Jako správce počítačové pracovny se při návštěvě jiné školy zajímám o organizaci provozu počítačových pracoven. Většinou se je dán pevným rozvrhem a pravidly, které vymezují a omezují činnosti i přítomnost žáků v těchto prostorech. To je pochopitelné. Vždyť je tu škole svěřena nemalá hodnota, která vyžaduje řád a přiměřený provoz, aby zařízení co nejdéle a s minimem poruch sloužilo potřebám vyučování. Na druhé straně je tu zájem, aby technika, která rychle stárne, byla co nejvíce a efektivně využívána. A zájem žáků, zvláště těch, kteří doma podobné vybavení nemají, aby měli možnost pobývat u počítačů i v mimoškolní době. Jak při návštěvách a rozhovorech s kolegy poznávám, tento věčný problém se školách řeší různě.
Volný vstup do pracoven
Na naší škole mohou žáci využívat i mimo výuku - před i po vyučování. Nejdřív jsme ale museli promyslet způsob dohledu na ně a rozsah, co jim v pracovnách v mimoškolní době povolíme. Po 3 letech provozu můžeme své dobré i špatné zkušenosti popsat a shrnout. Volný přístup do pracovny mají žáci 7. – 9. ročníku, kteří mají zkušenost s práci s počítačem z výuky předmětu Informatika. Přednost mají žáci, kteří chtějí pracovat na úkolech souvisejících s výukou v kterémkoliv předmětu. Další mohou volně zkoušet nainstalované výukové programy. Za určitých podmínek mají žáci i volný přístup na internet.
Funkce žákovské služby
Jako správci pracoven jsem musel řešit spolu s vedením školy dohled v době, kdy nemohu být v pracovnách osobně přítomen. K tomu jsme vytvořili systém žákovských služeb. Hlásí se do nich zcela dobrovolně žáci na začátku školního roku. Výběr probíhá formou konkurzu, protože zájemců je hodně. Při výběru dáváme přednost žákům vyšších ročníků. Dále těm, kteří mají znalosti v oblasti ICT a í jsou proto přirozenou autoritou pro ostatní spolužáky. Úkolem služby je dbát na pořádek a dodržování vytvořených pravidel. Zabezpečují systému střídání spolužáků v pracovně. Pravidla vydáváme počátkem školního roku a v jeho průběhu je měníme jen minimálně.
Evidence činností v pracovnách
Zkoušeli jsme různé způsoby papírové evidence střídání žáků na jednotlivých stanicích. Nakonec jsme skončili u nejjednoduššího způsobu evidence, kdy služba zaznamená dobu své služby. V případě technických potíží hlásí závadu správci pracovny a pod jeho dohledem a za jeho spolupráce drobné závady odstraní. Po skončení dne má žákovská služba za povinnost vypnou počítače a zajistí pořádek v pracovně. Každý pátek před vyučováním se scházím se žáky konajícími služby k zhodnocení uplynulého týdne. Probereme problémy s konkrétními žáky a hledáme opatření ke zlepšení. S případnými závěry jednání seznámí zástupce žákovské služby žáky i učitele v pondělním hlášení školního rozhlasu.
Odměna za výkon služby
Jak jsou žáci za svoji funkci oceňováni? Už samotný fakt – být žákovskou službou – je oceněním. Žáci sami žádnou odměnu nečekají. Přesto na ně nezapomeneme při udělování pochval na čtvrtletní poradě a ti nejlepší získají záznam o výkonu funkce na vysvědčení. Poznatky z tříletého fungování žákovských služeb na škole nám ukázaly, že službu nemusí vykonávat jenom premianti. Osvědčují se i problémoví žáci, kteří ve své funkci vidí výraz důvěry, která je jím výkonem funkce projevena. Odměňují se tím, že patří k nejaktivnějším a nejspolehlivějším. Mladší žáci své starší spolužáky respektují a zároveň se někteří z nich připravují na to, že funkce převezmou až ti starší opustí školu.
Žákovské služby na naší škole dovolují provoz v počítačových pracovnách od časných ranních do pozdních odpoledních hodin. Je samozřejmé, že jejich systém nevyvazuje učitele-správce z zodpovědnosti za pořádek a technický stav svěřené počítačové techniky. Z důvodu bezpečnosti je i určitým rizikem, které na sebe dobrovolně bere. Je samozřejmé, že musí být stále v dosahu služby konajících žáků a musí jejich činnost kontrolovat. Na druhou stranu se zbaví povinnosti být žákům permanentním hlídačem.
Oldřich Suchoradský
0 komentářů:
Okomentovat