„Musíme si přiznat, že to vychází ze současné koncepce výuky matematiky. Je tam hodně látky, ale nedostatek času na její procvičování a zažití. Dospěl jsem k závěru, že pro dosažení změny není vhodné začínat odzadu, represí u závěrečné zkoušky, aniž bychom upravili to, co jí předchází. Musíme zajistit podmínky, abychom dokázali naučit a procvičit užitečnou matematiku,“ říká ministr školství Robert Plaga v rozhovoru pro Deník.
Robert Plaga (msmt.cz) |
Znamená to, že návrh na sjednocení povinné maturitní zkoušky z češtiny, cizího jazyka a matematiky od jara 2022, který je v meziresortním připomínkovém řízení, stáhnete?
Právě to, že je zatím v této fázi, mi dává možnost ho změnit při projednávání na vládě nebo potom ve sněmovně. Celé léto jsme věnovali podrobnému prověřování podkladů, zkoumání jednotlivých příkladů, takže nejde o nějaký náhlý popud mysli. Skutečně nechci, aby byla třetina žáků maturitních oborů součástí nějakého experimentu a blamovali jsme se přesvědčením, že ke zlepšení znalostí, kompetencí i výsledků dojde pouhým zavedením povinné zkoušky z matematiky.
O potřebě zvýšit atraktivitu a prestiž učitelské profese mluví každý ministr školství. Realita však naznačuje, že spíš do vzduchu. Výsledky ministerského průzkumu ukázaly, že aktuálně chybí šest tisíc pedagogů a v příštích letech by to mohl být téměř dvojnásobek. Čím si to vysvětlujete?
Stejně jako v případě maturity i tady je třeba vycházet z tvrdých dat. Proto jsme zmíněné šetření dělali. Celá vzdělávací soustava čelí nepříznivému demografickému vývoji. Lidí blížících se důchodovému věku je daleko víc než učitelů do 30 let. Tím je na problém zaděláno. Potěšilo mě aspoň to, že se v jednotkách tisíců lidé do školství také vracejí. Platí ale, že pokud necháte sektor patnáct dvacet let za ostávat a hřešíte na to, že to učitelé nakonec nějak dají, tak vás to v určité chvíli doběhne.
Což se stalo bohužel právě vám. Jak z toho ven?
V ideálním světě severského školství by mělo být na každé učitelské místo pět zájemců a každý z nich by měl mít kvalitní pedagogické vzdělání. V takovém světě my nežijeme. Jsme v situaci, že musíme přilákat každého, kdo chce učit. Můžeme nabídnout rostoucí platy, ale vyléčit systém jako takový za několik let není možné. Souvisí to s kapacitou i kvalitou pedagogických fakult, které musejí mladé lidi k učitelské profesi přitahovat, nikoli je odrazovat.
Celý rozhovor naleznete zde
11 komentářů:
Je to další věc v řadě, kterou prosadila Kateřina Valachová a která se ruší...
Tak ještě tu inkluzi po česku.
Tak ještě tu inkluzi po česku.
Tak pokud jde o "inkluzi po česku", v tom se shodnem.
Ta je totiž mnohem horším "experimentem s žáky", nežli cokoliv jiného.
Kdy asi myslíte, že bychom mohli čekat její zrušení?
Zase září a sezona prohlášení. Kolik z toho ale ministři splnili?
Ruší každý, ale nikdo nemá náhradu. Co místo toho? Současný paskvil? Několik let žáci počítají s povinnou maturitou a zase před maturitou jim udělají změnu?
"Musíme si přiznat, že to vychází ze současné koncepce výuky matematiky. Je tam hodně látky, ale nedostatek času na její procvičování a zažití. Dospěl jsem k závěru, že pro dosažení změny není vhodné začínat odzadu, represí u závěrečné zkoušky, aniž bychom upravili to, co jí předchází. Musíme zajistit podmínky, abychom dokázali naučit a procvičit užitečnou matematiku,“ říká ministr školství Robert Plaga v rozhovoru pro Deník.
Jakpak na to pan ministr přišel? Dřív bylo mnohem víc látky a žáci uměli. Rozdíl je v přístupu žáků k vlastnímu vzdělávání. To kecy nezmění.
A metody jsou jiné. Dřív šlo o výsledky, dnes jde o dobrý pocit žáka. A to testovat u maturity není zrovna in. Kdo ví čeho se ale časem dočkáme.
