Krize připraví děti na život a učitelé lépe poznají digitální technologie, říká ministr školství Plaga

čtvrtek 23. dubna 2020 ·

„Dobře si pamatuji, jak jsme ještě před několika měsíci přicházeli s novou koncepcí, že by všemi předměty měly být prorostlé digitální kompetence. Každý nám říkal, jestli jsme se nezbláznili. Že starší učitel přece v předmětech, kde to není nutné, nebude používat digitální technologie. A najednou to tady máme. Evidujeme obrovský nárůst zájmu o webináře, které ministerstvo školství v této oblasti dělá. Je to několikanásobné množství učitelů, kteří se proti stavu ještě před 10. březnem chtějí vzdělávat, jak vyučovat na dálku. Čeští učitelé se toho zhostili skvěle a neměli bychom to prováhat. Druhou změnou může být, že tato situace zvýšila potřebu formativního, tedy slovního hodnocení žáka,“ říká v rozhovoru pro Hospodářské noviny ministr školství Robert Plaga.



Robert Plaga (msmt.cz)
V rozhovoru zazní také tyto otázky a odpovědi:

Někdy to však vypadá, že nemáte žádné slovo. Ještě 5. dubna jste v Otázkách Václava Moravce mluvil o tom, že školy se otevřou najednou, nikoli po částech. O týden později to bylo úplně jinak. Proč jste epidemiologům až tak ustoupil, že jste naprosto otočil? 

Ve chvíli, kdy padl od hygieniků požadavek na patnáctičlenné skupiny ve školách, museli jsme si říct, zda je plošný návrat žáků vůbec proveditelný. Zároveň se objevila nová informace o rizikových skupinách. Na začátku epidemie se mluvilo hlavně o ohrožení starších lidí, dnes už však epidemiologové říkají, že nejde primárně o věk, ale o to, jaké skupiny žáků, pedagogů a jejich příbuzných mohou mít problém s hypertenzí, cukrovkou a podobně. A to také mění situaci, kolik dětí může do škol nastoupit. Nové informace, které jsem ve zmíněných Otázkách ještě neměl, nám jednoduše ukázaly, že plošný návrat nebude možný.

Pokud se 25. května otevřou první stupně základních škol, kolik žáků do nich nastoupí? 

Ve Švédsku, kde školy zavřené nejsou, navštěvuje školy v dobrovolném módu zhruba polovina dětí. V Dánsku, kde stejně jako my otvírají první stupeň, jsou mezi 40 a 60 procenty. Předpokládám, že u nás to bude podobné.


Celý rozhovor naleznete zde

27 komentářů:

Petr Portwyn řekl(a)...
23. dubna 2020 v 8:59  

"Krize připraví děti na život".

V čem?

mirek vaněk řekl(a)...
23. dubna 2020 v 9:48  

Nemůžu jinak, když se někdo stále cpe na tu lopatu.

Když čtu perly "formativního, tedy slovního hodnocení žáka" tak myslím, že krize lépe odhalí nedostatky ministerstva.

Silvie A. řekl(a)...
23. dubna 2020 v 10:47  

krize lépe odhalí nedostatky ministerstva

Odhalí, a co z toho vyplyne? NIC!
99 procent komentátorů na školských webech bez Ministerstva nedokáže žít.
Nedostatky ministerstva vidí i příslovečný středně inteligentní foxteriér. ("Nedostatky", jo? Haha!) Na jejich odhalování není zapotřebí krize.

Karel Lippmann řekl(a)...
23. dubna 2020 v 11:00  

Digitální technologie jsou pro vzdělávání velice užitečným pomocníkem. Existuje ale hranice, jejímž překročením se snadno mohou státe jeho nebezpečným, nesmlouvavým a panovačným škůdcem. Zatím jsem bohužel nezaznamenal, že by se taková hranice hledala. Ani se o ní nemluví.

