Premiér akčně zavřel školy s tím, že výuka bude probíhat přes internet. Nyní se nám, učitelům i žákům, dostává všelijaké pomoci s tímto řešením. Materiály, učebnice a portály zdarma, UčiTelka a podobné nástroje a náhražky se vyrojily jako houby po dešti. Vizionáři píší o nové příležitosti jak dostat moderní metody rychle do škol, učitelé se pomalu rozkoukávají v novém prostředí. Tato nouzová situace však sebou přináší mnohá nebezpečí.
Prvním negativem je, že čas strávený žáky sezením u obrazovky se navýší z už beztak alarmujících několika hodin na ještě víc, což se zabalí do honosného hávu "výuky". Tímto screentime časem se, jak známo, vytváří a posiluje návyk, zmenšuje se prostor pro zdravý pohyb na čerstvém vzduchu, zhoršuje se svalový tón, držení těla, prokrvení organizmu a metabolismus, což má dopady na imunitu a na zdraví vyvíjejícího se těla, nemluvě o dopadech na volní a sociální dovednosti či schopnost cíleně se soustředit na jednu aktivitu.
Dalším negativem je, že se u řad učitelů vytvoří rutina vytvářet, zadávat a kontrolovat úkoly přes internet. Je to poměrně snadný a rychlý způsob, jehož stinnou stránkou je, že úkoly je potřeba vypracovat pomocí počítače. Například u úkolu vypracovaného žákem na počítači, lze jen stěží rozeznat, kolik z té práce je původním, originálním výtvorem vypovídajícím o skutečném pochopení učiva a nakolik je to jednoduše plagiát. Toto bylo možné snadno zjistit osvědčeným způsobem otázek a odpovědí v hodině, ale při, dejme tomu, třicítce žáků na skajpu zároveň je to věru nelehký úkol.
Od zadávání úkolů a výuky přes internet je pak už jen krůček k programům, které jsou vytvořené tak, aby úkoly automaticky generovaly a hodnotily podobně, jako je tomu u nynějších didaktických testů. Role živého učitele se tak může stát vbrzku zcela redundantní. Výuka se tím redukuje na poskytnutí materiálu, samostudium, zadávání a hodnocení úkolů, Jelikož ze zkušenosti vím, že "odklikané" poznání je zhusta poznání povrchní a rychle zapomenuté, je pro mne současná situace, zejména pokud bude trvat déle, velice alarmující.
Učitelé v přímé výuce využívají mnoho způsobů upevnění látky. Je to například ruční zápis výkladu, či výsledků bádání, neboť se prokázalo, že akt ručního psaní a strukturování přehledného textu posiluje trvalé osvojení učiva. Nejdůležitější a nenahraditelnou součástí přímé výuky je schopnost učitele "číst" non verbální projevy žáků a vhodně na ně reagovat, změnit způsob či rychlost výkladu, dikci či tón hlasu, druh aktivity, zkrátka možnost, či lépe řečeno nutnost, přizpůsobit výuku momentálnímu rozpoložení žáků tak, aby byla co neúčinnější.
Uvědomuji si, že v době masové hrůzy z nákazy smrtícím virem, musí výuka nějak probíhat, nicméně způsob online výuky, zadávání a hodnocení úkolů lze přizpůsobit ověřenému faktu, že čím více se do výuky zapojí celá osobnost žáka, jeho tělo, jeho emoce a jeho rozum, tím více bude tato výuka efektivnější. Lze využívat skenery či mobilní telefony k ověření pořízení ručního zápisu látky do sešitů. Otázky k učivu lze strukturovat tak, aby byly otevřené a aby do určité míry vyžadovali samostatnou badatelskou práci žáka. Zkrátka lze pracovat tak, aby se klikací, cut and paste charakter online výuky co nejvíce kompenzoval skutečnými živými aktivitami.
Převzato z autorova blogu
Tajný učitel: Výuka v čase korony. Proč je výuka online další ránou pro české školství
sobota 21. března 2020
·
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
16 komentářů:
České školství už není.
Školy zůstanou zavřené a neštěkne tam už ani školníkovic pes.
Možná by bylo užitečnější a výchovnější, kdyby online úkolů dostávali žáci méně a učitelky šili roušky. Školy by se mohly chlubit tím, že něco dělají pro lidi a ne (si) předstírat, že lze na dálku plně nahradit běžnou výuku. (V našem malém městě jsou 3 velké školy = nejméně 100 učitelek.)
Škoda, že z rámcových vzdělávacích programů vypadly ruční práce.
Mohli šít i žáci...
Nedozvěděli jsme se nic o tom, co na on-line výuce je další ranou českému školství, natož z jakého důvodu. Místo toho něco o plagiátech a (nedostatečném) prokrvení organismu... a na konci v podstatě pozitivní výhled? Asi nějaká nekonzistence :-)
MIMOŘÁDNÁ UDÁLOST VŽDY RYCHLE ODHALÍ CHAOS A NEPOŘÁDEK
Pane Tajný,
tentokrát v podstatném souhlas.