No a užitečná matematika, co to je? Od člověka pracujícího ve vzdělávání bych očekával trochu větší přehled o vlivech ,matematického vzdělávání na činnost mozku a rozvoj osobnosti a o tzv. populistické "užitečnosti" matematiky.
Teda to je kampaň... Pomalu co den, to článek.
Děkuji panu ministrovi, že se mne (nevědomky) zastal. Umím látku procvičit, doučit, umím i nabídnout studentům něco navíc (pokud na to mají a mají zájem), ale neumím vyřešit problém přecpaných osnov, kde musím zběsile kupředu stylem vyložit, krátce procvičit, ověřit a frčet dál (kdy lepší studenti oprávněně praktikují nauč-se-a-zapomeň, ti horší "proplouvají" - tj. přečkají problém s pětkami bez snahy o pochopení do nové látky, kde na začátku získají jednu jedničku a díky tomu nepropadnou).
Látky nebylo v minulosti víc, spíš méně (máme nové poznatky, viz třeba fyzika/vesmír/chemie, ale i matematika - např. důraz na množiny - Hejný atd.). Také bylo látky na studenty méně, protože jich větší část šla na učiliště bez maturity, zatímco dnes jsou na SŠ (s maturitou), ovšem inteligence populace je od Kromaňoců stejná.
"...ale neumím vyřešit problém přecpaných osnov, kde musím zběsile kupředu stylem vyložit, krátce procvičit, ověřit a frčet dál (kdy lepší studenti oprávněně praktikují nauč-se-a-zapomeň, ti horší "proplouvají"...
Potvrzuji stejnou zkušenost ze svých školních let a zkušeností kolegů matikářů. Dokud se tohle nevyřeší, veškeré připitomělé snahy a novou střechu na rozpadlý barák ve stylu povinná maturita jedním testem, jsou jen kontraproduktivními plácnutími do vody k ukojení technokratů.
"Látky nebylo v minulosti víc, spíš méně (máme nové poznatky, viz třeba fyzika/vesmír/chemie, ale i matematika - např. důraz na množiny - Hejný atd.). Také bylo látky na studenty méně, protože jich větší část šla na učiliště bez maturity, zatímco dnes jsou na SŠ (s maturitou), ovšem inteligence populace je od Kromaňoců stejná."
Jaká fyzika/vesmír/chemie? Samozřejmě že poznání lidstva se v čase rozšiřuje, ale SŠ látka je v podstatě mnoho desítek let prakticky neměnná a to i v matematice. Problém není v přeplněnosti osnov, ale v přeplněnosti hlav těch, kteří šli na školy, na které nemají, anžto jim chytráci a frustráti nalhali, že na ně mají. To je v kostce základní problém našeho školství. Maturitu na úrovni z roku 1990, stejně jako VŠ diplom na úrovni roku 1990 prostě nemůže mít 80% populace. Nemůže, i kdyby se tejný na hlavu stavěl a mlel cosi o startovních čárách. Chceme-li udržet děti, které na maturitu nemají na středních školách, vytvořme alternativu k maturitě, která bude opravňovat k výkonu odborných povolání bez nutnosti a možnosti studovat VŠ.
Souhlasím s panem Vaňkem. Když budu ministr a příjde za mnou Lippmann s tím, že je třeba cvičit a ověřovat schopnost interpretovat umělecké texty, nebudu s ním diskutovat a pošlu ho za odborníky na literaturu a požádám, aby se shodli mezi sebou. Do odborných otázek nebudu zasahovat. To si mohu dovolit v matematice a ekonomii, případně financích a účetnictví, ale ne v něčem, čemu nerozumím, nebo alespoň musím předpokládat, že tomu mohu nerozumět.