Petr Portwyn řekl(a)...
23. dubna 2020 v 13:45  

Pan Lippmann
Posaďte se, prosím, ať to s Vámi nešvihne :o)
Digitální technologie jsou pro vzdělávání velice užitečným pomocníkem. Existuje ale hranice, jejímž překročením se snadno mohou státe jeho nebezpečným, nesmlouvavým a panovačným škůdcem.
Dobře řečeno.
Ono je to zejména v případech, kdy se něco používá jako ideologický klacek.
Spousta řečí o moderní výuce, a pak z toho vyleze o osobní kontakt a bezprostřední vysvětlování ochuzený frontál.
Nemluvě o tom, kolik to žere času.

Silvie A. řekl(a)...
23. dubna 2020 v 14:29  

že by všemi předměty měly být prorostlé digitální kompetence. () Že starší učitel přece v předmětech, kde to není nutné, nebude používat digitální technologie

Že kašpárek nechápe rozdíl mezi používáním digitální technologie
a prorůstáním "digitální kompetence" (fuj!) do předmětu,
to si lze představit.
Ale že to svoje nepochopení bude vytrubovat do světa ...

Silvie A. řekl(a)...
23. dubna 2020 v 14:36  

Existuje ale hranice, jejímž překročením se snadno mohou státe jeho nebezpečným, nesmlouvavým a panovačným škůdcem.
Dobře řečeno.


Mám problém s rozpoznáním ironie, pane Portwyn. Jestliže to myslíte vážně, můžete, prosím, vysvětlit, co to znamená?

Petr Portwyn řekl(a)...
23. dubna 2020 v 15:34  

Paní Silvie
"Dobře řečeno" znamená, že souhlasím s panem Lippmannem.
Vy s jeho tvrzením, že (parafrázuji) nic se nemá přehánět, dokonce ani digitalizace výuky ne, nesouhlasíte?
Proč?

Petr Portwyn řekl(a)...
23. dubna 2020 v 15:40  

Proč s panem Lippmannem souhlasím:
1) děti už takhle tráví příliš mnoho času u mobilu nebo u PC
2) sociální inerakce se lépe trénují ve skupině
3) svět není jen na mobilu, ale také v realitě - přílišné zaměření na digitální technologie vede ke zploštění vnímání světa, k omezenému pohledu
4) z didaktických důvodů např. je lépe si pokus zkusit sám, než jej pozorovat na displeji (dokonce je lepší pozorovar učitele, jak dva metry ode mne provádí pokus, než jej pozorovat na displeji)
5) např. společná práce na místě je operativnější a užitečnější, než společná práce online

rváčkazvesela řekl(a)...
23. dubna 2020 v 17:11  

Já osobně jsem nepoznala nic nového.
Spíš jsem se ujistila o tom, že naše ministerstvo je organizačně zcela impotentní.
Mimochodem, co nám tímto článkem pan ministr sděluje? Za naše daně?!
Pracujeme distančně - na svých soukromých PC a po dětech požadujeme to samé. A kdo platí data?
Je na stole ještě hodně dalších otázek, pane ministře.

Silvie A. řekl(a)...
23. dubna 2020 v 18:20  

Velice vám děkuji za odpověď a za vysvětlení, pane Portwyn.

Vy s jeho tvrzením (...) nesouhlasíte?

Jeho poslednímu tvrzení prostě a jednoduše nerozumím. Jinak ale, obecněji, cokoli si myslím o tvrzeních dotyčného vede na ČŠ k okamžitému smazání.

(parafrázuji) nic se nemá přehánět, dokonce ani digitalizace výuky ne

S tím mohu, dejme tomu, i souhlasit, ale rozhodně mi nepřipadá, že cosi parafrázujete. Vy tedy trváte na tom, že parafrázujete nebezpečného, nesmlouvavého a panovačného škůdce ?

IMO jsme v "digitalizaci" výuky na jisté úrovni. Až budeme na úrovni tisícinásobně vyšší, to bude vhodná situace, kdy řešit, že se nic nemá přehánět.

