Vanda Vaníčková: Virtuální duet

středa 22. dubna 2020 ·

Výuková úloha Virtuální duet je mezipředmětová aktivita zacílená na interpretaci informací, které (ne)jsou obsažené v hudebním videoklipu. Aktivita je zaměřená na práci s mediálním sdělením a uvědoměním si, jaké informace skutečně obsahuje a jaké si v něm sami domýšlíme, přispívá tak k rozvoji čtenářské a mediální gramotnosti. Posiluje v žácích pozornost vůči detailům. To je důležité nejen u uměleckého podání jako zde, ale i u jiných mediovaných obsahů.



Aktivita je inspirována metodou kritického myšlení čtení s předvídáním, ale práce s psaným textem je transformována do práce s videem. Zapojení tzn. videa s předvídáním vychází z mé zkušenosti s žáky a statistik, které potvrzují, že YouTube, server na sdílení videí, využívá každý den drtivá většina dětí a mladých lidí. Je proto třeba, aby v rámci rozvoje čtenářské a mediální gramotnosti posilovali žáci i dovednost interpretovat takovýto druh sdělení, včetně odhalování manipulativních technik v něm.

Popsaná aktivita je vhodná k užití ve Výchově k občanství nebo v rámci Českého jazyka. Ve smyslu metodického pojetí (video s předvídáním) je využitelná v jakémkoli vzdělávacím oboru a stupni vzdělávání. Aktivita byla vyzkoušena v 8. a 9. ročníku základní školy (Výchova k občanství), na střední škole (Základy společenských věd), při přípravě budoucích učitelů (didaktické semináře oboru Společenské vědy) i při vzdělávacím semináři pro knihovníky (ukázka práce při lekcích informačního vzdělávání).

Na začátku aktivity učitel seznámí žáky s průběhem aktivity. Bude se pouštět hudební videoklip Virtuální duet od skupiny Tata Bojs. Učitel bude video průběžně zastavovat a úkolem žáků bude vyplnit pro daný moment celý řádek do předem rozdané tabulky dle následujících pokynů:

- čas zastavení ukázky
- Co se bude dít? Žák zapíše, co si myslí, že bude v ukázce následovat, jak se posune bezprostřední děj.
- Proč? Představu o pokračování ukázky je nutné podložit konkrétním vysvětlením (nelze zapsat např.: Protože si to myslím; Nevím; Jinak by to ani nešlo.)
- Co se skutečně stalo? Po odhalení, jak videoklip pokračoval, si žák dopíše správnou odpověď.



Celý text naleznete zde

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.