Jitka Jarníková: Koronavirus a digitální gramotnost u nás ve škole. (V čem se učitelé zlepšili a co to přineslo žákům?) – 1. část

pátek 10. dubna 2020 ·

Ano, školy se zavřely. Ale učitelé nezmizeli, dali se dohromady, začali se potkávat, sdílet, hledat společné cesty, jak situaci řešit, jak se k dětem/žákům dostat v tzv. on-line prostředí. Otevřelo se mnoho odkazů, webinářů, videí... učitelé začali využívat mnoho aplikací a jiných technologií, které mají učitelům, dětem/žákům v této situaci pomoci. Jak vše probíhá? Jak se školám dařilo? Co vše učitelé našli? V čem se zlepšili a co to přineslo dětem/žákům? Odpověď na tyto otázky najdete v námi nabízeném seriálu článků autorů-učitelů ze škol, kteří se s vámi o své zkušenosti chtějí podělit…



1. týden: od 9. 3. do 13. 3. 

V pondělí a úterý jsme ještě byli ve škole a učilo se. V úterý však vyšlo nařízení, že od středy už ve školách nesmí být žáci. Byli jsme tam jen my učitelé a byla svolána porada, kde se řešilo, jak asi dlouho budeme bez žáků a jak asi budeme učit. Rozhodnutí padlo:

- zatím vše přes SharePoint. Tzn. zadávat úkoly, dávat na vypracování patřičný čas, jak testovat, ev. vybízet studenty, aby posílali práce na e-mail učiteli,
- komunikovat se studenty přes Komens v Bakalářích.

Takže chaos: jak postupovat a co dělat dříve?

Zkontrolovat nejdříve Bakaláře?

Zkontrolovat Outlook? Nebo rychle jít zavřít složku k odevzdání úkolu na SharePointu, abychom viděli, kdo z žáků nesplnil včas?

No a testy?

Rozhodnutí: napíšeš žákům, že ve čtvrtek v 11 hod otevřeš na SP (i dále zkratka pro SharePoint) složku se zadáním testu a zavřeš ji za 30 min, stejně tak o 5 min později zavřeš složku určenou k odevzdání vypracovaného testu.

A co opravy testů?

Rozhodnutí: jazykáři to mají celkem jednoduché, protože většinou mají testy doplňovací, nebo s volbou nabízených odpovědí. Ale co my, matikáři? Jak opravovat výpočty? Jak opravit fyziku? Co humanitní vědy? Zadávat nějaká témata na zpracování a pak to všechno číst a opravovat?

A do toho již od čtvrtka 12. 3. posílá vedení školy náměty, jak učit on line, jak se připojit přes různé aplikace a využít možnosti videokonference, která videa je možné do různých předmětů využít, hromada podkladů! Ale který je ten optimální? Nikdy jsem to nedělala. Hledám návody na webu, jak se na co připojit, hledám ty nejsrozumitelnější a rádoby nejsnazší.

Takže o víkendu zasedám k PC a trávím čas tím, že hledám „optimální“ možnosti, jak tu matiku s fyzikou budu učit. A vyhrává Jitsi Meet! Zdá se, že by mohlo připojení přes Jitsi Meet fungovat.

2. týden od 16. 3. do 20.3. 

V pondělí 16. 3. opět proběhla porada ve škole s tím, že definitivně zůstáváme do konce května s prázdnou školou, nikdo, ani učitelé do školy nebudou chodit, jen pokud budeme něco potřebovat. Škola je k dispozici od 9 h do 14 h.

Jsem rozhodnutá a posílám studentům přes Komens v Bakalářích pokyny:

Pokyny pro organizaci vzdálené výuky prof. .….. 

Výuka bude formou videokonference. 

Pro vzdálenou výuku budu používat nástroj pro videokonferenci MEET.JIT.SI. Nástroj funguje v prohlížeči Chrome. Nefunguje v prohlížeči Edge a možná ani Safari (nemohu vyzkoušet). Pokud máte problém se zobrazením nástroje, stáhněte si aplikaci Jitsi Meet v Google Play nebo App Store. 