K vašim číslovaným bodům:
1) příliš mnoho času u mobilu nebo u PC -- a budou ho trávit ještě mnohem více. Avšak to nesouvisí s formou výuky.
2) sociální inerakce se lépe trénují ve skupině -- To nevím. Třeba ano. A co má být? Vy vyučujete sociální inerakce? Já ne.
3) přílišné zaměření -- asi se neshodneme ve vymezení pojmu "přílišné".
4) z didaktických důvodů -- Nepopírám, nezpochybňuji. Já třeba nechápu, proč matykář musí svůj výklad paralelně malovat křídou (!!) na tabuli. Ten matykář ví proč.
5) např. společná práce na místě je operativnější a užitečnější, než společná práce online -- Tomu nevěřím. Ale i kdyby to tak bylo, pracovníci nadnárodních společností se kvůli tomu nebudou sjíždět na jedno místo.
A asi také záleží na oboru (na předmětu). Mí studenti se při hodinách rádi slezou v menších skupinkách k jednomu počítači a vymejšlejí ty programy společně. Ale teď v té spolupráci pokračují (to poznám), a asi kvůli tomu svoje obydlí neopouští (to ale jistě nevím).

Tajný Učitel řekl(a)...
24. dubna 2020 v 10:05  

Silvie A. nerad vám to říkám jako první, ale ano, my vyučujeme také sociální interakce. Pokaždé, když zadáte žákům úkol, na kterém musí žáci spolu-pracovat, když napomenete žáka za nevhodné chování, když někoho pochválíte za bystrý postřeh, když se společně něčemu zasmějete, když někoho pozdravíte, vyučujete sociální interakce. Nemluvě o sociální dynamice ve třídě mezi žáky. Fakt, že je toto potřeba učitelce/učiteli psát, je sám o sobě pozoruhodný, zejména pak někomu, kdo jiné označí za "nebezpečného, nesmlouvavého a panovačného škůdce".

Tajný Učitel řekl(a)...
24. dubna 2020 v 10:14  

Každý dobrý učitel, kterého znám, dokonce prý i nějaký platinový globální Ámos praví, že tohle provizorium je nutné zlo a že mu tenhle způsob výuky v zásadě velice vadí. Dobrý učitel totiž chce při výuce děti vidět naživo, celé, přítomné tělem i duchem. Je to důležité k tomu, aby mohl dobře učit. Veškerá moudra vizionářů pramení pouze z úsilí zviditelnit se jako uber-progresivní pionýr v digitalizaci všeho, protože je to zkrátka snadné a lahodí to egu. Až nás jednou v učení zacévkovaných napojených zelenin zcela nahradí počítače, budeme se na pracáku drbat za ušima a ptát se, jak se to mohlo stát.

Silvie A. řekl(a)...
24. dubna 2020 v 10:56  

Šikana je úplně všechno, teda alespoň podle Policie ČR. A vyučování sociální interakce je úplně všechno co děláme, teda alespoň podle Tajnýho.
Tajný může tvrdit nahoru dolu, že sociální interakce vyučuje. Věř mu kdo chceš. Já sociální interakce nevyučuju, ani když někoho chválím, ani když někoho kárám. Stejně jako nevyučuju vaření nebo zdravé stravování, když někomu někomu vyprávím, co bylo k obědu.
To, co vyučuju, mám v rozvrhu a mají to v rozvrhu studenti. Za to mě škola platí. Jakmile zazvoní, vyučování končí.

Petr Portwyn řekl(a)...
24. dubna 2020 v 20:05  

Paní Silvie,
s tím parafrázovaným to je jednoduché.
Pokud se někdo dostane do závislosti na elektronice, je ta elektronika "panovačným škůdcem" atd. To platí pro každou závislost.
Technika má člověku sloužit. Pokud se výuka podřizuje technologiím, je to špatně.
(Jasně, současný stav je nouzovka a jinak to nejde.)

