Štefan Klíma: Jednoznačně potřebujeme redukci RVP a učebních plánů základních škol

středa 10. června 2020 ·

„Prošel jsem písemné práce, které mám k dispozici, a stejně jako v minulých letech jsem dospěl k závěru, že velmi často žáci chybují z důvodu neznalosti základních principů českého jazyka či matematiky. Druhým důvodem je to, že se do složitějších úloh ani nepustí. Chtěl bych přispět svým názorem k veřejné debatě,“ píše ředitel střední školy Štefan Klíma na svém blogu...



Štefan Klíma (facebook.com)
Klíma také píše: 

Dalším krokem zcela jednoznačně musí být redukce RVP a učebních plánů základních škol. V současnosti to ve škole vypadá jako pořádný kvapík. Jeden den vysvětlíme látku, druhý den jedeme na další a dost často i zkoušíme tu včerejší. Šílené! Je třeba se vrátit k systému, kdy bude čas na to, abychom látku nejen probrali, ale abychom měli i dost času na její upevnění a opakování.

Léta jsem dělal ředitele na základní škole. Jedním z cílů naší školy bylo to, aby žáci nepracovali neustále ve spěchu. Vydal jsem pokyny, že je lepší některé učivo nestihnout, ale raději postavit pořádné základy. Mnoho let jsme se o to snažili a celorepublikové testy nám následně daly za pravdu. Naši žáci se umisťovali mezi nejlepšími 10 % základních škol jak v českém jazyce, tak v matematice. Spěch ve výuce vede k tomu, že - s výjimkou nejlepších - všichni ostatní žáci nemají základy natolik pevné, aby se časem nezbortily. Druhým faktem je, že přílišný spěch žákům notně kazil rukopis. A pokud žák píše neúhledně, vede to ke zvýšení chybovosti v jeho práci.

Současný systém PH max nám umožňuje i návrat k intenzivnější práci s žáky. Připomněl bych osvědčenou metodu v první až třetí třídě a tou bylo dělení třídy na dvě poloviny. Bylo by velmi prospěšné začít takto dělit český jazyk, matematiku a cizí jazyk – alespoň jednou či dvakrát týdně. V polovině třídy se učitel může věnovat daleko více individuálnímu přístupu k žákům. Věřte, že výsledek by se brzy ukázal. Na vteřinku odbočím ze ZŠ na naši SŠ. S blížící se maturitou z matematiky jsme k tomuto kroku přistoupili právě v tomto předmětu. Byli jsme překvapeni, že výsledky žáků se posunuly tak, že známky v úrovni 4 a 5 téměř vymizely.


Celý text naleznete zde

7 komentářů:

mirek vaněk řekl(a)...
10. června 2020 v 8:14  

Když žáci neumí základy, tak je budete redukovat? Protože přesně tak redukce RVP dopadne. Nezdredukují se plané bláboly, které nikdo nečte a málokdo jich dbá, ale vyškrtají se pojmy, kterým všichni rozumí, protože jsou elementární a vždycky se najde chytrák bez znalosti souvislostí, který si zdůvodní proč nejsou potřebné.
Takže žáček 1. třídy se nebude učit počítat, ale bude se učit být finančně gramotný. Místo toho, aby se učil číst a psát, bude vymýšlet eseje a hodnotit zprávičky. A podobná zvěrstva.

Anonymní řekl(a)...
10. června 2020 v 10:11  

"Byli jsme překvapeni, že výsledky žáků se posunuly tak, že známky v úrovni 4 a 5 téměř vymizely."

Nechci nijak zlehčovat názor pana ředitele, ale napadl mě okamžitě článek z novin někdy z poloviny osmdesátých let 20.století. Námětem byla univerzální výuka jistého učitele z Novosibirsku v tehdejším SSSR, který prý údajně dosáhl na své škole takového úspěchu, že všichni žáci měli známky výborné. Jistě, byl to propagandistický úlet a samozřejmě nesmysl, protože všichni se rodíme s jiným IQ. Jediným vysvětlením tohoto úspěchu asi byla ona redukce až absurdních rozměrů.

