„Koncentrovaně se malér projevuje u dvou tradičně nejdůležitějších, v politice se říká „silových“ předmětů: českého jazyka a matematiky. Jsou důležité oprávněně, čeština, protože jde v podstatě o umění přesné a srozumitelné komunikace, matematika, protože jde o přesné a k správným výsledkům vedoucí myšlení. Způsob, jak se obojí učí a v návaznosti na to i zkouší, je však mnohdy víc házením klacků žákům pod nohy než pomocí, přičemž kamenem úrazu je to druhé. Tématem zkoušky není prokázat, jak se žák v daném předmětu orientuje a dokáže to, co se naučil, rozvíjet. Jde hlavně o to, s co nejmenším počtem chyb odpovědět na baterii testů, valnou měrou formálních, nesmyslně teoretizujících a vlastně fachidiotských,“ píše Jaroslav Veis v Lidových novinách.
Jaroslav Veis (repro ČT) |
I učitelé, kteří usilují o to, své žáky co nejvíc naučit, a předpokládejme, že takových je valná většina, protože kvůli snadnému výdělku se toto povolání nedělá, ztrácejí energii i čas prazvláštním subpředmětem „jak správně projít testem“. Jsou odsouzeni učit víc než to, co by žák měl znát, odpovědi na možné otázky v testech.
To podstatné, oč jde, totiž není ani odkládat a zkoušet flikovat neopravitelné věci ani do nich skákat po hlavě. To podstatné je vznešená slova o důležitosti vzdělání nejen psát do politických programů, ale zcela přehodnotit už základní přístup a hledat dlouhodobý konsenzus na reformě, která dokáže přežít víc než dvoje volby. Reformě, která je na výsledcích voleb (nebo i na pouhých obavách z jejich výsledků) nezávislá.
Celý text naleznete v Lidových novinách
1 komentářů:
"To podstatné je vznešená slova o důležitosti vzdělání nejen psát do politických programů, ale zcela přehodnotit už základní přístup a hledat dlouhodobý konsenzus na reformě, která dokáže přežít víc než dvoje volby."
Děkujeme. To jsme nevěděli. Ať žijí nominální mozky a jejich fachidiocie.
Okomentovat