Nárůst neúspěšnosti u maturitního testu z češtiny měl zřejmě letos víc důvodů. ČTK to řekli mluvčí Společnosti učitelů českého jazyka a literatury (SUČJL) Veronika Valíková a předseda Asociace češtinářů Josef Soukal. Kromě toho, že k maturitě mohli jít letos všichni studenti posledních ročníků, může podle nich vyšší počet propadlíků souviset i s dlouhými texty nebo nižší pozorností studentů. Test byl podle Valíkové jinak z odborného hlediska v pořádku. Neúspěšnost 14,1 procenta ji překvapila, podle ní je to hodně. Podle Soukala se obecně snižuje schopnost žáků porozumět psanému textu.
Celý text naleznete zde
Nárůst neúspěšnosti u maturity měl podle češtinářů více důvodů
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
3 komentářů:
Poznámka: Moje odpovědi na otázky redaktorky ČTK byly samozřejmě mnohem obsáhlejší. Jako prvotní a zásadní důvod pro letošní zvýšení neúspěšnosti jsem uváděl fakt, že maturují i žáci, kteří by se za běžných okolností k jarní maturitě nedostali. Rozsah zadávaných textů i testu jako celek zůstává srovnatelný.
"Jako prvotní a zásadní důvod pro letošní zvýšení neúspěšnosti jsem uváděl fakt, že maturují i žáci, kteří by se za běžných okolností k jarní maturitě nedostali."
Výchozí text k úlohám 11 - 17: "Které z následujících tvrzení jednoznačně vyplývá z výchozího textu?"
Z čeho "jednoznačně" vyplývá Vaše tvrzení, pane Soukale? Nebo není jednoznačné? Jde jen o nějaký odhad? V tak zásadní věci jako je výsledek maturitního testu?
"Winston věděl, že Strana nakonec odhalí vše, co kdy člověk udělal nebo řekl."
"Podle Winstona člověk nemůže před Stranou utajit své předchozí skutky." (Správné řešení úlohy)
Jsou tyto výpvědi totožné, aby bylo možné použít slovo "jednoznačně?
"Winston si byl jist, že Julie bude zastřelena do pěti minut od svého zatčení." (Jednoznačně chybné řešení úlohy)
Dozvídáme se z textu jednoznačně, že Julie nebyla zatčena před pěti minutami? Nebo to plyne z kontextu, který však v úryvku není?
"Jednoznačný" je vytvořeno ze slov "jeden" a "znak" Ten zastupuje nějaký obecný pojem. Znak je jeden, významů pojmu více. Jednoznačné je číslo, ale to jsme se přenesli z přirozeného jazyka do jazyka matematiky. Žádná dílčí složka přirozeného jazyka jednoznačná být nemůže, jednozančnosti se jen může blížit, a to skrze další kontext. To není žádná zanedbatelná titěrnost, to je cosi, s čím každý člověk nějak nakládá každou chvíli, vlastně vždy, když promluví. Pravdivostní optimalizace vágnosti je nesmírně důležitá. Slovo "jednoznačně" je proto matoucí. Matoucí jsou testy jako celek, protože nic jiného než jednoznačné odpovědi neumožňují. Dělají totiž z jazyka něco, čím ve skutečnosti není. Znehodnocují tak i jeho význam v souvislosti s myšlením. Mohou být použity jen tehdy, když je co nejjednozančněji vymezen dílčí obor, kterým se zabývají.
V případě výchozího textu není zapotřebí ani jednou číst jej celý. Naopak si žák velice usnadní práci, když si napřed najde jen ten jeho krátký výsek, který se týká dané úlohy. Kontext musí ignorovat, ten by v něm mohl vyvolávat nejistotu. Tohle je v naprostém rozporu s tím, jak by se naopak mělo učit porozumění textu, které odpovídá podstatě přirozeného jazyka.
Znovu opakuji, jsou jistě řešení, která jsou správnější (více optimalizují pravdivost) a méně správná. Testy s nimi také takto nakládají. Jako celek ve svých důsledcích ale zásadně křiví pohled na podstatu jazyka i způsob, jak vykládat význam řečeného či napsaného.
(1) Strana lidi přesvědčovala, že na citech nezáleží. Jakmile se člověk jednou dostal do spárů Strany, nebylo důležité, co dělal nebo nedělal. Tak jako tak byl vyňat z proudu dějin. Přitom ještě před dvěma generacemi záleželo na osobních vztazích a slzy, objetí či slovo pronesené k umírajícímu měly hodnotu. Dnes zůstali lidští už jen proléti. Zachovali si emoce, kterým se teď Winston musel učit s vědomým úsilím. Vzpomněl si, že ještě nedávno na ulici odkopl do příkopu utrženou lidskou ruku jako zelný košťál.
„Až nás jednou chytí,“ přemýšlel nahlas před Julií, „nebudeme moci jeden pro druhého nic udělat. Když se přiznám, zastřelí tě, a pokud se přiznat odmítnu, zastřelí tě taky. Nic, co udělám, tvou smrt neoddálí ani o pět minut. Budeme naprosto bezmocní. Bude záležet jedině na tom, abychom jeden druhého nezradili.“
„Přiznání z nás dostanou docela jistě,“ řekla mu Julie. „Budou nás mučit. Každý se nakonec přizná.“
„***** Kdyby mě dokázali přinutit, abych tě přestal milovat, teprve to by byla zrada.“
„To jediné nemohou,“ odvětila. „Nemohou se ti vecpat do duše.“
(2) Winston pomyslel na obrazovku a její UCHO, které nikdy nespí. Členové Strany tě špehují dnem i nocí, pokud si však zachováš jasnou HLAVU, můžeš je přelstít. Přes všechnu tu chytrost ještě pořád nedokáží zjistit, co si jiná lidská bytost myslí. Co když se jim ale člověk opravdu dostane do RUKOU? Nebylo složité uhodnout, co se děje uvnitř Ministerstva lásky: mučení, drogy, pozvolné vyčerpání neustálými výslechy a nespavostí. Fakta se v žádném případě nedají skrýt. Co na tom ale záleží, jestliže cílem není zůstat naživu, nýbrž zůstat lidský? Winston věděl, že Strana nakonec odhalí vše, co kdy člověk udělal nebo řekl. Věřil ale, že nitro lidského SRDCE zůstane netknuté.
Usoudil jsem, pane Lippmanne, že jste měl technické potíže s adekvátním převodem výchozího textu do svého komentáře. Provedl jsem to tedy za vás -- s tím, že namísto podtržení je zde spojení "výslechy a nespavostí" vysázeno kurzívou.
1. Je neuvěřitelné, jak pozornost čtenáře odvádějí dílčí úpravy (zatučnění, velká písmena, hvězdičky, podtržení/kurzíva). Možná usnadňují práci při řešení navazujících úloh, ale protože jsou nacpané do výchozího textu všechny najednou, zase ji ztěžují jiným způsobem.
2. S tím, že výchozí text nevylučuje správnost položky "Winston si byl jist, že Julie bude zastřelena do pěti minut od svého zatčení.", máte naprostou pravdu.
3. Máte naprostou pravdu i v tom, co tvrdíte v posledním odstavci. Přesně na totéž upozorňuji v článku Cermat má nové hobby - ptát se co nejsložitějším způsobem na naprosté ptákoviny.
Okomentovat