Ad
1) Myslím, že souvisí. Nemusíme čas u PC, který doma propaří u gamesů, ještě uměle navyšovat.
2) Paní Silvie, moc dobře víte, že slovo "vyučovat" jsem nepoužil. A sociální učení probíhá, ať učíte cokoli... dokonce i když neučíte. Vaše děti se od Vás mnohému učí, a nepodezírám Vás, že máte doma tabuli a ukazovátko :o)
4) Protože ze zkušenosti ví, že to funguje lépe, než když to píše na PC? Kromě toho nevím, zda si výuku matematiky představujete jako přednášku, ale to na ZŠ/SŠ obvykle nebývá.
5) Nevím, někteří mí známí z firem např. pravidelně jezdili do Německa na porady. Plus mají porady i teď, v době karantény. Proč, když to není třeba? Škoda času a peněz ne?

Teď ta obydlí opouštět a slézat se nesmějí. Nemohlo by to být tím?

Petr Portwyn řekl(a)...
24. dubna 2020 v 20:08  

Jinak učím jednoho počítačového... no, jak to říct. Vybavení tutově má, ale úkoly prostě neodevzdává, na online hodinách se ještě neukázal.
Nevěřím tomu, že doma tvoří programy.

rváčkazvesela řekl(a)...
24. dubna 2020 v 21:17  

Paní Silvie, sociální interakce se nevyučuje, ta se žije. Když učím, tak s žáky i spolupracuji a žiji s nimi. Někdy v pohodě, někdy s konfliktíkem...když konflikty někdo nepoučený chce nazvat šikanou, je to jeho problém.
Šikanu bych si už vůbec nebrala do úst...byla jsem v centru identifikace velmi těžké šikany, řešení bylo neprofesionální a hrůzostrašné....a já odejita právě proto, že jsme ji odhalila.
Problém šikany potřebuje odborníky, které nemáme(tedy máme ale dost drahé) Řešení šikany potřebuje nástroje, které nemáme. A nemáme hlavně čas ji aktuálně řešit. Vždy se pozve nějaký odborník, který přijde tak za půl roku a je po všem. Agresoři se chechtají za rohem. Že je třeba pracovat spíš s obětmi, nikdo ani moc netuší...
Především potřebujeme preventivní působení , které umí jen určité procento učitelů.
Také potřebuje statečnost, ji řešit.
Existuje například systém etické výchovy, který je velmi vhodným "nástrojem" prevence...řekněte mi, kde se vyučuje - tedy kde je zařazena et. v. , do rozvrhu?? Maximálně volitelně, takže ji přehlasuje cizí jazyk nebo sport. Neříkám, že nepotřebujeme mluvit cizími jazyky, neříkám, že nepotřebujeme být v kondici ale etickou výchovu v podstatě může poskytnou jen škola. Jazykové a sportovní vydovádění poskytnou i jiné organizace, že ano….
Krom toho byl na loni v září na startu projekt národního duševního zdraví do škol...kde je mu konec...?

Nicka Pytlik řekl(a)...
24. dubna 2020 v 22:16  

projekt národního duševního zdraví do škol

A jak se teď děti obejdou bez mléka a ovoce?

Silvie A. řekl(a)...
25. dubna 2020 v 6:14  

sociální interakce se nevyučuje, ta se žije

Paní rváčko, nerozporuji. Celé tohle vlákno začalo mojí polemikou s Tajným, a mám dojem, že stojíte spíše na mojí straně sporu. Když se to nevyučuje, na jednu stranu mě za to škola neplatí, ale na druhou stranu mi nemůže vyčítat, že to dělám špatně (nebo vůbec ne).

Pokud se výuka podřizuje technologiím, je to špatně.

