„Zásadní rozdíl, který se možná stane trvalým standardem, bude ve zvýšených hygienických opatřeních, tedy častějším mytí rukou, větrání ve třídách, používání dezinfekce. Pokud budou části škol vstupovat do karantény, zásadní roli bude hrát vzdálená výuka. To bude novum proti předchozím letům, byť už nepředpokládáme plošné uzavírání škol. Karanténní opatření by měla být dočasná a místně omezená,“ říká ministr školství Robert Plaga v rozhovoru pro Deník.
Robert Plaga (msmt.cz) |
Epidemiologické pokyny se výrazně dotknou mimoškolních aktivit, zájmových kroužků, fungování družiny. Jak jsem se v manuálu dočetla, ruší se i celostátní soutěže vyhlašované a financované ministerstvem školství. Z tohoto pohledu tedy začíná o něco chudší školní rok?
Co se týká aktivit, jako jsou školy v přírodě a školní výlety, tak nejsou zakázané, ale ani doporučované. Musíme být obezřetní. Jednodenní školní výlet do přírody pochopitelně žádoucí je, několikadenní pobyty v uzavřených místnostech pro různé skupiny dětí už nikoliv. Totéž platí pro sportovní aktivity, jichž se účastní několik škol, jako jsou různé turnaje, často pořádané v tělocvičnách. Uvědomme si, že 1. září se do vyučovacího procesu s prolínáním tříd vracejí téměř dva miliony osob, z toho 1,7 milionu žáků. Riziko nákazy tak nepochybně vzroste.
Zatím jsme mluvili o různých omezeních, ale nouzový stav přinesl i pozitivní momenty, například výuku online. Je to věc, na níž se dá stavět v běžném provozu?
Stoprocentně ano. Zpětná vazba od ředitelů ukazuje, že učitelské sbory se dokázaly velmi úspěšně adaptovat na novou situaci. To je naprosto jasný vklad do budoucna, který potvrdil, že pedagogové jsou schopni se rychle učit novým věcem a kvalitně je začít používat. Proto chceme pilotovat distanční vzdělávání ne jako nouzovou variantu, ale jako doplňkovou součást prezenční výuky.
Druhé pozitivum souvisí s tím, že v době nouzového stavu si školy uvědomily, jak přehlcené jsou jejich školní vzdělávací programy (ŠVP). Zhruba 60 procent ředitelů se shodlo, že je nelimitují rámcové vzdělávací programy, ale jejich vlastní, které si zpracovávají samy školy. V mezidobí tak nabobtnaly, že se obecně začalo mluvit o přehlcení učiva. V době plošné karantény se učitelé zcela přirozeně soustředili na podstatné věci. Během léta řada škol upravila svoje ŠVP tak, že se z toho jádrového, klíčového učiva stává standard.
Celý rozhovor naleznete zde
3 komentářů:
To už je fakt pro blázny, zdůrazňovat jedině dezinfekci rukou jako prevenci před respirační nemocí. Už vidím, jak budou při mrazech otevřená okna celý den. Je třeba si přiznat, že MŠMT je v této věci bezzubé.
-Zhruba 60 procent ředitelů se shodlo, že je nelimitují rámcové vzdělávací programy, ale jejich vlastní, které si zpracovávají samy školy. V mezidobí tak nabobtnaly, že se obecně začalo mluvit o přehlcení učiva.-
znamená to, že ti ředitelé si nastavili špatně švp? kdo je zodpovědný za to, že ředitele neumí zpracovat švp? Kde je ČŠI?
Unknown XYZ
Odpovědný je ten, kdo nám povinně přikazoval zařazovat další a další výstupy a obsah do našich ŠVP. Ředitelé to v 95% nebyli, nebyli to ani koordinátoři ŠVP na školách. Byl to někdo úplně jiný, ten který vydával další a další verze RVP. A co s tím má ČŠI? To naprosto netuším. Přece nebude buzerovat učitele a ředitele škol za to, že aktualizovali svá ŠVP podle předlohy, tedy RVP.
Okomentovat