„Já bych rád na tomto místě podpořil návrh pana ministra v tom znění, které předložil, a to ze dvou důvodů, protože se mi zdá, že už nelze protahovat nejistotu studentů o tom, jak bude vypadat jejich budoucí studium a maturitní zkouška. To považuji za zcela nezodpovědné. To, že se debata táhne, a to nerozhodování, tak dlouho, je hanba. Zadruhé podpořím to proto, že se domnívám, že pan ministr se tímto stává důstojným hrobníkem koncepce státní maturity v současné podobě,“ řekl senátor Mikuláš Bek v rámci projednávání návrhu na změnu státní maturity.
Mikuláš Bek (senat.cz) |
Že tento proces definitivně diskredituje myšlenku, že stát má kontrolovat v této míře obsah maturitní zkoušky, ztrácí tím jakoukoli důvěryhodnost v očích širší veřejnosti i odborné veřejnosti. A otevírá se příležitost pro novou debatu, která by měla zahrnout znovu to, nakolik má mít váhu finální zkouška, nakolik má mít váhu průběžné hodnocení studentů, odborná veřejnost na to má poměrně pestré názory.
A také se mi zdá, že to je chvíle, kdy by se stát měl trochu stáhnout do pozadí, poté co ze sebe udělal blázna. Stát by v této chvíli podle mého přesvědčení měl možná testovat nějaké středoškolské minimum toho společného nejnižšího jmenovatele, který by zahrnoval matematiku, angličtinu, češtinu, podle mého přesvědčení, ale testy by mohli skládat studenti kdykoli během studia, mohli se opakovaně o to ucházet a maturity by byly na těch typech středních škol, pro které je to tradiční a prestižní, být primárně v rukou těch škol, příp. asociací těch typů škol, protože v této oblasti vzdělávání ta kontrola tou obcí odbornou často vede k náročnějším kritériím, než nějaká státní kontrola. Takže já to vítám jako příležitost k debatě o tom, jak by mohla vypadat budoucí střední škola, zdá se mi, že teď nezbývá nic jiného, než po těch peripetiích a ztrátě důvěry podpořit tu verzi, která teď dává studentům alespoň tu minimální míru jistoty toho, jak bude vypadat jejich maturita za pár let.
Stenozáznam vystoupení Mikuláše Beka a ostatních senátorů naleznete zde
7 komentářů:
"Že tento proces definitivně diskredituje myšlenku, že stát má kontrolovat v této míře obsah maturitní zkoušky, ztrácí tím jakoukoli důvěryhodnost v očích širší veřejnosti i odborné veřejnosti. A otevírá se příležitost pro novou debatu, která by měla zahrnout znovu to, nakolik má mít váhu finální zkouška, nakolik má mít váhu průběžné hodnocení studentů, odborná veřejnost na to má poměrně pestré názory."
A čím tu myšlenku diskredituje? A co, že ztrácí jakoukoliv důvěryhodnost? Ten proces, který diskredituje tu myšlenku?
Příležitost otevřít novou debatu? Pan muzikolog je slepý, nebo hluchý? Diskutovat a otevírat debaty a otevírat příležitosti pro otevírání debaty můžeme třeba ještě dvě stě let. A pak stejně přijde nějaký muzikolog a řekne, že myšlenka je procesem jejího permanentního nahlodávání diskreditována a můžeme otevřít další debatu a pak další a další a další. Do zblbnutí.
Dokázal byste, pane Komárku, najít pro příště nějaké věcné vyjádření?
"...zdá se mi, že teď nezbývá nic jiného, než po těch peripetiích a ztrátě důvěry podpořit tu verzi, která teď dává studentům alespoň tu minimální míru jistoty toho, jak bude vypadat jejich maturita za pár let."
Když pan exrektor myslí, že to je nějká minimální jistota. Nebo jen sen?
To je úroveň argumentace hodná dnešního maturanta z češtiny.
A panu Bekovi vůbec nevadí, že onu nejistotu, kterou studenti prožívali, způsobil důstojný hrobník Plaga svým návrhem na zrušení povinné maturity z matematiky, který podal za pět minut dvanáct, přestože na ministerské židli seděl už dva roky? S tím hrobníkem tedy naprosto souhlasím, ale co je důstojného na šaškárně, kterou předvedl, fakt nevím.
Ministr Plaga je hrobníkem českého školství už dávno. Jestli důstojným, to opravdu nevím, ale podle mě je to vcelku jedno.
Přesně o toto dlouhodobě usiluje EDUin...
Maturitu zpět do škol. Nebo ještě lépe, závěrečný projekt, průměr známkového hodnocení za čtyři roky na diplom a ceremonii s vyhazováním čepic a proslovy.
Sbírání bodů (kreditů) po celé 4 roky učení na střední škole a sestavení žebříčku všech končících žáků, ať se každý porovná, jak si po celou dobu vedl.
Okomentovat