Učitelská platforma: Učitelé tápou, jak převést výuku do on-line prostředí. Může za to neplnění závazků vlády

čtvrtek 19. března 2020 ·

Videokonference, sdílení výukových materiálů v různých on-line platformách či týmová spolupráce v digitálním prostředí. To jsou příklady dovedností, které si nyní narychlo osvojují učitelé v důsledku pandemie a zavřených škol. V roce 2014 však vláda schválila Strategii digitálního vzdělávání do roku 2020, podle které by učitelé už dnes měli být schopni výuku v on-line prostředí vést. Strategie zůstala ovšem jen na papíře, a tak nyní desetitisíce učitelů tápou, jak se se současnou situací vyrovnat. 



Aktuálním uzavřením škol se učitelé dostali do situace, která tu nikdy nebyla. “Na řadě škol se od prvního dne po rozhodnutí o uzavření škol daří aplikovat řadu různých způsobů výuky na dálku. Jde o videokonference, sdílení společných obsahů a výukových materiálů v různých on-line prostředích určených pro týmovou spolupráci, o práci s výukovými videi nebo o tvorbu on-line testů a jejich vyplňování,” říká předsedkyně Učitelské platformy. Práce s těmito nástroji vyžaduje u žáků i pedagogů celkem pokročilé znalosti a dovednosti ve využívání informačních technologií.

Přechod do výuky v digitálním prostředí by byl určitě snazší, kdyby se naplnila Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020. Tu schválila vláda v roce 2014, ale zůstala z velké části na papíře. Podle Petry Mazancové nás nyní dohání vlastní nedbalost a ignorace závazků, které si sami dáváme. Přičemž digitální gramotnost je potřebná nejen pro výuku, ale především pro uplatnění současných dětí, aby v dospělosti dokázaly uspět na globalizovaném pracovním trhu, který bude čím dál více vyžadovat moderním technologiím rozumět a efektivně je ovládat. “Je zcela nepochopitelné, že se ministerstvo školství ani vláda již dávno nesoustředí na vzdělávání pro budoucnost. Na schopnosti současných dětí si najít práci v automatizované a robotizované výrobě závisí, zda budeme mít prostředky na řešení sociální a zdravotní péče pro seniory v rychle stárnoucí společnosti,” dodává Petra Mazancová.

I vzhledem k možným podobným hrozbám v budoucnu je třeba, aby jim byl ve školách věnován dostatečný prostor a učitelé měli pro práci s nimi dostatečnou podporu. „Bez vhodných podnětů a podpory učitele se žák k potřebným vyšším formám myšlení, jako je tvorba či řešení problémů, nedostane. Proto je důležité i při přechodu na čistě online výuku zachovat přímé kontakty a budovat komunitu třídního kolektivu,“ říká přední odborník na digitální gramotnost žáků Bořivoj Brdička z Jednoty školských informatiků.

„Nedávný návrh několika poslanců na zákaz používání mobilních telefonů ve škole ukazuje, že někteří lidé pohybující se ve vzdělávání, nebo ti, kteří rozhodují o jeho budoucí podobě, mají dojem, že technologie ovlivňují vzdělávání spíše negativním způsobem a je třeba je ze škol vytěsňovat. Současná situace kolem koronaviru však ukazuje, že práce s nimi bude do budoucna klíčovou součástí vzdělávání,“ dodává Petra Mazancová. Podle Učitelské platformy by měly ministerstvo školství i vláda mnohem více dbát na posilování digitálních gramotnosti ve školách. “Společnost by proto měla věnovat podstatně větší pozornost plnění strategií, které pro řešení problémů vytváříme a najít pro jejich realizaci potřebné zdroje. Psát strategie umíme dobře, ale to nestačí. Musíme je i plnit,” uzavírá předsedkyně Učitelské platformy Petra Mazancová.


Zdroj: Tisková zpráva Učitelské platformy

15 komentářů:

Silvie A. řekl(a)...
19. března 2020 v 11:31  

se žák k potřebným vyšším formám myšlení, jako je tvorba či řešení problémů, nedostane

Tvorba problémů jde některým žákům úplně sama. Opravdu je to vyšší forma myšlení?

přední odborník na digitální gramotnost žáků Bořivoj Brdička z Jednoty školských informatiků

Existuje nějaká oblast lidské činnosti, na kterou Bořivoj Brdička z Jednoty školských informatiků NENÍ přední odborník?

že se ministerstvo školství ani vláda již dávno nesoustředí na vzdělávání pro budoucnost

MŠMT a vláda se mohou soustředit na co chtějí - třeba na vzdělávání pro budoucnost - a jediným výsledkem stejně bude jenom další buzerace učitelů, případně i studentů. Ale pro školy bohatě stačí vzdělávat pro současnost.