A nyní vážně. Pan ředitel má zřejmě na mysli singapurský model výuky matematiky známý ve světě jako "zvládnutá matematika". Tato výuka se ukázala jako model nejvíce efektivní. Ale píši to tu dosti často, co konkrétně chce pan ředitel Klíma vyřadit z učiva a výstupů matematiky na druhém stupni ZŠ? "Čert je zakopán v konkrétnosti". Ohledně učebních plánů je snad většina věcí vyřešena na úrovni SŠ. A přenášet toto na úroveň základního školství (znovu opakuji ZÁKLADNÍHO) je blbost. Kdo je nadaný na Hv,Vv,.. tak ve svém volném čase navštěvuje patřičnou Základní uměleckou školu, koho baví modelářství, fyzika,...a tak je možno pokračovat dále. Na věkové úrovni 11-15 let vskutku mnozí ještě nemají vyhraněné názory. Proto se ta škola jmenuje základní, protože by měla dávat každému ony "základy". Pan ředitel však má pravdu v tom, že RVP-ŠVP jsou nabouchány už od průřezových témat blbostmi na n-tou. Naopak osnovy některých předmětů (např. matematika) jsou už ořezány na kost.

Petr Portwyn řekl(a)...
10. června 2020 v 21:22  

Jednoznačně potřebujeme redukci RVP... základních škol
A stačí na nulu, nebo je třeba jít do záporných čísel?

Eva Adamová řekl(a)...
10. června 2020 v 21:40  

"Je třeba se vrátit k systému, kdy bude čas na to, abychom látku nejen probrali, ale abychom měli i dost času na její upevnění a opakování"

Na to není potřeba redukovat RVP. Nám matikářům by úplně stačil návrat k pěti hodinám týdně na druhém stupni a omezení stále narůstajícího počtu hodin, které se v průběhu roku ztratí v přebujelých aktivitách projektového typu, které nemají s matematikou nic společného, v přebujelých preventivních programech a v přebujelém školení učitelů.

Petr Portwyn řekl(a)...
10. června 2020 v 21:48  

pan Vaněk
Nezdredukují se plané bláboly, které nikdo nečte a málokdo jich dbá,
...mj. proto, že je to politická záležitost, a u těch se na smysl málokdy hledí.

ale vyškrtají se pojmy, kterým všichni rozumí, protože jsou elementární a vždycky se najde chytrák bez znalosti souvislostí, který si zdůvodní proč nejsou potřebné.
...protože zrovna tyhle se nedají okecat a jsou konkrétní - dobře se identifitují. Neurčité plky by se musely vyškrtat celé, což je politicky neprůchodné, nebo pro rozplizlost nelze říci, co se vyškrtnout má a co ne.
Může se napsat "vyškrtnout Newtonovy zákony, to žák nebude potřebovat" (bude, ale na tom nesejde), ale těžko "vyškrtnout školu jako model otevřeného partnerství a demokratického společenství, demokratickou atmosféru a demokratické vztahy ve škole", protože stejně nikdo neví, co to jako má bejt, každý si tam jen dosazuje svoje představy.

Petr Portwyn řekl(a)...
10. června 2020 v 21:51  

paní Adamová
Ani by těch pět hodin nemuselo být. Stačilo by omezit "akce" a zvýšit kázeň, aby se víc pracovalo. Jo, vím, že je to nereálné.
My máme 4 hodiny a stihneme to celkem v pohodě i procvičit. Kolegové na ZŠ nemají šanci, protože polovinu času tráví krocením.

Pavel Doležel řekl(a)...
10. června 2020 v 22:02  

"Byli jsme překvapeni, že výsledky žáků se posunuly tak, že známky v úrovni 4 a 5 téměř vymizely."

To mi připomíná ten židovský vtip, který vyprávěl Karel Gott:

Sejde se křesťan, muslim a žid a dohadují se, čí bůh je mocnější. Křesťan povídá: "Jsem na poli a všude bouřka, hromy, blesky. Tak se pomodlím a najednou, všude kolem zuří obrovská bouřka, jen kolem mě tak dva metry svítí sluníčko a ani nekápne." Muslim povídá: "To nic není, to já jsem na poušti a všude zuří písečná bouře a není vidět na krok. Tak se pomodlím k Aláhovi a všude okolo stále zuří bouře, jen těsně kolem mě je úplný klid." A Žid povídá - to nic není. To já si jdu takhle Pařížskou ulicí a najednou - na zemi přede mnou leží peněženka. Tak se sehnu a najednou si uvědomím - smůla, je sobota - nedotkneš se peněz. No,tak se pomodlím a všude široko daleko je sobota, jenom kolem mě a té peněženky je úterý.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.