Arnošt Veselý: Kosmetické změny učiva nestačí

úterý 25. srpna 2020 ·

„Musí to být důkladná a důrazná změna, nic kosmetického, protože zatím jakékoliv snahy o reformu končily tím, že RVP ještě víc nabobtnal. Odborné skupiny konkrétních předmětů často žádné zásadní změny nechtějí, ale ty musejí přijít a musejí být opravdu zásadní. Je třeba důkladně prodiskutovat, zda je nutné, aby všichni žáci a studenti skutečně znali všechno to, co se ve školách nyní učí. Cílem ale není, aby se naučili méně, ale naopak, aby nakonec uměli víc. Z dat vidíme, že se nestíhá probrat všechno, hodně se pospíchá, děti nemají absolutně šanci ty věci zažít a vstřebat. Jsou školy, kde se „jede“ jen na testy, ale dlouhodobě si odtamtud děti nic moc neodnášejí,“ říká v rozhovoru pro Lidové noviny Arnošt Veselý, vedoucí týmu, který připravil dokument Hlavní směry vzdělávací politiky.



Arnošt Veselý (fsv.cuni.cz)
V rozhovoru zazní také tyto otázky a odpovědi:

Co by tedy mělo být jinak? 

Už teď existují školy, které k učení přistupují volněji, a je třeba říci, že i současný RVP to do značné míry umožňuje. A my tou redukcí chceme podpořit učitele v tom, že je úplně v pořádku neprobrat všechno, co bylo tradičně zvykem. Že nemusejí do hodin překlopit všechno učivo z učebnice. Že je v pořádku něco vynechat. Mluví se o tom už dlouho, ale učiva zatím jen přibývá. Je to někdy docela pokrytecké. Značná část odborníků například souhlasí s tím, že školní vzdělávací plány jsou předimenzované, ale jakmile se začne mluvit o redukci v jejich oboru, jsou zásadně proti. Takže když říkáme, že učivo by se mělo seškrtat někde až o polovinu, myslíme tím, že změny už nemůžou být čistě kosmetické.

Hovořil jste i o tom, že je třeba řešit nerovnosti mezi regiony a školami… 

To je další téma, které nevyřešíme jedním opatřením. Známe ale kroky, které pomáhají. Například víme, že existují školy, kam docházejí jen určité typy žáků. Máme řadu škol segregovaných, jejichž spádové obvody jsou navržené tak, aby tuto praktiku podporovaly. Víme o tom, že některé školy žákům poskytují za úplatu jazykové kurzy navíc, některé pořádají „přijímačky“ už do prvních tříd. Školy se v očích rodičů dělí na „dobré“ a „špatné“ a rodiče přesně vědí, kam jejich dítě patří. Segregace by ale neměla být normou; neměli bychom děti rozdělovat už někdy v šesti letech. Samozřejmě nemluvím o tom, když například jedna škola otevře matematickou třídu a shromáždí v ní skutečně nadané děti z okolí, to nikomu neškodí, ale mluvím o tom, že už v předškolním věku některé děti odsouváme stranou s tím, že „nemají potenciál“.



Celý rozhovor naleznete v Lidových novinách

6 komentářů:

Silvie A. řekl(a)...
26. srpna 2020 v 7:59  

Veselý to omílá pořád dokola a dokola, a pokaždé, když ho někdo chytne za ruku a chce od něj konrétní příklad, kterou že položku vypustit, tak zbaběle uteče a vymlouvá se, že jenom provokoval.

Inu, jaký našeptávač, takový ministr a celé ministerstvo.

Nowak řekl(a)...
26. srpna 2020 v 12:28  

"Značná část odborníků například souhlasí s tím, že školní vzdělávací plány jsou předimenzované, "
Princip reformy snad byl v tom, že školy mají samostatnost - jde tedy centrálně redukovat RVP, ale nařizovat redukci ŠVP centrálně dost dobře nejde. Problém je ale v tom, že se taky tvrdilo, že vše, co je v ŠVP pak mají znát všihcni žáci, teď se kupodivu přišlo na to, že někteří žáci znají víc a jiní míň.

Petr Portwyn řekl(a)...
26. srpna 2020 v 16:13  

Tupě škrtat umí i cvičená opice.
Kdyby pan Veselý nebo nějaký jeho spolupracovník pozitivně definoval, co "ano", co je třeba určitě naučit (mám na mysli konkrétní dovednosti a znalosti, ne nějaké rozmlžené "kompetence"), dalo by se o tom diskutovat.
Tohle jsou ale jen politické plky.

mirek vaněk řekl(a)...
26. srpna 2020 v 18:04  

"Takže když říkáme, že učivo by se mělo seškrtat někde až o polovinu, myslíme tím, že změny už nemůžou být čistě kosmetické."

Kde? Už se škrtalo tolikrát(osnovy na RVP) a stále se o tom plká. A nikdo není schopen říct co chce seškrtat a proč.
Ti co chtějí škrtat tomu nerozumí a ti co učivu rozumí ví, že je to hloupost. Obsah by se měl rozšiřovat ve směru aktuálních potřeb. Tedy neškrtat ale měnit strukturu a rozšiřovat ve směru moderního vývoje. Ne na základě plkalů, čerpačů a opisovačů mezinárodních pamfletů, ale lidí, kteří mají kontakt ze světovým vývojem. Každý člověk, který je mezinárodně konkurenceschopný vám řekne, že základem je spoustu toho znát a umět. Jinak se můžete jít klouzat nebo reformovat malý český rybník.

rváčkazvesela řekl(a)...
26. srpna 2020 v 22:44  

Ale, ale, základem je přece BUDIT ZDÁNÍ, že se odborník snaží a škrtá...
Cílem je vytvoření lidí dezorientovaných v klasických hodnotách(rodina, poctivá práce, znalosti) a zavislých na těch, kteří nás "vedou". Pořiď si hypotéku, najdi si nejlepší uplatnění- nejlépe manažerské - ať se realizuješ a tak jeď tak až do důchodu - na plný plyn si to "UŽÍVEJ"!!
Lidi nemají volný čas - práce = rodina...a domů se mužům moc nechce - tam totiž otravují děti...v tom lepším případě. Většina si ale dítě radši vůbec nepořídí, nebo až na starý kolena - to muži mohou..
Takže jestli bude RVP seškrtáno, restrukturalizováno nebo cokoliv jiného je úplně fuk!

Petr Portwyn řekl(a)...
27. srpna 2020 v 13:39  

Faktická poznámka pro paní Rváčku:
O tom, zda bude/nebude dítě, rozhoduje v naší společnosti žena (s odůvodněním, že je to výhradně její tělo, takže jí do toho muž nemá co kecat). A ženám se do dětí často moc nechce.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.