Anketa České školy k „Manuálu“. Petra Mazancová: Pocit, že se MŠMT obrátilo k učitelům zády, zůstává

pondělí 4. května 2020 ·

Česká škola oslovila učitele, ředitele a odborníky s otázkami, které se týkají „Manuálu“ ministerstva školství ohledně fungování otevřených škol. Jde nám především o situaci „ohrožených učitelů“. Odpovídá středoškolská učitelka a předsedkyně Učitelské platformy Petra Mazancová.



Petra Mazancová (facebook.com)
Petra Mazancová: Pocit, že se MŠMT obrátilo k učitelům zády, zůstává

Věřím, že ředitelé a učitelé jsou profesionály a dokáží se aktuální situaci postavit. Informace o neplaceném volnu mě překvapila, přijde mi, že není konzistentní s dřívějšími výroky MŠMT - ředitelé, se kterými jsem to konzultovala mi říkali, že už se svými kolegy situaci probírali před vydáním metodických pokynů a dokážou situaci ve své škole vyřešit. Nevím, jak se podobná situace (riziková osoba) řeší v jiných profesích. Kolegy, kteří mají obavy plně chápu. Je potřeba situaci samozřejmě řešit individuálně. Ale pocit, že se MŠMT k učitelům obrátilo zády a jenom na ně nasypalo hromadu leckdy jen obtížně realizovatelných pokynů - ten zůstává. Důvěra učitelů v MŠMT je silně podkopána a pokud chceme v českém vzdělávání zásadní věci měnit, potřebujeme, aby byl tento vztah pevný, jasný a vzájemně respektující.

Přijde mi nepochopitelné, že děti mohou zpátky do škol, ale nemohou do přírody. Učení venku je přirozené, efektivní a z hlediska epidemiologického je les mnohem bezpečnější oblast než školní třída a chodba. Za Učitelskou platformu bychom rádi apelovali MŠMT, aby toto konkrétní omezení ještě jednou zvážilo.

Velmi mě mrzí, že se návrat dětí do škol scvrknul na deváťáky kvůli přijímačkám a poslední ročníky kvůli maturitě. Pokud se situace tak zlepšila, že děti mohou do MŠ, bylo by tedy možné vrátit se ke dvěma termínům JPZ, které byly (a stále jsou) považovány za problém z hlediska epidemiologického. Místo toho se snažíme rodičům "zavřít pusu" tím, že umožníme přítomnost deváťáků ve škole (zrovna příprava na JPZ může vemi efektivně probíhat i na dálku a leckde probíhá).

Vůbec nezvedáme příležitosti, které nám současná situace přináší. Většina škol učí efektivně na dálku. Místo toho, abychom podpořili ty školy, které ještě mají s distančním vzděláváním problémy, přinášíme nový chaos i do práce těch škol, kde učitelé se svými žáky již distanční výuku nastavili, zaběhli si ji a je pro ně efektivní a přínosná. Ti, kteří učí plnohodnotně online, budou muset své aktivity omezit, aby se vešli i do dvouproudé výuky prezenční a vzdálené. Poté, co se učitelé neuvěřitelně vzájemně podrželi a naučili se na dálku pracovat, je opět nutíme přerušit tuto efektivní práci a dělat věci, které mají spíš alibistický smysl. Ve veřejnosti tím jen utvrzujeme názor, že jediná a správná výuka je 45 minut ve třídě s učitelem a frontální výukou (při skupinové práci budou muset mít žáci nasazené roušky, takže se dá předpokládat, že se tomu učitelé budou snažit vyhnout). Přitom zavření škol výrazně posunulo nejen digitální kompetence učitelů, ale i jejich uvažování o smysluplnosti a efektivitě výuky.

4 komentářů:

Ivo řekl(a)...
4. května 2020 7:19  

Jak mě se to jeví jako nezávislému pozorovateli:

cca 40 % pedagogů-důchodců zvažuje odchod na hodinu, aby neohrozili nejenom sebe, ale především svou rodinu (nakažením, finančně...)
Už tak zdecimovaný stav pedagogů díky nezájmu státu za posledních 30 let dostane poslední "ránu do vazu".
Na ochranné pomůcky (respirátory, rukavice, desinfekce, štíty a obleky zapomeňte, nikdo Vám je nezajistí!!
Měli byste si vzít příklad ze sousedního Slovenska, tam mají všech pět pohromadě...
Osobně doporučuji při sebemenším nátlaku ze strany "demokratického" establishmentu dát hromadou výpověď'.

Petr Portwyn řekl(a)...
4. května 2020 7:55  

Komentář je zajímavý.
Jsou tu věci, s nimiž souhlasím (o úspěšně zavedené distanční výuce na školách, která se tímto rozbije).
A pak tu jsou sekvence, kde se projevilo ideové zaměření UP. Nevím, zda bylo nutné je do té odpovědi tlačit.

Robert Čapek řekl(a)...
4. května 2020 10:39  

Portwyn: Nevím, proč by se nemělo projevit "ideové zaměření UP". Je velmi dobře, že tu nějaké ideje jsou, protože bez nich je práce jen otročina. I učitel by měl mít ideje, a ne jen jít den za dnem jako robot. Nechceme přece, aby organizace učitelů uměla jen křičet: peníze, peníze...

Unknown řekl(a)...
4. května 2020 12:46  

Ano dá se s článkem souhlasit. MŠMT hodilo zodpovědnost svými doporučeními a v některých situacích nesmyslnými nápady zodpovědnost na plebs :-(. Omlouvám se ředitelům, učitelům a všem pracovníkům ve školství za použité označení.



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.