Michal Kaderka řekl(a)...
19. března 2020 v 11:59  

"Existuje nějaká oblast lidské činnosti, na kterou Bořivoj Brdička z Jednoty školských informatiků NENÍ přední odborník?" Vaším výrokem podsouváte, že se Bořivoj Brdička vyjadřuje ke všemu. Je však expertem na uvedenou oblast a pravděpodobně si ho s někým pletete.

Petr Portwyn řekl(a)...
19. března 2020 v 13:51  

Pan Kaderka:
Neznám pana Brdičku osobně, ale titulek článku je - s prominutím - přiblblý.
Podle mne se učitelé s nenadálou situací většinou perou s vervou a docela úspěšně. Ono by možná nebylo od věci si uvědomit, že tohle prakticky nikdo nečekal.
Ale děti dostávají úkoly, rozjíždí se e-learning, školství nějak funguje.
I přes představu části veřejnosti, že sedíme doma s nohama na stole a chlastáme.

Ono to v článku v podstatě je, ale červená písmena, která se mají čtenáři vpálit do vědomí, jsou typickým výplodem českého žurnalisty.

Michal Kaderka řekl(a)...
19. března 2020 v 17:36  

V TZ není nic o tom, že učitelé sedí doma a nic nedělají. "Tapou" znamená, že se seznamují s technologiemi a učí se. Pointou je, že kdyby byla naplněna SDV, mohlo by to být jiné. Pokud je tam nějaká část, která zpochybňuje aktivity učitelů, tak je prosím uveďte. Ano, všichni jsou v tom poprvé, sám o tom jako učitel něco vím. Zároveň pomáhám jako mnoho jiných členů UP či členů FB skupiny Učitelé + ostatním. Skupina je viditelná i pro veřejnost, sám můžete vidět, že se opravdu něco děje. To TZ absolutně nezpochybňuje.

Petr Portwyn řekl(a)...
19. března 2020 v 18:11  

Pane Kaderko,
prosím, přečtěte si, co jsem napsal.
"Představy části veřejnosti" fakt není nějaké "TZ".
"Tapou" znamená, že se seznamují s technologiemi a učí se.
Aha, takže děti taky tápou, že? A každý vlastně tápe, i manažeři, lékaři, programátoři, vojáci, pan Brdička, dokonce i Vy - nebo se snad neseznamujete s technologiemi a neučíte se?

Pane Kaderko, celá ta záležitost trvá týden. Vyslovovat po týdnu situace, kterou nikdo nečekal, nějaké radikální soudy, je poněkud předčasné.
Školství se - stejně jako celá ekonomika - musí vyrovnat s úplně novou situací. Podle mne si zatím vede docela dobře, ale jak si poradí, ukáže až čas.

Mimochodem se ukazuje, že reformátory vzývaný e-learning je sice dobré zpestření nebo doplněk k samostatné práci, ale není samospasitelný, výuku nenahradí. To náhle zjistili i pánové a dámy z EDUinu... Je to nouzovka.

Petr Portwyn řekl(a)...
19. března 2020 v 18:20  

P. S. O "Učitelích plus" jsem nepsal ani slovem. Ale díky za info, odkud vítr vane.

Nicka Pytlik řekl(a)...
19. března 2020 v 19:09  

Učitelé tápou

Podstatné je, že mají jasno odborníci na vzdělání, konzultanti, auditoří, analytici a psychologové. V té dnešní překotně zavirované době.
Nechte děti, ať si užívají života, dokud je kdy a jak. Co nevidět se budou muset starat o vlastní obživu.

Ivo Mádr řekl(a)...
19. března 2020 v 20:12  

"zákaz používání mobilních telefonů ve škole "

Zvláště ku prospěchu jsou tato média využitelná v předmětech jako hudební výchova, tělesná výchova,...To jen tak pro pořádek.

Michal Kaderka řekl(a)...
19. března 2020 v 21:17  

To PP: Mohl byste prosím uvést, které pasáže TZ vyvolávají asociace, že učitelé nic nedělají a doma chlastají? To je ta pointa, kterou řešíme. Jinak TZ je o nenaplněné SDV, nikoli o učitelích. A upřímně, žádná data o tom, jak učitelé technologie nyní zvládají, nemá ani MŠMT. Já mám osobní zkušenost s učiteli, kterým v Učitelé + pomáháme. Ano, učí se to a někteří postupují rychle. A pak se objevují učitelé, kterým to jde mnohem hůře a někteří neřeší nic, protože je to pro ně na dálku a potřebovali by mít fyzicky někoho vedle sebe. Jinak samozřejmě věřím, že si většina učitelů s technologiemi během pár týdnů sedne a de facto se tím částečně naplní některé části SDV. Jen tu úlohu vzdělávání v digi nyní suplují zkušenější kolegové v tížívé situaci, ve svém volnu a zdarma. Je to ok, ale na tomhle se stavět dlouhodobá kvalita vzdělávání nedá. Když už napíšeme strategii, schválí ji vláda, tak by bylo i fajn, aby se i plnila. A ta se neplní. Chápu, že pro vás nejsem na vyjádření dostatečná autorita, ale autoři (včetně pana Brdičky) o jejím neplnění mluví zcela otevřeně.

