Bojím se, že se teď bude učit jen matematika či jazyky a hudebka nebude, říká expert

čtvrtek 20. srpna 2020 ·

„Dlouhodobě se shodujeme - minimálně my, kdo se pohybujeme ve vzdělávací politice - na tom, že učivo je informačně strašně přehlcené a je potřeba ho redukovat, abychom mohli učit to, co je skutečně důležité, ale zároveň se starat o to, aby se to naučila drtivá většina žáků. A ne jako nyní to jen odučit, odškrtnout si to a běžet dál. To nejsou dostihy,“ říká programový ředitel EDUin Miroslav Hřebecký v rozhovoru pro online deník Aktuálně.



Miroslav Hřebecký (eduin.cz)
V rozhovoru zazní také tyto otázky a odpovědi:

Ministr Plaga řekl, že školy by se měly zaměřit na základní látku a předměty, jako jsou jazyky či matematika. 

To mě trápí. Kdysi jsme si řekli, že máme vést žáky především ke klíčovým kompetencím. A to v tom teď nevidím. Obávám se, že ti, kdo psali manuál, dělají, jako by se to nestalo. Tak se ptám, kde jsou ty klíčové kompetence? Proč zrovna matematika, čeština a cizí jazyk? Protože se z toho dělají přijímací zkoušky? Pro různé žáky budou klíčové různé předměty. Pro mladého nadějného hudebníka bude určitě klíčová hudební výchova, nikoliv matematika.

Obáváte se, že minimálně na začátku školního roku to může sklouznout k tomu, že se bude dohánět to, co se promeškalo v češtině, matematice a cizích jazycích, na úkor například mediální výchovy, občanské výchovy, tělocviku, výtvarné výchovy a podobně? 

Přesně tak. A když zbude nějaký čas, tak tam přidáme trochu chemie, biologie, fyziky, ale výchovy jako by neexistovaly. A pojede se opravdu čeština a matematika, protože ty jsou u přijímacích zkoušek. A na tom je krásně vidět, jak jednotné přijímací zkoušky ovlivňují učivo základních škol. Ostatně bylo to vidět už na tom, koho jsme jako prvního pustili do znovuotevřených škol, tedy deváťáky. Proč? Aby se doučili na přijímací zkoušky. To, že máme třicet procent dětí, které přijímací zkoušky nedělaly a byly přijaté na učiliště, nikoho nezajímalo.


Celý rozhovor naleznete zde

6 komentářů:

Eva Adamová řekl(a)...
20. srpna 2020 v 10:27  

Starosti pana Hřebeckého bychom chtěli mít.

Myslím si, že všichni se spíše obávají toho, že v průběhu školního roku bude každá třída minimálně dva měsíce v karanténě, a že nebudeme moci pořádně učit ani ty hlavní předměty.

Petr Portwyn řekl(a)...
20. srpna 2020 v 10:37  

Tak se ptám, kde jsou ty klíčové kompetence? Proč zrovna matematika, čeština a cizí jazyk?

Čeština, protože čeština je jazyk, kterým se vyjadřujeme a ve kterém čteme (i na mobilu), dokonce v něm i myslíme.
Matematika, protože ta je jazykem myšlení a metodou logického myšlení, která umožňuje racionálně vyhodnocovat svět.
Cizí jazyk, protože česky ve světě skoro nikdo neumí a my se musíme nějak dorozumět s dalšími sedmi miliardami lidí.

Už rozumíte, pane znalče? Nebo to bylo moc složité?

Jinak nic proti výchovám.

Eva Adamová řekl(a)...
20. srpna 2020 v 10:38  

Přesně tak. A když zbude nějaký čas, tak tam přidáme trochu chemie, biologie, fyziky, ale výchovy jako by neexistovaly. A pojede se opravdu čeština a matematika, protože ty jsou u přijímacích zkoušek. A na tom je krásně vidět, jak jednotné přijímací zkoušky ovlivňují učivo základních škol."

Na druhém stupni to přece není vzhledem k úvazkům učitelů vůbec reálné a pokud vím, žádný ředitel se k nic takového nechystá udělat.

Přijímací zkoušky nemají s nutností dohnat základní učivo hlavních předmětů nic společného, ale kdo chce psa bít, hůl si vždy najde, že pane Hřebecký?

Anonymní řekl(a)...
20. srpna 2020 v 11:35  

"pojede se opravdu čeština a matematika, protože ty jsou u přijímacích zkoušek"

Evidentně jde o konspirační teorii. Předjímat není v tomto případě vhodné. A nestrašte těmi aktivistickými teoriemi učitele, rodiče a žáky. Máme úplně jiné starosti.

mirek vaněk řekl(a)...
20. srpna 2020 v 14:36  

A ona se hudebka učila? Podle nějakého výzkumu prý byla nejméně oblíbeným předmětem na ZŠ. Zatím vím jen o kontrole a kritice nosných předmětů, ale o kvalitě výuky výchov se nikdo nikdy nebavíl. Nikoho to nezajímalo. Děti dostávaly pěkné známky, tak proč něco řešit.

Ředitelé budou potřebovat každého a dovolit si hudebkáře či jiného učitele odstavit nemohou. Je to nesmysl. A taky nešťastné prohlášení ministra.

fandamoudry řekl(a)...
20. srpna 2020 v 20:07  

Nemá cenu to zbytečně hrotit. V případě distančního vzdělávání žáci opět přijdou o výchovy. Tak co zbývá, jejich výuka bude probíhat na bázi naukových předmětů.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.