Problém je, že pan Plaga takto nepostupuje. On sice matematice nerozumí, ale bezpečně dospěl k závěru, že je problém v koncepci její výuky. Údajně potřeboval ke svému zjištění ověřit, že žáci zvládají hůře úlohy na vlastní úvahu a aplikaci naučeného - no nezlobte se na mě, vážení, ale to je čistočistý zbabělý alibismus. Skutečnost, že studenti v průměru vždy zvládají úlohy na vlastní úvahu a aplikaci naučeného podstatně hůře, než nějaké naučené algoritmy a přímou aplikaci vzorečků, platí všude na světě a prakticky každý, kdo se někdy věnoval vzdělávání dětí alespoň den, to dobře ví. Je to zbabělé hledání důvodů pro předem připravené rozhodnutí, které tedy já jsem čekal už dávno. Už dávno jsem sem psal, že se to těsně před zavedením zruší, protože každý politik je posraný strachy a kreativně si vymyslí milion důvodů, proč to býti nemá. No a už je to tady. Jen ten důvod je trapnější, než jsem věřil, že může někdo sežrat. A jako obvykle jsem intelekt části populace přecenil. Působení pana Plagy na ministerstvu začíná být už dost trapné a naopak vysoce oceňuji reakce mnoha běžných čtenářů a přispěvatelů do diskusí pod internetovými články. Tam se to naštěstí hemží výroky o zklamání z takového postupu a kritikou podobného rozhodnutí. Lidé z praxe vědí, co je potřebné.
Mimochodem, z podobných článků to vypadá, jako by Plaga rozhodl, že povinná maturita z matematiky nebude zavedena dříve, než za cca deset let. Dokonce s tím přicházejí i samotní učitelé. Tak bych rád upozornil, že Plaga něco takového rozhodnout nemůže. Pokud se mu nepodaří jeho názor prosadit v PSP ČR, pak bude platit stávající novela školského zákona, která počítá se zavedením povinné maturity z matematiky od roku 2021 na gymnáziích a lyceích a od roku 2022 na ostatních maturitních oborech s výjimkou uměleckých, sociálních a zdravotních. Takže asi tak.
Nejsem matematik a dopodrobna nesleduji tuto odysseu maturity z matematiky, ale nevidím jediný důvod proč nemá být opět uvedena v život maturita z matematiky - povinně a jednotně. To, že většina populace uhýbá před problémem a vyhnout se něčemu, co jim moc nejde je inovativní a prosazovaná změna posouvající naše školství "vpřed", je zvrácené. A kdo se matiku chce naučit, si učitele vždy najde. Pokud nemá humorného, vysmátého, mladého a inovativně sociopsychlogicky zdatného ve škole, ať se porozhlédne v doučovacích platformách. Jenže ono se nechce!!!Tak to hodíme na zastaralé metody a přestárlé učitele.
To pak i v mateřinkách budeme děti krmit růčo, protože je pro ně složité se naučit jíst příborem, tkaničky se dávno nezavazují, lepší je suchák, no a v pracovních činnostech abychom pak měli jednoho dopěláka na pět dětí, aby si neustřihly prsty...
Látky je mnohem více. Stačí se podívat do učebnic fyziky, chemie nebo třeba informatiky (která v roce 1990 prakticky neexistovala), případně občanské nauky nebo zeměpisu (leccos bylo z ideologických důvodů prostě vyloučeno). To samé v ČJ, kde nově přibyly kapitoly o zamlčovaných spisovatelích/směrech, dějepis jakbysmet, přibyla enviromentální výchova, globalizace a jej nástrahy. V matematice byly v 80. letech experimenty s množinami, které se do osnov zavedly. Protože jsem v 80. letech doučoval matematiku, mám dojem že látky je na běžné SŠ více a nerespektuje hodinovou dotaci 2 hodin týdně. To je další absurdita státní plošné maturity z matiky - maturovat mají plošně všichni bez ohledu na podmínky.
Matematika mívala vyšší význam, ale doba jaksi pokročila. A stejně jako zmizel krasopis (30. léta) a rýsování/deskriptíva/křivítka, logaritmická pravítka, měly by zmizet další kapitoly ať už se to někomu líbí nebo ne. Svět je v pohybu a myslet si, že bude stejný jako před 40 lety je absurdní. Čili je hezké umět převést násobení na sčítání pomocí logaritmů, ale koho to dneska zajímá? Komu to dneska k čemu je? Kdo potřebuje umět odvodit směrnici přímky, kdo vůbec s něčím takovým ručně v praxi pracuje?
Rozčilovat se nad plošností maturity nemá smysl - ministryně Buzková po roce 2002 prostě otočila kormidlem (jak říkala v rozhovorech: "na objednávku voličů") a prostě je to dnes jinak. Ovšem nutit teď plošně žákům učebnice tehdejších SŠ, když by tehdy byli na nematuritním oboru je hloupé - oni na to prostě nemají, ale to neznamená že bychom je neměli vzdělávat nebo nad nimi ohrnovat nos!!!
Okomentovat