BP řekl(a)...
19. března 2020 v 22:00  

Mně na celé situaci vadí to, že se předpokládá, že jsou učitelé doma tak jaksi sami od sebe vybaveni nejmodernější technikou a mají připojení k rychlému internetu (a samosebou to vyžadujeme teď i po našich žácích).

V jiných povoláních dostávají zaměstnanci k dispozici od zaměstnavatelů veškerou digitální techniku zapůjčenou zdarma a s příspěvky na zaplacení mobilním operátorům nebo hromadnými slevami.

Ze školství jsem neviděla nikdy ani korunu příspěvku na nic takového. A teď pomalu od ředitele dostáváme výtku, když nám něco nefunguje nebo když nám připojení trvá dlouho.

V podstatě to, co umím na pc, jsem se naučila tak nějak za posledních 20 let naprosto sama dlouhým vysedáváním u svého vlastního pc doma, cestou pokusů a omylů. Nějaká online školení mi akorát kradou čas a já jsem po nich zoufale bezradná, protože jsem ztratila mnoho hodin a nevím zase nic a musím to sama dlouhé hodiny opět zkoušet, dokud na to nepřijdu, nebo v zoufalství otravuji po telefonu své mladší a schopné kolegy, aby mi poradili. Mnohdy to zvládneme spolu rychleji, neboť mi to jednodušeji vysvětlí.

Tak asi tolik k dané situaci.

Pepa řekl(a)...
19. března 2020 v 22:24  

Učitelé ani tak netápou, jako ten titulek článku plácá pátý přes devátý.

Silvie A. řekl(a)...
19. března 2020 v 22:28  

Nějaká online školení mi akorát kradou čas

Nejen online, soudím.
Budiž vám útěchou, že takto ohavně to probíhá i mimo školství, včetně firem velice bohatých. Na rozdíl od školství však existují firmy (tentokrát MUSÍ být VELMI bohaté), ve kterých si zaměstnanci občas dokážou vydupat školení podle představ těch zaměstnanců.

Petr Portwyn řekl(a)...
20. března 2020 v 7:28  

Pane Kaderko,
tak ještě jednou:
Odstavec Ale děti dostávají úkoly, rozjíždí se e-learning, školství nějak funguje.
I přes představu části veřejnosti, že sedíme doma s nohama na stole a chlastáme.
je popisem situace, nikoli reakcí na jakési TZ.
Reformátoři mají pořád plná ústa čtenářské gramotnosti. Nemyslím si, že bylo tak těžké pochopit odstaveček o 24 slovech včetně předložek.

Co zpochybňujete? Že si část veřejnosti myslí, že se teď učitelé flákají?

Reagoval jsem především na titulek, který je klasickou novinářskou negací "školství = špatně". Zpochybnil jsem tvrzení, že učitelé nevědí, co mají dělat - jako otec dcery školou povinné vidím, že adaptace probíhá dost rychle.
Do nějaké diskuze o politice se odmítám zaplétat. Pokud si někdo představuje, že se kolos jako školství přepne za týden do úplně jiného módu, je naivní.
Pokud se někdo domnívá, že vláda měla přechod na stoprocentní e-learrning dávno připravovat, tak si to myslet může. Ono je víc lidí, co si myslí, že škola je vlastně k ničemu a že se děti všechno nejlíp naučí pomocí Internetu - jen bych tipl, že jich začíná rychle ubývat.

P. S. Kdo nebo co je to TZ? Tisková zpráva?

Petr Portwyn řekl(a)...
20. března 2020 v 7:34  

Jinak co se týká školení online i neonline, podstatně víc mi dalo si k compu prostě sednout a najít si to sám. Strávit den tím, že se dozvím, že existují Forms (ano, užitečná informace, ale den na to nepotřebuju) a pak poslouchat hromadu v podstatě reklamních řečí mi přijde jako ztráta času.

Informace o dobrých webech se dle mé zkušenosti nejefektivnějši šíří přímou komunikací mezi učiteli. Někdo něco vyzkouší a pak to řekne kolegům.

Hynek Krátký řekl(a)...
21. března 2020 v 13:29  

Myslím, že je třeba úplně jiného přístupu - nevycházet z nabídky IT systémů a aplikaci, ale nejprve z toho, co my učitelé vlastně děláme - říká se tomu pracovní procesy, anglicky business processes. Takhle už asi 20 let probíhá digitalizace v komerčních firmách, ve všech odvětvích. Proč nikoho nenapadlo, použít stejné metody i ve školství?
k tomu viz https://www.ascestinaru.cz/hynek-kratky-vyuka-po-internetu-vyzva-a-problem/

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.