Antonín Mezera: Britský systém zkoušek škodí žákům

pondělí 7. srpna 2000 ·

Na britských státních školách jsou žáci testováni téměř do bezvědomí, neboť v průběhu povinné školní docházky jsou nuceni absolvovat více než 75 státních zkoušek a testů. Značná část školáků trpí poruchami spánku, bulimií nebo naopak anorexií. Pod tímto titulkem publikuje v pátečním vydání britského listu Guardian (6.8.2000) korespondentka pro školství Rebecca Smithersová první výsledky výzkumu uskutečněného na britských školách. Na státních školách jsou žáci testováni téměř do bezvědomí, neboť v průběhu povinné školní docházky jsou nuceni absolvovat více než 75 státních zkoušek a testů. Situace je ještě horší při přechodu žáků na střední školu, kde jsou zejména dívky, které dosahují v testech podstatně lepších výsledků, vystavovány daleko více stresovým situacím než jejich spolužáci. Středoškoláci v průběhu svého studia pak absolvují nejméně 60 dalších státních zkoušek, které mají v převážné většině podobu školního testování vzdělávacích výsledků. Značná část britských školáků, kteří jsou vystavováni zvýšenému stresu z neustálého testování, trpí poruchami spánku, bulimií nebo naopak anorexií.

Výzkum, který provedla Asociace britských učitelů (PAT) ve spolupráci s Asociací ředitelů středních škol a Dětskou společností, zachycuje šetření u více než 8000 žáků středních škol v Anglii a Walesu. Kompletní analýza výzkumu bude sice publikována na podzim, ale již první výsledky naznačují, že stres z neustálého zkoušení je jedním z faktorů, který výrazně narušuje fyzický a osobnostní vývoj britských středoškoláků.

V podobném duchu znělo i vystoupení učitelky gymnázia v Leicesteru a současné předsedkyně Asociace britských učitelů Geraldine Everettové na výroční konferenci v Cheltenhamu, která vyslovila vážné výhrady vůči stresovým podmínkám, kterým jsou britští středoškoláci vystavováni v průběhu svého studia. “Není nic špatného, jestliže je žák v průběhu zkoušení vystaven v menší míře stresu, ale jestliže je překročena určitá hranice, ovlivňují tyto podmínky školní výkonnost žáků. Někteří žáci dokonce nemohou ani vstoupit do třídy, protože už samotný vstup do místnosti, kde probíhá tak často testování, u nich vyvolává stresové stavy.”

Britští školáci jsou v rámci Národního evaluačního programu testováni již při nástupu do základní školy ve 4 - 5 letech a tento maratón končí až v jejich 17 nebo 18 letech, kdy opustí brány střední školy. Testování žáků na základních školách probíhá ve čtyřech vlnách (v 7, 9, 11 a 14 letech), ale jestliže se žák 6.třídy rozhodne pokračovat ve studiu na gymnáziu, musí absolvovat 75 povinných státních zkoušek již ve svých 12 letech.

Uvedená studie Asociace britských učitelů upozorňuje na rizika dalšího nárůstu nových zkoušek, neboť britské ministerstvo školství připravuje nový vzdělávací modul (AS) pro dvanácti a třináctileté žáky, jehož součástí je další baterie státních testů (world-class tests). Kromě toho samotné školy v průběhu školního roku zadávají žákům další vlastní testy, aby zjistily vývoj jednotlivých žáků.

Poněkud smutně tuto situaci rámuje výrok zástupce Asociace britských učitelů Geoffrey Carvera, který říká: “Je mi z toho smutno. Podrobujeme žáky neustálému testování, které nás stojí značné finanční prostředky, a na druhé straně většinu žáků spíše demoralizuje. Máme systém, který měří jen jednoduše měřitelné aspekty vzdělávání. Ale proč? Protože vzdělávání je v současné době především nástrojem politiky! Testy se staly dominantním rysem školního života našich dětí a ve zvýšené míře omezují proces vlastního učení žáků.”

Antonín Mezera

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.