Konstantin Sulimenko: Za možné zrušení maturit je třeba ministra Plagu pochválit

neděle 29. března 2020 ·

„Za obě nelehká politická rozhodnutí – tedy možné zrušení maturit i ponechání prázdnin – je třeba pomyslně smeknout klobouček. A zvlášť to první, pokud se tak v červnu skutečně stane, vyvolá (a vlastně už vyvolává) vlnu nevole. Úplně zbytečně,“ píše Konstantin Sulimenko pro Seznam Zprávy. 



Konstantin Sulimenko (twitter.com)
Sulimenko také píše: 

Položme si k tomu otázku: koho naposledy zajímalo, jaké známky jste měli z maturity? Zcela vážně: kdo se naposledy explicitně zeptal: „Co jsi měl z maturity?“ Moje samé jedničky nezajímaly nikdy nikoho. Tedy – pochválila mě maminka a babička. Vysoké školy, na které jsem se hlásil, braly ale ohled čistě jen na své přijímačky. Rozdíl mezi 1 - 1 - 1 - 1 a 4 - 4 - 4 - 4 by nebyl žádný.
Lze jistě namítnout, že některé vysoké školy k tomu přihlížejí, například pražská práva věnují každému vyznamenanému maturantovi pár bodů k dobru. Jenže taková 3. lékařská fakulta nebo Matematicko-fyzikální fakulta Univerzity Karlovy nehledí na maturitu, ale na průměr známek za střední školu.

Celá věc ale ukazuje na jeden mnohem větší problém než jsou, se vší úctou, letošní maturanti: máme obsesivní potřebu všechno a všechny zkoušet. Mnohem víc než o náročnosti výuky za současné situace (zde je na místě znovu pochválit ministra Plagu) mluvíme o tom, jak náročné bude všechny tyhle věci testovat.


Celý text naleznete zde

13 komentářů:

Q. E. D. řekl(a)...
29. března 2020 v 16:12  

Konstantin Sulimenko

Satirik a scenárista. Určitě ale ne novinář. To protože v životě nepřišel s jedinou informací ani neopsal žádnou agenturní zprávu. Než v roce 2018 přišel do Seznamu, moderoval svůj Youtubový pořad Hroty týdne.

No comment.

Dana Nová řekl(a)...
29. března 2020 v 16:27  

Vlastně ještě dítě. Co dodat.

Robert Čapek řekl(a)...
30. března 2020 v 2:39  

Rozumný mladík. Má to v hlavě mnohem líp srovnané než leckdo z dvojnásobnou zkušeností. Nebo lecjaký učitel či ředitel. Nebo někdo z Cermatu. Co dodat.

tyrjir řekl(a)...
30. března 2020 v 6:22  

Souhlasím a smekám před autorem. Maturity zrušit úplně jako rakousko-uherskou relikvii "pachatelů dobra" a nahradit je rozumným prověřováním kvality výuky všech předmětů v průběhu celého studia. Kvalitu vzdělávání ověřuje praxe a nikoli jedno vysvědčení. Pirátsko sluníčkářská (ne)Pedagogická komora ať jde se svým nepedagogickým maturitním šílenstvím k šípku.

J.Týř

http://www.ceskaskola.cz/2020/03/spolek-pedagogicka-komora-zruste.html

tyrjir řekl(a)...
30. března 2020 v 6:26  

Poznamenávám ještě, že s návrhem na zrušení maturit přišel zkušený učitel senátor Canov:

Michael Canov: Ministr Plaga to zjevně ještě nepochopil, druhé pololetí je pasé. Maturitu, ať dostanou všichni
http://www.ceskaskola.cz/2020/03/michael-canov-ministr-plaga-to-zjevne.html

tyrjir řekl(a)...
30. března 2020 v 6:31  

NASTÁVÁ DOBA, KDY PRAXE UKÁŽE A BUDE POŽADOVAT A FORMOVAT KVALITU ŠKOLNÍ VÝUKY

Požadavek tzv. Pedagogické komory na opomenutí přijímacích zkoušek a trvání na maturitách je podle mne dost hloupý nejen z obecně pedagogického hlediska, ale i z hlediska rozvíjející se hospodářské a společenské krize probíhající nejen v Česku. Kvalitu vzdělávání a uplatnění absolventa jakékoli školy totiž neověřuje poskytovatel vzdělávání tím, že vydá nějaké vysvědčení bůhví jak usmolené vysvědčení. Ověřuje ji životní praxe. To, zda a jak se absolvent v v životní praxi uplatní. Znamená to například, že kvalitu MŠ ověřuje ZŠ, kvalitu ZŠ ověřuje SŠ a kvalitu SŠ ověřuje zaměstnavatel nebo VŠ.

