Tři ze čtyř největších science center v České republice, která ročně navštěvují statisíce žáků a tisíce pedagogů, se kvůli koronaviru dostaly do existenčních potíží.
Chybějí peníze na provoz i výplaty a hrozí tak, že české školy přijdou o unikátní možnost doplnění výuky technických a přírodovědných předmětů a široká veřejnost o atraktivní „chytrou zábavu“ pro celou rodinu. Centrem, které je v tuto chvíli nejvíce stabilizované, je brněnská VIDA!, která má jiný způsob financování, protože je příspěvkovou organizací Jihomoravského kraje. Česká asociace science center nyní žádá o pomoc stát i soukromý sektor.
Zázemí pro pedagogy a „líheň“ budoucích vědců
V posledních letech se stala science centra významnými místy pro vzdělávání nejenom žáků, ale i pedagogů a také veřejnosti. „Nabízené programy pro školy jsou na dlouhé měsíce obsazeny, školy využívají jak odborného zázemí, lektorů, tak unikátně vybavených prostor, laboratoří a dílen. Nyní hrozí zánik špičkových pracovišť i léta budovaných týmů odborných pracovníků. V iQLANDII budeme nuceni propustit až 30 % zaměstnanců,“ uvádí Pavel Coufal, předseda správní rady České asociace science center a ředitel liberecké iQLANDIE. Jeho slova potvrzují i samotní pedagogové. „Science centra mají zázemí a materiálové vybavení, které se se školou nedá srovnat. Já sám tu mám příležitost poznat, jak lze výuku dělat jinak a řadu prvků následně využít i v hodinách. Navíc se mi v tomto neformálním prostředí podařilo u řady dětí objevit talent nebo nadání, které jinak ve formálním prostředí zůstává skryto a neodhaleno,“ chválí si spolupráci se science centrem Svět techniky v Ostravě Ondřej Kubes, učitel chemie.
„Jsem velmi rád, že se na zájmu škol i veřejnosti dlouhodobě ukazuje, jak smysluplnou roli ve vzdělávacím procesu science centra hrají. Otázkou, jak dnešní děti vzdělávat a jaké vědomosti jim v rámci vzdělávacího procesu předat, se zabývá celá vyspělá společnost. Ve školách dochází přirozeně ke změně role učitele a formy výuky. A osobně se domnívám, že právě způsob, kterým se děti u nás učí, má na jejich další seberozvoj, a vůbec zájem o to ‚pochopit a porozumět‘, obrovský, kladný dopad. Obecně jsou science centra veřejností vnímána jako ta, co nabízí tzv. ‚chytrou zábavu‘. Směrem ke školám bych tento pohled ještě upřesnil. Tam hrajeme roli zejména partnera, který umí teoretickou výuku doplnit tou názornou. Technika, přírodní vědy, to jsou naše pole působnosti,“ uvádí Jakub Švrček, ředitel Světa techniky v Dolních Vítkovicích v Ostravě.
Udržme možnost vyzkoušet si špičkové technologie
Nyní zoufale žádají science centra o pomoc nejenom stát, ale i potenciální donátory či sponzory ze soukromého sektoru a také veřejnost. Přispět mohou lidé například tím, že si již nyní koupí vstupenky či permanentky, které využijí po znovuotevření center. „Jsem přesvědčen, že podpora science center a investice do nich jsou nejlevnějšími a nejefektivnějšími způsoby, jak v krátké době zpřístupnit školám i české veřejnosti exponenciálně se rozvíjející technologie, ať už jde o umělou inteligenci, kvantové počítače, 3D tisk, 5G sítě, Blockchain, CRISPR editace genomu, Brain – Computer interface a další,“ říká Vlastimil Volák, ředitel plzeňské Techmanie.
Science centra plní kromě role vzdělávací také významně roli společenskou
„Přínos science center vidíme i v oblasti společenské. Jsme místem, kde může celá rodina smysluplně trávit svůj volný čas. Zábava je tu všudypřítomná, nikdy však ne samoúčelná. VIDA! science centrum se za pouhých pět let stalo jedním z nejnavštěvovanějších míst jižní Moravy a je mimořádně příznivě vnímáno veřejností (sociální sítě, recenze atd.). VIDA! však není pouze institucí regionálního významu, stala se také významným turistickým místem, kam směřují školy, rodiny, skupiny i jednotlivci z celé ČR i okolních zemí,“ říká Lukáš Richter, ředitel VIDA! science centra v Brně.
Zdroj: Tisková zpráva Asociace science center
0 komentářů:
Okomentovat