Pane Portwyn, teď to vypadá, že moje škola pracně rozjela obrovský informační "systém" (balík?) pro organizování úplně všeho, a bude chtít vidět, jak to nešťastní (můj odhad) učitelé používají úplně vždy a všude a za každou cenu. Nejspíš to tak dopadne i na jiných školách. Je to špatně? Jistě. Ale "pokrok" nezastavíš.

Ad 1) Vedete boj na ztracené vartě.
Ad 2) Polemika s Tajným, viz výše.
Ad 4) Představuju, snad to nevadí. Jde o "pana matykáře" (již na penzi), který mi to vysvětloval. Ačkoli s PC uměl jako málokdo, pochybuji, že měl zkušenost s výukou matematiky pomocí PC.
Ad 5) Proč, když to není třeba? Škoda času a peněz ne? -- Peníze roli hrají. Berou diety. Zaměstnavatel to může používat jako (zaměstnanci vítaný) příplatek ke mzdě. A jestli jejich šéf je neandrtálec ...

Petr Portwyn řekl(a)...
25. dubna 2020 v 8:25  

Paní Rváčka
Řešení šikany potřebuje nástroje, které nemáme.
No, nástroje máme - částečně. V zárodku ano. Viz níže.

Agresoři se chechtají za rohem.
To je problém nastavení celého školství (a obecně společnosti).
Opinion makers se zastávají flákačů, těch, kdo porušují pravidla atd. ... ale vždyť to znáte, a kolik jsme toho četli a viděli i tady.

Že je třeba pracovat spíš s obětmi, nikdo ani moc netuší...
Myslíte nikdo z odpovědných, předpokládám.

Především potřebujeme preventivní působení , které umí jen určité procento učitelů.
Nepochybně.
Nicméně pokud šikana není rozvinutá, dá se tendence utnout poměrně snadno.
Potřebujte ovšem podporu vedení školy a obecně společnosti, což... viz výše.

Také potřebuje statečnost, ji řešit.
Já tu podporu od vedení vždy měl. Nicméně jsem nikdy naštěstí nepotkal žádného tátu parťáka, který by to medializoval apod. Mj. to bylo tím, že vedení škol bylo nemoderní... kdoví, jak by to bylo jinde.
Pokud jste šla do střetu s vedením školy, klobouk dolů.

Petr Portwyn řekl(a)...
25. dubna 2020 v 8:36  

Paní Silvie,

předpokládám, že "pokrok nezastavíš" míníte ironicky. Přiznám se, že úplně nerozumím Vašemu přístupu. Rezignace?
Bojem na ztracené vartě je práce každého učitele, který se ještě na všechno nevykašlal. Já s dovolením budu postupovat podle vlastního svědomí a nebudu situaci ještě aktivně zhoršovat.

Do penze mi zbývá dlouhá doba, zkušenost s výukou matematiky přes PC mám - zkouším ve výuce všechno možné.

Ti inženýři tráví spoustu času za volantem. Benefit to fakt není. Předpokládám, že nepovažujete za zábavu 500 km po dálnici odpoledne tam a druhý den večer zpět... Doma jim stojí práce.

Proč se vlastně ti Vaši programátoři slézají u jednho PC, když práce fyzicky ve skupině je k ničemu? Nebylo by lepší, kdyby byli každý u jednoho compu?

Silvie A. řekl(a)...
25. dubna 2020 v 10:22  

Ano, ironicky, pane Portwyn. Sorry jako, uznávám, že ironie je zde nepatřičná.

Bojem na ztracené vartě je práce každého učitele

Ano, ale cožpak se boj učitelů neomezuje na školská témata? Vy se pouštíte do celospolečenské problematiky.

Jeden inženýr řídí, tři další se vezou. Nevím, jaké inženýry máte na mysli vy, ale softwarovým inženýrům práce neutíká. Programátor programuje 24 hodin denně a nic než hlavu na to nepotřebuje.

Ti co se slézají jsou zatím pouhá programátorská embrya, většinou.

