Děti válčí s technikou. Dostatek počítačů výuku nevyřeší, říká učitelka

úterý 10. listopadu 2020 ·

„Ani vybavení žáků technikou situaci nevyřeší. Na vybavení se vážou dovednosti tyto technologie využívat, rodičům i dětem je třeba vysvětlit, jak používat různá virtuální prostředí, úložiště, komunikační platformy. Mnoho lidí si myslí, že je to jednoduché a děti se to naučí hned, ale opak je pravdou,“ říká v rozhovoru pro iDNES speciální pedagožka Základní školy JUDr. Josefa Mareše ve Znojmě Šárka Grunová. 


V rozhovoru zazní také tyto otázky a odpovědi: 

Je současný stav něco jako mezník ve školství, revoluce? 

Nevnímám to jako mezník, ale spíš nutnost přizpůsobit vzdělávání podmínkám, které nastaly. Samozřejmě jsem pro využívání digitálních technologií a dalších technických vymožeností, ale všeho s mírou. Učitelství je řazeno mezi vztahová povolání a s tím šli učitelé tuto práci vykonávat. Nechtěli učit žáky na dálku přes počítač, ale i když to řada z nich vnímá negativně, snaží se svou práci odvést co nejlépe. Školství je systémem měnícím se v souvislosti s vývojem společnosti, prošlo řadou změn a i nadále jimi procházet bude. Obecně vzato se učitelé neustále musí přizpůsobovat něčemu novému, přinejmenším každá nová generace dětí a rodičů je odlišná a učitelé na ni musí reagovat. 

Vidíte na covidové době nějaká pozitiva, co se školství týče? 

Není toho mnoho. Snad že si učitelé osvojili nové dovednosti týkající se využívání digitálních technologií ve výuce a začali je využívat. A rozšíření podpory dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků například prostřednictvím různých webinářů. 


Celý text naleznete zde

7 komentářů:

Silvie A. řekl(a)...
10. listopadu 2020 v 5:44  

Rodičům i dětem je třeba vysvětlit, jak používat příbor a nočník. Mnoho lidí si myslí, že je to jednoduché a děti se to naučí hned, ale opak je pravdou.

Vydávat nepodložené výroky na libovolné téma je snadné.

Učitelství je řazeno mezi vztahová povolání a s tím šli učitelé tuto práci vykonávat.

Kolika učitelů se na to paní Grunová ptala? Dvou nebo tří? Mne se neptala, takže o mém vztahu k učitelství neví NIC.

Tajný Učitel řekl(a)...
10. listopadu 2020 v 7:17  

"Učitelství je řazeno mezi vztahová povolání a s tím šli učitelé tuto práci vykonávat."

Naprosto souhlasím. Kdyby chtěli učitelé pracovat jako online lektoři, tak by šli pracovat jako online lektoři.

Tajný Učitel řekl(a)...
10. listopadu 2020 v 7:20  

Problém je, že počítač nebo chytrý telefon je pro děti primárně nová hračka. A tak namísto učení zkoumají, co ta nová hračka dovede. Vzápětí přijdou na to, že je to nekonečné kino, nekonečný walkman, nekonečná herní konzole a nekonečný tik tok. Pak učení vezme za své.

Silvie A. řekl(a)...
10. listopadu 2020 v 7:55  

nekonečný tik tok. Pak učení vezme za své

Tuším, že ve stařičkém seriálu "My všichni školou povinní" vystupoval malý blbeček, kterému doma zapomněli vysvětlit, že do školy nechodí proto, aby tam obdivoval vrabčáky na římse. Igor Hnízdo by takové opomenutí napravil jediným šlehem rákosky, ale to se dnes jaksi nenosí, a proto opravdu dnešní učitelé musí počítat se žáky, kteří v době vyučování řeší tik tok.

Obávám se, že současná společnost sama sobě nakladla tak obrovská a tak obrovsky nesmyslná omezení, že učení proti tik toku nemá šanci.

krtek řekl(a)...
10. listopadu 2020 v 8:14  

Silvie A., teď jste ťala do živého - malý Jirka Oliva byl adoptovaný chlapec nedozrálý školního věku a dostal nešikovnou paní učitelku. Ale jestli si vzpomínáte, její náhradnice hraná paní Medřickou ho dokázala i bez rákosky zaujmout.

mirek vaněk řekl(a)...
10. listopadu 2020 v 8:31  

Dítě které se nerozvíjelo bez počítače se nebude rozvíjet s počítačem. Počítač je pomůcka, ne učitel.
To je největší omyl teoretiků, kteří si myslí, že dáte-li dítěti chytrý mobil či PC vzroste jeho inteligence. Reálně ale klesne.

Silvie A. řekl(a)...
10. listopadu 2020 v 9:54  

dáte-li dítěti chytrý mobil či PC vzroste jeho inteligence. Reálně ale klesne

V mých představách - které jsou určitě odlišné od vašich představ - záleží na několika aspektech:
- až po jaký věk je to dítě?
- co rozumíte pojmem "inteligence" ?
- inteligenci ČEHO zkoumáte? (já zkoumám "inteligenci" soustavy dítě + PC).

U dospělého člověka nejde tolik o inteligenci jako spíš o schopnost řešit problémy a ve finále o produktivitu. Tvrdím, že má-li člověk (ideálně programátor) možnost si na PC vytvořit svoje prostředí, svoje programy, svoji databázi, tak schopnost řešit problémy takovéto soustavy (člověk+PC) je výrazně vyšší nežli schopnost samotného člověka.
Předpokládám (bez důkazu), že to může platit i pro děti.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.