Rozhodnutí MŠMT o případném vynechání maturit v krizovém roce je podle mne v pořádku nejen z výše uvedeného důvodu. Jsou tu i další A podle mne závažnější důvody, proč nepovažuji maturitní zkoušky za nezbytně nutné. Například:

1) Motivační či "odstrašující" nebo, chcete-li rekapitulační, inicializační a výkonovou úlohu maturit lze nahradit bodovacím systémem vytvářeným v průběhu celého studia žáka na SŠ. Tento systém umožňuje přimět žáky i učitele k soustavné práci během celého studia, zahrnout do něj nejen maturitní předměty, pracovat během studia "projektově", motivovat žáky nikoli jen známkami a vysvědčením ale zejména tím, kvůli čemu vlastně chodí do školy. Škola tu není není pro legraci, není to nějaký "opatrovnický nebo výchovný ústav". Nejde o v ní především o to se tam "ohřát a pobavit" a získat výstupní vysvědčení. Především v ní jde o soustavnou přípravu na plnohodnotný život dospělého člověka. Průběžné motivování a hodnocení na základě tohoto primárního cíle výuky by mohlo a mělo dát víc i prostoru pro seberealizaci, pro tvořivou práci, žáků i učitelů. Lze poměrně snadno uskutečnit souběh klasického známkování s výše zmíněným "kreditním" bodovacím systémem. K maturitnímu vysvědčení nebo případně i namísto něho by žáci mohli dostávat stručně komentovaný doklad o struktuře a výsledcích jejich studijního úsilí. Ten by jejich studijní úsilí a výsledky mohl popsat lépe než žáky i učitele svazující a omezeně drezurující "rakousko-uherská relikvie" nazývaná maturitní vysvědčení, na jejíž kvalitu si stěžují mnozí žáci, učitelé SŠ a VŠ i zaměstnavatelé.

2) Přichází doba, kdy o dalším osudu Česka rozhodne i kvalita vzdělávání. Po šestnácti létech nefungování kompetenčního modelu kurikula jsme v situaci, ve které si s ním neví rady ani samotné MŠMT. V situaci, kdy rodiče, žáci, školy i zaměstnavatelé žádají kvalitnější školní výuku. Ta "kompetenční hrůza", vedoucí k úpadku kvality vzdělávání, k úpadku motivace žáků a útěku učitelů ze škol, nahradila podle mých poznatků fungující osnovy zejména proto, že na tento model bylo snadnější čerpat EU dotace. Tahle s odpuštěním "dotační sranda" teď podle mne z více závažných, osudově důležitých, důvodů právě řídne a končí. Budeme-li se v ní dál brodit, doplatíme na to všichni.

http://www.ceskaskola.cz/2020/03/spolek-pedagogicka-komora-zruste.html#comment-7089878403715199977

Jiri Janecek řekl(a)...
30. března 2020 v 6:36  

Jak by to "rozumne prověřování kvality výuky všech předmětů v průběhu celého studia" melo vypadat, pane Tyri?

tyrjir řekl(a)...
30. března 2020 v 7:39  

1) Rozumné (systematické) prověřování kvality vzdělávání spočívá podle mne v opuštění užvaněného a těžko kontrolovatelného kompetenčního modelu kurikula a v návratu k systematickému uspořádání a určení neopominutelného minima (standardu) znalostí a dovedností pro 40 až 70 % výukové doby, které má prospívající žák v daném předmětu mít. Ve zbytku výukové doby dát prostor pro jeho tvořivé rozšiřování. Dodržení standardu a způsob jeho rozšiřování může pak být relativně snadno průběžně kontrolováno a hodnoceno.

2) V učebních plánech škol znovu zavést vedle povinných předmětů i systém povinně a nepovinně volitelných předmětů umožňující individuální rozvoj žáků a respektující jejich zájmy, schopnosti motivaci atd...

Zrušením maturit jsem myslel především zrušení očividného nesmyslu - tedy zrušení povinných jednotných státních maturit pro všechny typy škol.

tyrjir řekl(a)...
30. března 2020 v 7:59  

JAKÉ JSOU VÝSLEDKY PLAGOVA AKTIVISMU?

Kdo nevěří důvodnosti výše uvedeného názoru, nechť se podívá na neuvěřitelně tristní výsledek Plagovy "státní" "Strategie vzdělávání 2030+" třeba tady:

Edu2030+
Stránka
To se mi líbí
1,4 tis. se to líbí


https://www.facebook.com/Edu2030plus/

V Česku je tuším cca 7000 škol s cca 140 tis. učiteli. Ministerské stránky stojí podle mne "za starou bačkoru". Facebook mají téměř všichni, a přesto tam ty podle mne alibistické "grantožroutsko aktivistické kompetenčně konstruktivistické bláboly" sleduje jen necelé dva tisíce lidí. I Pepek Vyskoč, kdyby si udělal stránku, by možná měl větší sledovanost...


tyrjir řekl(a)...
30. března 2020 v 8:02  

Facebook mají téměř všichni, a přesto tam ty podle mne alibistické "grantožroutsko aktivistické kompetenčně konstruktivistické bláboly" sledují jen necelé dva tisíce lidí. I Pepek Vyskoč, kdyby si udělal stránku, by možná měl větší sledovanost...

Jiri Janecek řekl(a)...
30. března 2020 v 10:53  

"Rozumné (systematické) prověřování kvality vzdělávání spočívá podle mne v opuštění užvaněného a těžko kontrolovatelného kompetenčního modelu kurikula a v návratu k systematickému uspořádání a určení neopominutelného minima (standardu) znalostí a dovedností pro 40 až 70 % výukové doby, které má prospívající žák v daném předmětu mít."

Jo, s tim souhlasim… Akorat je to neco jineho a vic nez "uplne zruseni maturit jako reliktu z dob R.-U."...

Pavel Doležel řekl(a)...
30. března 2020 v 12:51  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Michal Komárek řekl(a)...
30. března 2020 v 12:54  

Pane Doležele, pan Čapek není předmětem této diskuse.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.