„Sama se ptám, zda bude skutečně větší izolace. Bude prvňáky, respektive i starší žáky, od sebe někdo odhánět, budou-li si chtít něco pošeptat? Stejně budou mít stále hlavičky u sebe, tomu žádná opatření nezabrání,“ říká v rozhovoru pro Lidovky místopředsedkyně Asociace školních psychologů Bohumíra Lazarová.
Bohumíra Lazarová (muni.cz) |
Vstup do školy je pro řadu dětí náročným obdobím. Kromě pevnějšího řádu na ně nyní čeká i větší tlak na hygienu a další mimořádná opatření. Jak tím dítě nestresovat?
Pokud děti navštěvovaly školku, jsou na vyšší hygienická opatření zvyklé. Rozumné školy a rozumní učitelé snad nebudou děti hygienou nijak stresovat. Někdy si říkám, v čem je to vlastně jiné. Copak se dřív ve školách neuklízelo? Copak si děti neumývaly ruce? Je to jen o návycích a jisté důslednosti, která mnohdy snad chyběla. Nemyslím, si, že by to v rozumných podmínkách mělo být nějak stresující. Spíš se tím nesmí stresovat školy, učitelé a rodiče, aby ten stres a nervozitu na děti nepřenášeli.
Jak se celkově takový prvňáček vyrovnává se stresem?
Pokud vím, tak se většinou prvňáčci do školy těší. Příchod do nového prostředí nemusí být vždy velkým stresem a je to velmi individuální – záleží na mnoha faktorech, osobnosti a předchozí zkušenosti dítěte. Také na učiteli, ostatních dětech ve třídě i na rodičích.
Je to podobné jako u dospělých, každý zvládá stres jinak. U dětí však více záleží na povzbuzení a podpoře, kterou dostávají od dospělých. Vždycky ale říkám, že primárně musí být v pohodě ten dospělý. Není-li sám v pohodě, jen obtížně může poskytovat podporu někomu jinému. Často nemá smysl posílat tak malé děti k psychologům, aby jim pomohl. Obvykle je účinnější, když sami rodiče nebo učitelé vyhledají nějakého poradce, třeba psychologa, mentora, kouče, který jim může pomoci najít klid a cestu, jak mohou oni sami dítě podpořit. Jsou jim nejblíže a určitě to dokážou.
Celý rozhovor naleznete zde
2 komentářů:
Paní psycholožka má pravdu. V uzavřeném prostředí školní třídy se rychle nakazí většina, včetně učitelů. Jen tak přemýšlím nad tím, kdy ty školy otevřeme už napořád, protože koronavir už tady bude kolovat napořád. Všichni dobře víme, že na koronavir neexistuje doživotní imunita. Děti onemocní za školní rok možná i 2x nebo vícekrát. Osobně mám koronavirovou rýmu 2 - 3 krát do roka od října do dubna. To "promořování" muže trvat i několik let. Tak tedy tady má distanční výuka své opodstatnění. To pak budou psychologové vřískat, že dětem bude chybět sociální kontakt. Budou naštvaní rodiče, protože budou muset děti doma hlídat a bude ohroženo jejich zaměstnání. A do toho všeho brutální ekonomická krize, největší od třicátých let.
Na věky snad ne, ale počítejte plus minus 2 roky určitě :-(
Okomentovat