Anna Koutňáková: Plán stoprocentní účasti pětiletých v MŠ splníme!

pondělí 7. srpna 2000 ·

Kromě povinného vysokoškolského vzdělání pro učitelky MŠ bude jedním z dalších cílů reformy dosáhnout maximální účasti pětiletých dětí v mateřských školách. A v tomto bych ráda na svůj předchozí článek navázala. Ve zveřejněném plánu školské reformy si na své přišly i učitelky mateřských škol, které se mohly s úžasem dozvědět, že v rámci připravované reformy školství bude pro budoucí uchazečky o tento obor povinné vysokoškolské vzdělání. Jedním z dalších cílů reformy současně bude i snaha dosáhnout maximální účasti pětiletých dětí v mateřských školách. A v tomto bych ráda na svůj předchozí článek navázala.

Není přesně jasné, zda šéf týmu Bílé knihy profesor Kotásek někdy v současné mateřské škole skutečně byl, ale z řady statistických údajů z poslední doby se mohl nesporně přesvědčit o tom, že od šedesátých let počet dětí v předškolních zařízeních narůstal do té míry, že v roce 1989 docházelo do mateřských škol 96  % dětí ve věku od 3 do 6 let. To není zrovna málo a zcela bezpečně se zde uplatní naše novodobé české přísloví, že “se nemáme před Evropou za co stydět”.

Období po sametové revoluci sice rozpoutalo kritiku dosavadní předškolní výchovy, a v některých případech až kuriózní odmítání všeho, co dosud mateřské školy charakterizovalo, včetně jejich přípravné funkce na povinné primární vzdělávání. Projevovaly se i tendence typického českého “odezdikezdismu” se snahou zrušit většinu mateřských škol a děti předškolního věku ponechat výhradně rodinné péči. Po četných politických disputacích a diskusích, které do jisté míry zpochybňovaly význam mateřských škol i jejich úlohu v oblasti předškolního vzdělávání, se nakonec prosadil zdravý selský rozum podporující pedagogický význam předškolní péče v životě společnosti a mateřských škol jako svébytných vzdělávacích institucí. Za hlavní funkci mateřských škol je považována funkce výchovná a vzdělávací, a proto předškolní vzdělávání dnes tvoří integrální součást vzdělávacího systému.

Prodloužení mateřské dovolené až do 4 let věku dítěte se projevilo pozitivně tím, že došlo k výrazné redukci jeslí pro děti do 3 let spravované resortem zdravotnictví, které v současné době fungují v minimálním počtu většinou na bázi soukromých zařízení. Základním veřejným typem předškolního zařízení se stala mateřská škola a speciální mateřská škola pro děti zpravidla ve věku od 3 do 6 let. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami jsou většinou velmi úspěšně integrovány do běžných mateřských škol nebo mohou docházet do speciálních a specializovaných tříd zřizovaných při běžných mateřských školách.

Mateřské školy dnes vlastně představují nejpočetnější skupinu škol v rámci stávajícího školského systému. Stejně tak i učitelky mateřských škol patří k hojně zastoupené učitelské profesi. Hustota sítě mateřských škol po roce 1990 sice poklesla, ale úbytek o 22  % z celkového počtu mateřských škol před rokem 1989 nevyvolal naštěstí výraznější problémy spojené s dostupností této péče pro kteroukoliv rodinu. Pokles počtu mateřských škol byl vyvolán spíše objektivními důvody, vyvolanými celkovým poklesem populace předškolních dětí za posledních deset let přibližně o jednu třetinu. Přesto ani dnes nelze umístit všechny děti do mateřských škol. Problémem jsou zejména venkovské mateřské školy v lokalitách s malým počtem dětí. Problém je jen částečně řešen spojováním mateřských a základních škol v jeden právní celek. Účast dětí v mateřských školách je však u nás ve srovnání s ostatní Evropou stále velmi vysoká. Mateřskou školu navštěvuje v průměru 85,5  % dětí ve věku 3 – 6 let a v posledním roce před nástupem povinné školní docházky využívá této možnosti dokonce 98,4  % pětiletých dětí.

Snaha dosáhnout maximální účasti pětiletých dětí v mateřských školách se tedy týká v rámci připravované reformy školství už pouze 1,6  % populace předškoláků. Nemá-li tedy školská reforma jiné priority, než tuto oblast, je nutné jí popřát do dalších let mnoho zdaru. Není totiž pochyb o tom, že usnesení Bílé knihy v dalších několika letech nového tisíciletí hravě splníme na 100  %, jak nám stanoví plán dalších úkolů. Čest práci, soudruzi!

Snad za zamyšlení stojí spíše jiná skutečnost, neboť mateřské školy v současné době navštěvuje více než 22  % šestiletých dětí, jejichž rodiče vykazují obavy z nástupu svých ratolestí do základní školy. Podle dosavadních šetření Ústavu pro informace ve vzdělávání lze konstatovat celkově vzestupný trend odkladů povinné školní docházky u dětí předškolního věku. Jestliže loni sedmileté a starší děti tvořily mezi nastupujícími žáky 22  %, letos v září jich bude téměř 25  %. To je snad daleko větší problém než honba za stoprocentní účastí pětiletých předškoláků v mateřských školách. Jen si to představte, pane profesore! V každé čtvrté rodině nastupujícího školáka v České republice si rodiče po školním zápisu říkají stále stejnou větu: “Pepíka (Mařenku) dáme do školy raději od sedmi let. Ještě by mu (jí) tam mohli ublížit!”

Anna Koutňáková

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.