„Začátkem letošního roku zasáhla epidemie onemocnění COVID-19 Evropu a v rámci ochrany veřejného zdraví dovedla lokální autority k uzavření škol. S cílem reflektovat dopady tohoto opatření vznikla analýza z britské University College London ve formě systémově orientovaného logického modelu. V EDUinu jsme se později rozhodli model i doprovodný text přeložit a zasadit do českého kontextu. Tento blog dodatečně nabízí detailní vhled do problematiky popsané modelem a uvedené do českého prostředí. První ze série článků se věnuje dopadům uzavření škol na socio-ekonomický stav rodin,“ píše studentka UCL Barbora Čermáková na blogu EDUin.
Široká škála nových rolí pro rodiny představuje psychickou i časovou zátěž, která je o to větší, čím slabší je socioekonomický stav rodiny. V lepším případě rodiny pokryjí péči o děti výpomocí od příbuzných nebo dobrovolníků. Tyto možnosti ale nejsou vždy a všem dostupné a z alternativní péče o děti pak vyplývají pro rodinu náklady. Další variantou je pak přizpůsobení práce rodičů. Někteří mohou využít možnosti home office, která s sebou přináší určité výzvy, často v podobě nižší pracovní produktivity a vypjaté atmosféry v domácnosti. Ani tato možnost ale není dostupná všem. Rodiče se pak musí uchýlit k čerpání dovolené, v horším případě přímo neplaceného volna. Tyto krajní varianty vedou ke snížení příjmů v domácnosti a ke zhoršení celkové socio-ekonomické situace rodiny. Snížení příjmů uvádí ve výzkumu PAQ Research 52 % dotazovaných českých domácností. To může znamenat ztrátu zaměstnání nebo celkovou ztrátu práce u OSVČ a DPP, ale také odchod rodičů na ošetřovné nebo “jen” omezení pracovní doby. U 12 % úplných rodin a 19 % samoživitelů došlo k poklesu příjmů o 30–50 %.
Celý text naleznete zde
1 komentářů:
Rodiče dělali to, co dřív matky "v domácnosti". Ty to dřív zvládaly bez tabletů, mobilů, televizí a jiných helblátek....a nebraly ošetřovné, no považte.
Nemám už děti školou povinné ale kdybych v této koronasituaci měla, užívala bych si to měrou vrchovatou!!!Není nic lepšího, než být se svým dítětem (dětmi) v co nejužším kontaktu.
Okomentovat