Párové neboli tandemové učení je dobré zejména pro absolventy nebo začínající učitele. Druhý z páru bývá už zkušený kantor a nováčka může podržet v prvních těžkých chvílích před třídou. Když se řeší, proč mladí pedagogové odcházejí ze školství, je to často proto, že se na ně hned ze začátku nahrne kupa povinností a nových situací, třeba řešení kázeňských problémů nebo těžká komunikace s rodiči... V rámci nového modelu financování škol každé škole koeficient určí maximální počet učitelů, na který může dostat od státu peníze. U většiny z nich je to více, než si mohly dovolit doposud, takže ředitelé mohou peníze využít právě třeba pro párové učení nebo půlení hodin. Reportáž přináší deník Aktuálně.
Nebylo jednoduché takové hodiny připravovat, protože k tomu neexistují žádné návody či školení. Jediné, co funguje, je předávání zkušeností mezi učiteli navzájem… Prvním krokem je vytvořit ve škole takové prostředí, aby se učitelé nebáli otevřít výuku. Díky tomu si mohou uvědomit, že něco nezvládají tak dobře, jak by chtěli, a společně o výuce přemýšlejí. To, jestli se jim práce daří, vidí především na svých žácích. Každý učitel může odučit v páru jen omezený počet hodin, právě kvůli náročnější přípravě. "I pár hodin za rok ale udělá opravdu hodně. Vidím to na našich učitelích, jak jim to pomohlo," říká Kubíček.
Celý text naleznete zde
19 komentářů:
Vím, že naše škola na tom bude hůř a školy naší velikosti rovněž. Takže o nějakém tandemování můžem leda snít.
A není to trochu málo, Antone Pavloviči?
A jak to pomůže "starým pedagogům"? A vůbec, vždyť jsou ti nositelé toho neblahého a ti mají ovlivňovat nastupující generaci??? A ještě jeden dotaz: bude to dobrovolné? Z obou stran...
Připadá mi to jakp další "hurá akce".
Ta myšlenka není nic nového, ale když jsem se s ní poprvé před lety setkala, vykládali nám američtí lektoři, jak je to u nich dobře zajištěné a financované. Snad si nevymýšleli.
Se zaváděním RVP to vyznívalo, že tistaří učitelé musí vymřít a pak školy rozkvetou. Já sice věřím, že by spolupráce fungovala, ale luxus to je - jednak finnčně, jednak v situaci, kdy je učitelů málo - pak těžko párovat (spíše půlit).
Nowaku, nemyslel jste spíše spojovat třídy, když je učitelů málo?
V době nastupující recese v Německu a EU lze předpokládat, že model 1 učitel na 30 žáků bude platit ještě pěkně dlouho. Bez peněz to prostě není realizovatelné.
Já nerozumím jedné věci.
"Staří" učitelé (40 a víc) jsou přece špatní... zastaralé metody, zastaralé myšlení a tak. Dětem nerozumějí.
Děti jsou úžasné a mají mobily.
Mladí učitelé taky mají mobily.
Tak jak ti hloupí staří učitelé mohou učit úžasné mladé učitele učit úžasné děti??
A ještě jednu věc nechápu.
Dřív, v těch špatných časech, to šlo bez tandemové výuky, nastupující učitel vyškolený zkostnatělými fakultami obvykle aspoň mlhavě tušil, co a jak.
Teď máme dobré časy, děti jsou svobodné a umí se ozvat, jsou všeobecně lepší (mají mobily), a najednou to nejde, je potřeba tandemová výuka? Jak je to možné?
Dva učitelé ve třídě už nemusejí být luxus. Pomáhá to žákům i začínajícím pedagogům.
První věta je podivně ne příliš logická ze dvou hledisek. Uvádění začínajících učitelů včetně tandemové výuky není nic nového. V minulosti bylo dokonce podporováno víc než dnes, kdy byla zrušena pedagogická centra a s nimi i metodické kabinety, které i toto vedle DVPP systematicky zajišťovaly. Dnes, kdy učitelé mají malé platy, pedagogická centra a metodické kabinety už nejsou a kdy MŠMT ruší NÚV, zkušení učitelé nemají v současném systému nejasně rozdělovaných rovněž nevelkých mimořádných odměn patřičnou motivaci a příležitosti věnovat se dostatečně začínajícím učitelům.
Spíše tedy, myslím, platí, že to "luxus" nebo spíš něčí pouze toužebné přání či možná jakási "budovatelská výzva" je, i když možná někdy v budoucnu nutně nemusí být. Ten nadpis proto považuji za nepřiměřeně optimisticky "rádoby budovatelský". :)))
J.Týř
Když aktivisti rozbijí, co předtím fungovalo, stává se pak, že "znovuobjevují" část toho, co sami rozbili, a dožadují se splnění svých přání za pro učitele horších podmínek. Proč pak se diví, že jim na to učitelé neskočí?
Ad půlení (na dotaz BP):
Já nemyslel půlit třídy, ale ty učitele. Připadá mi to v dnešní realitě snad víc dosažitelné než dva učitelé v jedné třídě.
Za mě skvělá myšlenka, staří učitelé pláčou, protože jsou vztahovační a myslí si, že jim systém nevěří a proto zavádí druhého pedagoga. to je však mýlka, jde o spolupráci dvou pedagogů aneb když stěhujete piano v jednom či dvou lidech, můžete ho rozbít, shodit z balkonu, a nebo ho můžete na klid snést ve 3 lidech. víc hlav víc ví. české školství je v krizi, nebránil bych se podnětům, které ho mohou zlepšit. Ptám se učitelům, jak se jim učí, když mají druhého pedagoga, všichni si to chválí. Už i ti staří učitelé pochopili, že se učí lépe ve 2.
...staří učitelé pláčou, protože jsou vztahovační a myslí si, že jim systém nevěří a proto zavádí druhého pedagoga...
Ještě že to myslíte ironicky.
A s tím půlením učitelů bych se přimlouval za to, aby každá třída byla objektivně rozdělena na debily a inteligenty a ta horní půlka přednášela těm inteligentům a ta dolní těm debilům. Myslím, že by si všichni přišli na své.
Pane Doležele, tohle už je zase opravdu trapné a nedůstojné. S věcnou slušnou diskusí to nemá nic společného.
Pane Komárku, a co čekáte, když publikujete kraviny? Že o nich budeme věcně a hluboce diskutovat? Pochopitelně, pokud jste to nepochopil, jde o kritiku vaší práce, nikoliv o vážně míněný příspěvek, který navrhuje půlit učitele a dělit třídy na debily a nedebily.
Pane Doležele, očekávám, že pokud nemáte co říci k věci, nebudete zbytečně kontaminovat diskusi.
Myslím, že taky potřebujete zpětnou vazbu. Jen mě nenapadlo - při vaší nesporné inteligenci, že nepochopíte ironii.
Ale ano, děkuji, pane Doležele - zpětnou vazbu potřebuji a ironii mám rád...
Okomentovat