Jiří Nantl: Za 20 let jsme dohnali sami sebe. Se vzděláváním je na tom Česko špatně

čtvrtek 12. prosince 2019 ·

„Častou námitkou z pozic tradicionalistického pohledu na české školství je, že vzdělávací systém byl poškozen reformami spojenými se zavedením nového školského zákona v roce 2005, tedy zejména zrušením osnov a jejich nahrazení rámcovými vzdělávacími programy. I zde může být časová řada testů PISA užitečná. Podíváme-li se na výsledky PISA z roku 2006, kterého se účastnili žáci procházející ještě „starým“ školským systémem, vidíme, že od nynějších výsledků, jehož účastníci prošli už jen „novým“ systémem, se v některých základních ohledech liší relativně málo. Zejména je patrné, že český vzdělávací systém před i po školské reformě konzistentně produkuje zhruba pětinu žáků, kteří jsou na hranici funkční gramotnosti nebo pod ní,“ píše Jiří Nantl v Lidových novinách. 



Jiří Nantl (twitter.com)
Nantl mimo jiné píše: 

Prakticky se bavíme o lidech, kteří sice umí číst a psát, ale moc nerozumí tomu, co čtou nebo píšou. Vzhledem k tomu, že zajišťování gramotnosti je základní funkcí školství již od věků, jde o fatální selhávání českého vzdělávacího systému. Současně je ale zřejmé, že tradicionalistický recept návratu k osnovám řešením není, neboť výsledky tehdy nebyly jiné. Česká společnost má často tendenci považovat velké rozpětí kvality výsledků žáků za „přirozené“. Žel není tomu tak. Země s nejlepšími vzdělávacími systémy – v Evropě Finsko, Estonsko, ale začíná se jim blížit také Polsko – se vyznačují tím, že mají hodně nejlepších a relativně málo nejhorších žáků. Jinými slovy, jejich školy dokáží co největší počet žáků naučit co nejvíce.

Tohle mimochodem vůbec není debata o tom, zda žáci jsou „studijní typy“, nebo mají jít na řemeslo. Výsledky PISA 2018 naznačují, že nejméně polovina žáků v učňovských oborech prakticky není funkčně gramotná (například budou mít problém rozumět návodu na použití něčeho, případně si spočítat, kolik na zamýšlenou činnost potřebují materiálu). Snadno si lze domyslet, že z těchto lidí žádní vynikající řemeslníci, které všichni potřebujeme, nebudou. A pokud se vyučí a začnou řemeslo provozovat, pravděpodobně budete mít problém vůbec se s nimi jako zákazník domluvit, co od nich potřebujete.


Celý text naleznete v Lidových novinách

3 komentářů:

Jiri Janecek řekl(a)...
12. prosince 2019 v 9:49  

Na hranici funkcni gramotnosti byla petina lidi vzdycky a vzdycky bude…

Jinak teda pomoci vyberoveho testu jednou za dekadu hodnotit smysl skolskych reforem je celkem bizar i na exnamestka ministra skolstvi.

tyrjir řekl(a)...
14. prosince 2019 v 12:34  

Expert pro reformní aktivismus a bůhví odkud financované zlaté grály pro školství promluvil?

Expert ODS Jiří Nantl snad neví o tom, že dveře aktivistickým a bůhvíkým financovaným intervencím do školství a devastaci Pedagogických fakult otevřelo MŠMT ČR minimálně už roku 1996, přičemž tyto bůhví kým iniciované aktivistické trendy tu byly několik let předtím?


P ř á t e l é a n g a ž o v a n é h o u č e n í - PAU

C í l e

* Účinně napomáhat transformaci českého školství směrem k liberalizaci, humanizaci a demokratizaci vzdělávání
* Hledat a realizovat nové a netradiční přístupy ve výchovné a vzdělávací činnosti
* Získávat pedagogickou i ostatní veřejnost k aktivní účasti na reformním hnutí
* Úzce spolupracovat s dalšími osobami, sdruženími a organizacemi obdobného zaměření
* Usilovat o zlepšování situace v dalším vzdělávání učitelů i v přípravě budoucích učitelů

K d o j s m e ?

Jsme občanské sdružení s akreditací MŠMT (č.16/96) jako vzdělávací organizace (č.27513/98-26/1-111), založené v roce 1994. Spolupracujeme se školami, učitelskými fakultami v ČR, se ŠÚ, pedagogickými centry a středisky dalšího vzdělávání pedagogů, s Open Society Fund Praha a jejím programem PORYV, také s U.S.I.S. v Praze, s NEMES, s EFFE, s HZV Žilina a HZV ČR, s nadacemi a sdruženími příbuzného zaměření. Jsme spoluzakladateli Stálé konference asociací ve vzdělávání (SKAV). V současnosti máme skoro 500 členů, převážně učitelů, ale také rodičů, školských inspektorů i školských úředníků, dětských psychologů a vysokoškolských odborníků na oblasti našeho zájmu. Nejsme dosud trvale podporováni žádnou českou ani zahraniční nadací, firmou nebo jinou státní ani soukromou institucí.

http://it.pedf.cuni.cz/~pau/

Proč nás tu "expert ODS pro reformní aktivismus a bůhví odkud financované zlaté grály" tahá za nos těmi 20 léty a neudělá porovnání kvality vzdělávání se stavem před rokem 1994? Jaká byla ta změna v postavení Česka v kvalitě vzdělávání během posledních 30 let?

https://www.ods.cz/profil/20377-jiri-nantl
https://www.ods.cz/clanek/16180-skolstvi-marne-hledani-svateho-gralu

tyrjir řekl(a)...
14. prosince 2019 v 12:40  

Na škodách, které byly v českém školství napáchány, má rovný podíl skrblictví, nekoncepční reformní aktivismus a korupce v ODS, ČSSD a ANO.

J.Týř

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.