Pro každý týden budu připravovat videokonference v tomto kalendáři: https://calendar.google.com/calendar/embed?src=prof.....40gmail.com&ctz=Europe%2FPrague. 

V kalendáři budou uvedeny jednotlivé hodiny. Po jejich rozkliknutí se objeví okno, ve kterém bude odkaz na videokonferenci. Odkaz není přímo k prokliknutí, je potřeba otevřít novou kartu v prohlížeči Chrome a do adresového řádku odkaz zkopírovat. 

Na obrazovce se otevře MEET.JITSI. 

První, co je potřeba udělat, je vypnout svůj mikrofon kliknutím na tlačítko mikrofonu a vypnout přenášení videa kliknutím na symbol kamery. Oboje je dole uprostřed. 

Zadruhé je potřeba kliknout do rámečku vpravo nahoře a místo „me“ napsat své jméno, abyste se navzájem v relaci poznali. 

Po dobu konference platí, že všichni, kromě učitele, mají vypnutý svůj mikrofon, protože jinak bude zvuk všech zahlcen šumem. Pokud se chcete na něco zeptat, tak mikrofon zapnete a po domluvení hned vypnete. Nikdo nepouští video (svůj obličej), protože by to neunesly přenosové linky. 

Tyto instrukce dávám i na SP, tam bude tento text i s obrázky. 

Těším se již s některými od zítřka. 

Tento týden si plánuji s žáky výuku, jak se dohodneme, abych je příliš nepřetěžovala. Jde o to, že můžeme plánovat bez ohledu na rozvrh hodin ve škole, ostatní kolegové ještě tento způsob výuky nepoužívají. Setkání se studenty v každé třídě trvá 60 min. Na začátku si chvíli povídáme, než se sejdou v téměř plném počtu, na konci si připomínáme, jaké mají úkoly, kam je uloží vypracované (většinou na SP), jak je budu hodnotit (pouze zkontroluji, zda odevzdal, neodevzdal – za odevzdaný je +, za neodevzdaný je –; tyto znaky se po 3 vyhodnocují). Nicméně musí proběhnout kontrola, abych věděla, zda porozuměli učivu. Takže vždy na začátku hodiny se ptám, který příklad, které cvičení dělalo problémy a probíráme ho. U složitějších vypracovávám celý postup a ukládám k nahlédnutí na SP.

Stejně je to i s výkladem: např. v matice goniometrie obnáší kreslení grafů, jednotkových kružnic a sdílení připravených materiálů v hodině. Je to náročné, ale já i žáci si zvykáme. Už si také smlouváme termíny malých testíků, abych zjistila, zda je výklad „na dálku“ srozumitelný. Takže v danou hodinu nasdílím všem zadání testu, určím čas k jeho vypracování a po uplynutí času ukončuji sdílení. Žáci získávají dalších 5 min, aby práci nafotili a uložili do připravené složky na SP. Pomalejší žáci dostávají potřebný čas navíc.

Koncem týdne se ukazuje, že někteří kolegové si už smlouvají také nějaké časy na testy (přes SP), takže musíme upravovat časy mé výuky přes videokonferenci. Ale zatím to jde.

Nicméně má příprava na hodiny – tvoření obrázků, textů, zadání příkladů z fyziky – zabírá hodně času, k tomu kontroly úkolů a vypisování řešení některých příkladů, oprava testů a opět vypisování jejich řešení ke sdílení. Hledání výukových videí, aplikací k vylepšení pochopení učiva „na dálku“ (k samostudiu)… Zjišťuji, že jsem vyčerpanější, než kdybych stála před tabulí. Musím se donutit odejit od PC, jít se proběhnout, udělat si projížďku na kole, zacvičit si. Jinak hrozí „zblbnutí“.


Celý text naleznete zde

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.