Školy nechte otevřené, covid nešíří, ukazuje německý výzkum. Jejich zavření má na žáky važné dopady, varuje jeden z autorů

pondělí 2. listopadu 2020 ·

Pokud někdo tvrdí, že otevření škol po letních prázdninách výrazně zhoršilo pandemii, měl by to dokázat, říká pro Hospodářské noviny německý vědec Ingo Isphording. Se svými kolegy provedl výzkum po celém Německu a na jeho základě tvrdí, že k nárůstu počtů případů nedošlo kvůli školám. Jejich zavření má navíc na žáky velmi vážné dopady. 


V rozhovoru zazní také tyto otázky a odpovědi: 

Tvrdíte, že otevření škol po letních prázdninách nemělo na šíření viru žádný vliv. Jak jste k tomu došli? 

Analýzu jsme udělali na základě toho, jak v německých spolkových zemích končily letní prázdniny. Každá země to má jinak, někde se žáci vrátili do školy už 4. srpna, jinde prázdniny trvaly až do půlky října. Den po dni jsme srovnávali, jak přibývali pozitivně testovaní lidé v zemích, které školy otevřely, v porovnání s těmi, kde školy stále zůstávaly zavřené. Umožnilo nám to udělat závěry ohledně toho, jak velkou část případů způsobilo právě otevření škol. Jdeme tedy dál, než že bychom pouze poukázali na korelaci mezi nárůstem případů a otevřením škol. Naše data ukazují, že k nárůstu případů nedošlo kvůli otevření škol. 

V Česku se školy na začátku září otevřely, ale vláda je v říjnu zase zavřela, a to všechny stupně. Zveřejnila data, podle nichž se nakazily velké počty učitelů i studentů. Pokud by platily vaše závěry, znamenalo by to, že se nakazili jinde než přímo ve škole? 

Bez trasování všech případů je těžké říct, kde k nákaze došlo… Pokud stát prostě jen sdělí, že se hodně učitelů a žáků nakazilo, neodpovídá na správnou otázku. Je potřeba odpovědět na to, jestli by se nakazili s menší pravděpodobností, pokud by školy vůbec neotevřely. K odpovědi je ale potřeba mnohem víc než jen prosté spočítání toho, kolik je mezi žáky a učiteli nakažených. 

Sdílíte názor mnohých odborníků, že to, aby školy zůstaly otevřené, je klíčové? Proč? 

Naprosto s tím souhlasím. Ze všech důvěryhodných studií víme, že školy pandemii nezhoršují. Ale náklady, které musí při jejich zavření nést děti i jejich rodiče, jsou obrovské. 



Celý rozhovor naleznete zde
Citovanou studii naleznete zde

8 komentářů:

mirek vaněk řekl(a)...
2. listopadu 2020 v 13:01  

Inkubační doba je cca týden. Takže žák přijde do školy nakazí se. Za týden to předá doma a nakazí ostatní. A za týden se to projeví. Tedy mi vychází cca 14 dnů než se něco projeví. Takže výsledky těch posledních zemí mohou být právě teď. A to už jsou závěry výzkumu?
To nemluvím o opatřeních, které vlády udělaly a mohly se se školami ovlivňovat. O prázdninách žáci asi také neseděli doma a virus šířili.
Chtělo by to posoudit průběh a výsledky výzkumu.

Anonymní řekl(a)...
2. listopadu 2020 v 17:01  

To je velmi odvážné tvrzení, že se SARS-CoV-2 nešíří přes školy. 5 nakažených dětí ve třídě a do týdne 5 kompletně nakažených celých rodin, včetně prarodičů. Tady si někdo myslí, že jsme úplně slepí.

tyrjir řekl(a)...
2. listopadu 2020 v 17:42  

Den po dni jsme srovnávali, jak přibývali pozitivně testovaní lidé v zemích, které školy otevřely, v porovnání s těmi, kde školy stále zůstávaly zavřené. Umožnilo nám to udělat závěry ohledně toho, jak velkou část případů způsobilo právě otevření škol. Jdeme tedy dál, než že bychom pouze poukázali na korelaci mezi nárůstem případů a otevřením škol. Naše data ukazují, že k nárůstu případů nedošlo kvůli otevření škol...

Pokud stát prostě jen sdělí, že se hodně učitelů a žáků nakazilo, neodpovídá na správnou otázku. Je potřeba odpovědět na to, jestli by se nakazili s menší pravděpodobností, pokud by školy vůbec neotevřely. K odpovědi je ale potřeba mnohem víc než jen prosté spočítání toho, kolik je mezi žáky a učiteli nakažených...

Ze všech důvěryhodných studií víme, že školy pandemii nezhoršují. Ale náklady, které musí při jejich zavření nést děti i jejich rodiče, jsou obrovské...


Ten výzkum hovoří jasně - školy nejssou příčinou/zdrojem šíření pandemie. Za kvalitu novinářských zjednodušení ti výzkumníci neodpovídají.

Viz i

DEVASTACE ŠKOLSTVÍ POKRAČUJE aneb BUDEME SI DÁL LHÁT DO VLASTNÍ KAPSY?

http://www.ceskaskola.cz/2020/10/opozice-horovala-za-navrat-nejmladsich.html

http://www.ceskaskola.cz/2020/11/plan-otevreni-skol-stale-chybi-zaci.html

J.Týř







Anonymní řekl(a)...
2. listopadu 2020 v 18:20  

"školy pandemii nezhoršují."

Jakékoliv shlukování obyvatel napomáhá šíření pandemie. To prostě pane Týři nelze okecat ani jinak zdůvodnit. Proto ta drastická opatření.

Nemyslím si, že devastace školství začala za současné vlády, pouze se prohlubovala. Na pranýř by bylo nutné postavit i všechny vlády po roce 1989. Hlavního viníka však vidím v politice komunistů po roce 1948. Tam začala totální degradace vzdělanosti.

Petr Portwyn řekl(a)...
3. listopadu 2020 v 12:06  

Pan Unknown
Degradace vzdělanosti proběhla i tam, kde komunisté ve vládě nikdy nebyli. Prakticky po celém západním světě.

tyrjir řekl(a)...
3. listopadu 2020 v 16:25  

V Německu právě zpřísnili karanténní opatření, ale školy nezavřeli. Přijali jasná opatření, aby mohly fungovat. Totéž platí v naprosté většině států EU i světa. Proč to neplatí v Česku?

Zdál se mi v noci sen: Byl podzim 2021 a světem se šířila pandemie neznámého střevního viru. Všude ve světě se s tím vyrovnali zvětšením hygieny. Jen v Česku zavřeli školy a MŠMT rozdalo učitelům distanční pampersky. :)))

Anonymní řekl(a)...
3. listopadu 2020 v 20:13  

Týři, proč tapetujete?

Anonymní řekl(a)...
3. listopadu 2020 v 20:16  

Petr Portwyn

Dobrý den, od roku 1948 to začalo jít z kopce. Degradace vzdělávacího procesu měla na Západě zpoždění - od 70.let 20.století.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.