Ono to bohužel jinak nejde, ale ukazuje se, že online výuka je náhražka.
Dialog se třídou, diskuzi nad problematikou (což je třeba pro mne základní metoda výuky) takto efektivně vést nelze. Videokonfence má úplně jinou atmosféru, v lepším případě jde o jednoho učitele a jednoho žáka, v horším je to prostě tvrdý frontál - nic proti výkladu, ale diskuze je prostě lepší. Na konzultaci to jde, ale výuka to není. Písemný chat je studený a zdlouhavý.
Ukazuje se, že běžně vedená hodina přináší mnohem víc vzdělávacích možností. Žák vidí pomůcku či pokus na katedře, zápis/výpočet na tabuli, sám si píše a ještě slyší učitele nebo spolužáky. Tohle simultánně přes internet v současnosti prostě nejde.
Pokus shlédnutý přes video se taky nemůže rovnat osobnímu prožitku... to platí nejen pro pornografii :o) Domácí experimenty sice pomohou z nejhoršího, ale materiálové možnosti jsou silně omezené. Ani kýžené spojení experimentující žák - moderní čidlo - vyhodnocení na PC prostě není reálné.
Nevím jak ostatní, ale já už mám těch displejů plné zuby. Předpokládám, že žáci se času u obrazovky rychle nasytí a motivace k učení tím silně utrpí.
Šití a další ruční práce nevypadly, jen jsme seřváváni matkami chlapců, že chlapci toto nepotřebují:-)
Držme se, nezahlcujme, komunikujme...toto je teď asi to nejdůležitější.
U mě dobrý...já vím, že právě teď probíhá edukace rodičů ve smyslu zážitku, jaké to je učit malé dítě - jedno dvě...a dobře vědí, že my jich máme ve škole trochu víc.
Týká se to samozřejmě jen prvního stupně zš. Ostatní se teď předvedou, jak jsou schopni samostatně uvažovat a konat. Blbý to mají znevýhodnění, to je fakt, ale ti taky asi mají doma své rodiče, že? A ti rodiče na telefonu učitele atd atd. prostě komunikujme, jak umíme.
Opakuji - u mě dobrý, dobrý test a zkušenost nemyslíte?
P. Keršláger,
viz příspěvek pana Portwyna. Jednu zadanou písemku pro tři třídy hodnotím, označuji chyby, posílám zpět k opravě a kontroluji opravu už pátým dnem non stop. Děti dostanou čtyři úkoly, jeden učitel 90, když to má za něco stát. Je to na hlavu, nemluvě o kvalitě klikání, překladačích, cut and paste šolichání. Proto rána.
To ani nemusí být písemka.
Děti něco počítají a já to potřebuju zkontrolovat. Když jim pošlu jen výsledky, nemám zpětnou vazbu.
Přesně tak. Postup je důležitý, možnost přijít na chyby sám a opravit je. Výklad nového učiva je zredukován na samostudium, ve stylu otevři učebnici na str...., odpověz na otázky. Řekl bych, že tak třetina žáků si dá tu práci pořádně se snažit látku pochopit a ne udělat jen nezbytné minimum "aby se neřeklo".
Tvůrčí nápady jak na to, aby se:
a) nemuselo furt sedět u kompu
b) mohlo samostatně bádat
c) prověřilo zkutečné pochopení
Prosím zveřejněte/sdílejte třeba zde, pokud by pan Komárek nic nenamítal.
Já třeba zadávám domácí experimenty, těch je na webu dost, ale o jim taky začne za chvíli lézt krkem...
Grafy v tercii učím na vývoji počtu nakažených v ČR. Mám k tomu pracovní list... ale stejně je to zase samostudium.
Ovšem pošlu to komukoli, kdo chce.
Jinak teda je to zhruba ta třetina, co aktivně reaguje. Teda celkově, liší se to třídu od třídy.
Dnes jsem dostal ode dvou avízo, že jsem ještě neposlal pracovní list, to se zas musí ocenit :-)
Třetina. To sedí. Třeba nás jednou zachrání.
Mně ani tak nevadí, že je pár pasívních, když si to přečtou. Horší je, že několik dětí ani neotevře vzkaz v Bakaláři.
Přetížení nejsou, resp. na dotaz dětem i rodičům, zda toho nemají moc, nikdo nereagoval, že ano.
Vypovídá to o studijním nastavení mnoha dnešních dětí. Co nejméně, co nejrychleji a nejlépe vůbec. Proto dnes nelze ničím suplovat živého učitele ve třídě s fyzicky přítomnými žáky. Přinejmenším na druhém stupni zš a na sš.
Okomentovat