„Od minulého týdne se každý den desítky, stovky a tisíce kolegů a kolegyň učí nové věci, vzájemně se podporují, učí se navzájem. Věřím, že i tato vlna (pro učitelskou komunitu jindy ne příliš obvyklého) sdílení už s námi zůstane a stane se samozřejmou součástí práce učitele, stejně jako digitální vymoženosti,“ píše předsedkyně Učitelské platformy Petra Mazancová v on-line rozhovoru se čtenáři deníku Aktuálně.
![]() |
Petra Mazancová (facebook.com) |
Dobrý den Petro, jsem docela zoufalý z přístupu pana ředitele naší školy. Oznámil nám, že děti by se měly učit normálně podle rozvrhu - připojit se ráno na Skype a kontaktovat svého učitele. První hodina začíná normálně už 7:45. Doma máme jen jeden počítač a přitom do stejné školy chodí obě děti - jak to máme udělat? Navíc i já ten počítač potřebuji k práci. Byli jsme domluveni s paní učitelkou z druhé třídy, že jí budeme úkoly posílat průběžně a navíc i sešity k opravě - paní učitelka je skvělá, protože se nám věnuje i večer! Ale vypadá to, že s tímto nařízením pana ředitele můžeme komunikovat s paní učitelkou jen přes Skype :( Opravdu se musí děti učit podle rozvrhu? Nešlo by vymyslet, aby ty děti dělaly s učiteli věci, které mají smysl? Nezdá se mi, že by na tuto situaci měla škola aplikovat staré postupy. Děkuji Vám za odpověď.
Dobrý den, vaše situace je smutným příkladem toho, jak dálková výuka vypadat nemá. Je absolutně nereálné realizovat výuku na dálku podle rozvrhu, který platí pokud jsou děti ve škole přítomny. Rodiny nemají žádnou povinnost mít počítače, chytré telefony, konec konců ani internet. Pana ředitele bych informovala jasným sdělením (e-mail, dopis), že takto nastavená výuka je pro vás nerealizovatelná (jistě vás v tom podpoří i ostatní rodiče, pokud je vyzvete). Pokud by pan ředitel nechtěl situaci řešit, obrátila bych se na zřizovatele školy (obec). A prosím, poskytněte pozitivní zpětnou vazbu a podpořte vaši paní učitelku druhé třídy, která našla řešení, které vyhovuje jí, dětem i rodičům, nemělo by být shozeno pod stůl jen díky nerealistickým představám o distanční výuce pana ředitele. Hodně sil, držte se!
Dobrý den, mám dvě děti, každé na jiné škole. V jedné škole přijali naprosto ukázkový přístup k dětem a zodpovědnost učit děti nese škola, děti jsou s učiteli online, ti jim zadávají práci, radí, kontrolují. Já jako rodič jsem k dispozici, když je třeba. Druhá škola naopak hodila zodpovědnost učit na rodiče. Komunikace probíhá jen přes webovky, kde dětem visí zadání úkolů na týden a poraďte si. Nevím, za co je v tuto chvíli učitel placen. Maily nechtějí používat. Dva rozdílné přístupy. Jak byste se k tomu postavila vy? Děkuji
Dobrý den, moc děkuji za tento příklad, protože to je myslím typická ukázka toho, jak to aktuálně vypadá. Jsem ráda, že vidíte i dobrý způsob, jak se dá výuka na dálku pojmout. Po vedení "nespolupracující" školy bych požadovala řešení, poukažte na to, že jinde systém funguje, že školy mají možnost hledat podporu a dostanou ji. Pokud by s vámi vedení školy i nadále nekomunikovalo, neváhala bych se obrátit na zřizovatele. Držím palce.
Celý rozhovor naleznete zde
7 komentářů:
Budu-li reagovat na titulek:
není pravda. naopak. já si udělala před lety FB právě a jen kvůli sdílení nápadů, možností, problémů. A dodnes ho používám pouze k tomu. Komunita učitelů je dávno velmi sdílná a výborná,co se týká pomoci. Tímto děkuji všem, kteří to ví a nemají potřebu psát opak.
Učitelé si vyměňují zkušenosti už velmi dlouho, například ve více než 30 facebookových skupinách Pedagogické komory - zřízených pro jednotlivé vyučovací předměty...
https://www.pedagogicka-komora.cz/2019/01/nove-specializovane-skupiny-pedagogicke.html
Falešná Pedagogická komora spamuje facebook?
Jen namátkou, Učitelé výtvarné výchovy sobě (PK) poslední příspěvek 18. února, Učitelé chemie sobě (PK)poslední příspěvek 19. prosince 2019, Učitelé pracovek sobě (PK) poslední příspěvek 7. října 2019, Koordinátoři sobě poslední příspěvek 21. července 2019, Učitelé hudebky sobě poslední příspěvek 21. července 2019... asi se neděje nic, o čem je třeba si vyměňovat zkušenosti :-) Alespoň tedy v těch FB místnostech rychloklokvaškách.
Všechny ty skupiny byly založeny loni. To je "velmi dlouho"? Zkrátka obvyklá Sárköziho lživá propaganda...
Pane Čapku, zkuste, prosím oddělovat fakta, věcné informace od osobních útoků a znevažování. pro slušnou normální diskusi by to mělo být samozřejmostí. Děkuji!
V některých facebookových skupinách Pedagogické komory je diskuze intenzivní, v jiných zatím nikoliv - záleží na učitelích, zda se chtějí podělit o své zkušenosti v daném vyučovacím předmětu.
Například FB skupina pro učitele 1. stupně ZŠ má více než 3 700 členů a příspěvky v ní přibývají každý den :-) https://www.facebook.com/groups/1.stupenZS/
Nu, takže je vidět, že kolegyně Mazancová má pravdu a není třeba se odmítavě vymezovat vůči jejímu příspěvku. Netočí se všechno kolem falešné komory.
Kam chodí učitelé pro informace, je dobře patrné z tohoto srovnání facebookových stránek o školství - v pravém sloupečku je počet interakcí za uplynulý týden. FB stránka Pedagogické komory zde má 80 tisíc interakcí, později to bylo dokonce skoro 100 000.
https://www.facebook.com/PedagogickaKomora/photos/a.2076994139010178/2982281318481451/?type=3&theater
Okomentovat