Kristýna Titěrová: Inkluze u nás končí jednou přijímací zkouškou

neděle 7. června 2020 ·

„Testy z českého jazyka a matematiky jsou koncipovány “samozřejmě” pro rodilé mluvčí. U testu z ČJ to znamená, že hodnotí, do jaké míry si uchazeč osvojil svůj mateřský jazyk, který ho většinou obklopuje již od narození (přesněji od prenatálního věku). Zároveň se v daném jazyce většinou devět dalších let systematicky učil číst a psát. A učil se hlavně jazyková pravidla, jejich aplikaci i tzv. metajazyk, kterým se jazyk popisuje - to se totiž objevuje v testu požehnaně. A nejen to, rozvíjel v tomto jazyce veškeré další znalosti a dovednosti. Jak je to ale s žáky, kteří se český jazyk teprve učí, přišli do Česka třeba před čtyřmi lety, nebo dokonce až v září deváté třídy? Možná si myslíte, že mají jiné, přizpůsobené testy? Nebo že by měli jen pohovor?,“ píše na svém blogu Kristýna Titěrová ze společnosti META.



Titěrová také píše: 

Omyl! Všichni uchazeči skládají stejnou zkoušku (vždyť je přece jednotná!), nevadí, že nerozumí komplikovanému, mnohdy i nejednoznačnému zadání, natož dlouhému textu, ve kterém mají najít hrubku, citově zabarvené slovo nebo slovo odvozené. Nějaké výjimky u tak důležité zkoušky nebereme v našem vzdělávacím systému v potaz! Maximálně můžeme v poradně doporučit několik minut navíc a slovník… Minuty navíc vám ale s testem, který měří znalosti z předchozích 9 let, ale i jazykový cit, nepomohou, pokud jste se češtinu systematicky neučili několik let. A nebo nejste génius. Výskyt obou případů je zhruba stejně početný… (oprava: geniálních dětí je asi víc než těch, co měly na základní škole intenzivní a systematickou výuku češtiny. Navíc z určitého pohledu jsme geniální všichni, ale to už je zase jiné téma.)

Divíte se? My taky… čekali bychom, že při přípravě tak zásadního rozhodnutí (myšleno zavedení jednotné přijímací zkoušky), které ovlivňuje přístup mladých lidí k dalšímu vzdělávání, bude CERMAT a především MŠMT zvažovat všechny znevýhodněné skupiny a upravovat jim podmínky. Protože rovný přístup neznamená, že všichni dělají tu stejnou zkoušku, ale že se předchází znevýhodnění, aby všichni měli stejné příležitosti a šance. Což tedy jednotná zkouška rozhodně nedělá. “Inkluze u nás končí jednotnou přijímací zkouškou,” je povzdech jedné paní učitelky, který situaci skutečně plně vystihuje.


Celý text naleznete zde

5 komentářů:

Nicka Pytlik řekl(a)...
7. června 2020 13:17  

Inkluze u nás končí jednou přijímací zkouškou

Středoškolské zkompetentňování není povinné a nikdo jej nikomu nezakazuje!

Jirka řekl(a)...
7. června 2020 16:16  

A středoškolské zkompetentňování je v současné době nejsnáze dostupné v celých dějinách této země od vlády Marie Terezie až po inkludovaný dnešek.

Jana Karvaiová řekl(a)...
7. června 2020 17:45  

Inkluze u nás není.
Jako inkluze u nás končí základní školou. na střední škole už většinou skoro nejsou žádná PO.
Chytrý žák nepotřebuje (kromě možná navýšení času nebo ap nebo spešl sw) nic víc. udělá i na první dobrou. Ostatní to mohou zkoušet třeba desetkrát. nehledě na to, že nikdo nikomu nezakazuje příští rok udělat přijímačky znova.

Tomáš Barták řekl(a)...
7. června 2020 20:07  

Co s politickým rozhodnutím o zavedení tzv. inkluze? Zodpovězení této otázky je naprosto zásadní v současném školství.

Pavel Doležel řekl(a)...
7. června 2020 22:50  

A já když přijedu do Vietnamu, tak mě tam vezmou na střední školu, i když nebudu umět Vietnamsky ani slintat?

Jak by si to přesně, paní kulturoložka představovala? jak vypadá taková zkouška, která nikoho neznevýhodňuje a jak přesně se pozná? Že všichni dosáhnou stejného počtu bodů? A co potom tedy taková zkouška ověřuje? Já jsem si naivně až dosud myslel, že zkouška z češtiny má za úkol ověřit míru ovládnutí češtiny a nikoliv národnostní původ. Člověk se pořád učí.



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.