Petr Portwyn řekl(a)...
25. dubna 2020 v 13:53  

Paní Silvie
Ironie je naprosto v pořádku :o)

Ano, ale cožpak se boj učitelů neomezuje na školská témata?
Já myslím, že tak úplně ne :o) Mj. jde o výchovu.

Vy se pouštíte do celospolečenské problematiky.
Myslím, že tohle je neoddělitelné.

Jeden inženýr řídí, tři další se vezou. Nevím, jaké inženýry máte na mysli vy, ale softwarovým inženýrům práce neutíká. Programátor programuje 24 hodin denně a nic než hlavu na to nepotřebuje.

Většina inženýrů nejsou programátoři. Konkrétně tihle jsou strojaři a elektrotechnici.
Za jízdy toho fakt moc neudělají... a je to opruz. Půl dne v autě.

Abych se vrátil k tématu: Znám několik lidí, kteří dělají výzkum. I ti se občas scházejí, protože rozhovor je prostě potřeba. Ano, holoprojekcí by se to dalo nahradit, ale zatím se jaksi moc nepoužívá.
Jinak pokud pracujete s reálnými přístroji, tak ta fyzická spolupráce někdy ani nahradit nejde. Záleží na tom, co děláte.
Taky přístroje obvykle nemáte doma.

Mimochodem... i ten programátor potřebuje hardware :o)

Silvie A. řekl(a)...
25. dubna 2020 v 15:39  

i ten programátor potřebuje hardware

Pane Portwyn, pokud programátor potřebuje konkrétní HW, pak ten HW sedí kdesi v Singapuru. A spolupracuje (i desítky let) s lidmi, které fyzicky v životě nepotkal/a.

Petr Portwyn řekl(a)...
25. dubna 2020 v 20:59  

Netvrdil jsem, že konkrétní HW.
Nicméně tvrdíte, že Programátor programuje 24 hodin denně a nic než hlavu na to nepotřebuje.
Nejsem profi programátor, takže se laicky zeptám: A na čem programuje?

Silvie A. řekl(a)...
26. dubna 2020 v 0:43  

Na čem, pane Portwyn? Jako myslíte na čem napíše ty desítky tisíc řádků kódu? To je úplně jedno - na workstationu s gigantickým výkonem nebo na pédéáčku, co nosí v náprsní kapse. Ten kód nakonec stejně běží na serveru v Singapuru.
Jenže profesionální programátor, takový co se účastní těch porad s šéfama v cizině, často řeší úplně jiné problémy, nežli jak napsat deset tisíc řádků kódu. Zpravidla proč těch dest tisíc řádků kódu nedělá úplně přesně to, co dělat má. Nebo proč se jednou za týden zasekne (problém z praxe). Nebo proč dneska nedělá, když včera dělal (taky z praxe). A řešení těchhle problémů občas stačí zatelefonovat do Vídně. Nebo namailovat do toho Singapuru. Občas to bývá stručné.
A ten profesionál programátor to někdy vymýšlí u toho workstationu. A někdy na procházce se psem. A někdy na hraničním přechodu.

Asi jste poznal, že je to strašně krásná a zajímavá práce. Někteří mí studenti ten dojem získávají ...

Petr Portwyn řekl(a)...
26. dubna 2020 v 10:17  

No já myslel, že to všechno drží v hlavě, když nepotřebuje nic... a Vy o workstationu nebo pédéáčku. To je to, co mi neštymovalo - ta představa, jak geniální programátor sedí na pařezu, kouká do prázdna, v jedný ruce colu, ve druhý chipsy, a ty programy se zničehožnic náhle zhmotňují v compu někde v Malajsii. Jsem si říkal, jestli už implantují čipy přímo do hlav?
Neračte se durdit a brát to moc vážně, já jsem jen takovej šťoura ;o)

Nezpochybňuju, že programátoři to mají tak, jak píšete Vy. Ale programátoři jsou zlomek procenta populace.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.