17 8 Tomek Jaroslav CZ Delphi 1 0 2 3
18 7 Říčánek Martin SK VisC++ 0 0 0 0

Co vlastně mladí programátoři vyhráli od svých hlavních sponzorů? Bronzový španěl dostal Borland/Inprise JBuilder4 Professional a Microsoft Visual C++ 6.0 Professional Edition, stříbrný David Majda vyhrál Borland/Inprise JBuilder4 Professional, Microsoft Visual C++ 6.0 Enterprise Edition a Zoner Calisto 4 (tento program se mezitím stal držitelem ceny The Best of Invex 2000) a nakonec zlatý Jan Tichý si došel pro Borland/Inprise JBuilder4 Professional, Microsoft Visual Basic a Zoner Calisto 4. Všichni tři přitom programovali v prostředí Delphi, které vychází z programovacího jazyka Turbo Pascal.

Mladí programátoři si museli zaplatit cestu sami, což mnohým problém nečinilo (za MHD jízdenku musel 11 Kč zaplatit vítězný Honza Tichý), ovšem mnohonásobně větší výdaje měli zahraniční soutěžící. Z původních dvaceti finalistů se nakonec účastnilo jen 18. Jedním z těch, kteří nepřijeli, byl i Tam Siu Lung z dalekého Hong Kongu. I když se e-mailem omluvil pro pozdní rezervaci letenky, spekulovalo se nad tím, že skutečným důvodem byla právě cena letenky. Skutečnost, že pořadatel hradil účastníkům finále ubytování a stravování v průběhu soutěže, by mu bylo slabou finanční náplastí.

Díky mezinárodní účasti mohli čeští programátoři dokázat své umění a předvést tak svým budoucím zaměstnavatelům svůj um a znalosti. Soutěže tohoto typu nejenže podporují zdravou soutěživost mládeže (spojenou například s legálním získáním vývojového prostředí v hodnotě desítek tisíc korun), ale rovněž prezentují firmám, kde mají hledat své budoucí programátory. Tato soutěž je pro věkovou kategorii 15 až 19 let, takže je klidně možné, že některého programátora si rovnou nějaká šikovná softwarová firma pozvala na přijímací pohovor. Studenti tak mohou obejít začarovaný kruh, který začíná a končí praxí. Plno nadaných čerstvě ukončených studentů narazí na větu „Požadujeme dva roky praxe“ doplněnou další „U které firmy jste programoval?“ Takový student samozřejmě může programovat externě pro nějakou firmu, ovšem to jako skutečnou praxi je uznáváno jen částečně.

Na závěr přidávám slíbené zadání finálového úkolu – hodně štěstí!

Editor osmisměrek

Napište program, který umožní pohodlné vytváření osmisměrek. Postupně implementujte v programu následující funkce:

Zadání rozměrů osmisměrky (počet sloupců a řádků) a vykreslení plochy pro editaci osmisměrky.

Seznam slov. Program umožní uživateli z klávesnice přidávat slova, která lze později použít v osmisměrce.

Editování osmisměrky. Uživatel si vybere slovo ze seznamu a umístí ho v osmisměrce.

Import slov z textového souboru. Program umožní do seznamu slov přidat slova z textového souboru.

Automatické umístění slova. Po výběru slova ze seznamu jej program automaticky umístí do osmisměrky. Pokud je více možností umístění, uživatel by měl mít možnost ručně vybrat jednu z variant.

Zobrazování počtu neobsazených polí osmisměrky.

Doplnění tajenky. Program umožní zadání tajenky. Pokud už v osmisměrce zbývá jen tolik volných pozic, kolik je písmen v osmisměrce, program automaticky doplní do osmisměrky tajenku.

Uložení osmisměrky do souboru. Vytvořenou osmisměrku lze uložit do textového souboru. Jednotlivé řádky osmisměrky se uloží jako samostatné řádky souboru. Za osmisměrkou bude soubor obsahovat prázdnou řádku a za ní abecedně setříděný seznam slov, která jsou použita v osmisměrce.

Automatický generátor. Program automaticky sestaví osmisměrku po zadání jejích rozměrů, tajenky a seznamu slov, která je možno použít.

Hrací režim. V tomto režimu program načte již vytvořenou osmisměrku ze souboru a umožní uživateli její pohodlné luštění.



Patrik Veselík

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.