Daniel Münich: Příběh inkluze: Nedomyšlené zákony způsobují obrovské škody. Švejkujeme pravidla dobrého vládnutí

pátek 25. října 2019 ·

„Příběh školní inkluze, přesněji řečeno způsob její státní regulace, je učebnicovým příkladem dlouhodobého švejkování a obcházení zásad dobrého vládnutí v Česku. Příkladem jsou bohužel i hořké plody tohoto přístupu,“ píše Daniel Münich v Deníku N.



Daniel Münich (cerge-ei.cz)
Münich mimo jiné píše: 

Dlužno říci, že vyhláška systematizaci inkluze skutečně přinesla a peníze byly na inkluzi skutečně nasměrovány. Školy a školská poradenská zařízení ale postupně zaplavila nepřehledná lavina další dusící administrativy. Nová pravidla vyvolala i nežádoucí účelové chování. Nemálo peněz proto začalo směřovat i tam, kde tolik potřebné nebyly. Objem výdajů státu směřující dle vyhlášky za inkluzí po čase diametrálně překonal původní naivní odhady. 

Vzniklý zmatek a nárůst již tak vysoké byrokracie vyvolaly naštvanost lidí po celé zemi. Proti inkluzi se posléze začali otevřeně stavět i mnozí ředitelé a učitelé, kteří si s ní do té doby, pravda mnohdy se skřípěním zubů, dokázali nějak poradit. A svatý boj proti inkluzi do svých arzenálů jako špinavou bombu nadšeně zařadili naši populisté… Dnes jsou tak silně zpochybňovány a vážně ohroženy nejen peníze na inkluzi, ale také inkluze samotná...

Návrh tehdejší inkluzní vyhlášky nebyl podložen kvalitními analýzami, které by se zabývaly podstatou a rozsahem řešeného problému... Od zeleného stolu byla vyhláškou nastřelena složitá pravidla, která nebyla předem pilotně vyzkoušena a vyladěna. Plán vyhodnocení dopadů vyhlášky byl odbyt mávnutím ruky s tím, že se to později nějak zaonačí. Pravidla dobrého vládnutí tehdy musela ustoupit politické netrpělivosti v zájmu rychlosti a na úkor funkčnosti.


Celý text naleznete zde

7 komentářů:

BP řekl(a)...
25. října 2019 v 14:25  

A máte asistenta?

Ondřej Šteffl řekl(a)...
25. října 2019 v 16:39  

Ano, to je naprosto přesný článek. Porušování pravidel dobrého vládnutí je ve školství trvalý jev kromě inkluze viz např. státní maturity (pročpak se to pořád mění? a kde jsou analýzy a data?), povinný poslední rok MŠ (co to přineslo? a kde jsou analýzy a data?), platy a odměňování učitelů (kde jsou analýzy a data?). A vrcholným číslem je změna financování - zde dokonce zpráva RIA jednoznačně NEDOPORUČUJE, ale stejně to Valchová prosadila a chudák Plaga to musí řešit. Můj odhad je, že výdaje budou obrovské, velká část peněz skončí jinde, než má, a přínos bude jen malý, zato napáchané škody velké.
Mimochodem Plaga je (po Fialovi) první ministr, který se o dodržování pravidel dobrého vládnutí alespoň snaží.

poste.restante řekl(a)...
25. října 2019 v 19:18  

Mimochodem Plaga je (po Fialovi) první ministr, který se o dodržování pravidel dobrého vládnutí alespoň snaží.

Čehož jasným dokladem je průběh vyjednávání o růstu učitelských platů.

Radek Sárközi řekl(a)...
25. října 2019 v 20:26  

A jak vypadá RIA k chystaným změnám v maturitách?

Ondřej Šteffl řekl(a)...
26. října 2019 v 15:45  

Radek Sárközi řekl(a)... A jak vypadá RIA

Je to veřejné a mělo by to být na stránkách vlády, neb jde o vládní návrh. Najdi to dej to sem.

Milan Keršláger řekl(a)...
27. října 2019 v 22:20  

Původní účel prosazené inkluze bylo ušetřit - speciální školy jsou/byly totiž drahé. Že je výsledek ještě dražší a trpí nejen inkludovaní, ale i okolní žáci (a učitelé), bylo jasné hned zkraje. Také si pamatuji, jak EU kritizovala neprostupnost speciálních škol (tj. nemožnost žáka ze spec. školy dosáhnout na maturitu nebo VŠ), zatímco se v ČR z toho udělala nutnost je zrušit :-(

BP řekl(a)...
28. října 2019 v 12:28  

Pane Milane, speciální či praktické základní školy zůstaly, jen se navíc inkludují do normálních škol žáci se speciálními potřebami a využívají k tomu bohatě služeb asistentů. Takže celé to stojí násobně více. Nic se neušetřilo, a ani nikdy v budoucnu neušetří. Kdyby si měli rodiče platit asistenta sami, hned by své dítě vrátili do speciální školy, kam by chodilo bez poplatků.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.