Z materiálů jako jsou brožury, slovníky, mapy apod., které vznikly za podpory veřejných grantů a fondů, by měli mít užitek všichni, ne pouze příjemci dotací. Ministerstva školství a sociálních věcí se proto zavázala, že podmínkou bude pro příjemce souhlas se zveřejněním všech výstupů pod veřejnou licencí, aby kdokoliv další mohl materiály používat, upravovat a pak následně šířit.
Tamara Kováčová (eduin.cz) |
Ministerstvo školství a Ministerstvo práce a sociálních věcí se v Akčním plánu pro otevřené vládnutí zavázaly "zajistit uveřejňování digitálních obsahů nejrůznějšího charakteru, které jsou podpořeny z veřejných prostředků, pod otevřenou licencí Creative Commons (příp. jinou), a tím k nim zjednodušit přístup a umožnit jejich úpravy a sdílení všem aktérům ve vzdělávání". Prakticky to znamená, že Angličtinu a němčinu pro strojaře by mohly používat firmy, které připravují své zaměstnance na stáže či práci v zahraničí.
Akční plán pro období 2018 až 2020 je součástí protikorupčních opatření, proto jej spravuje Ministerstvo spravedlnosti. Podle monitoringu jsou však dosavadní postupy ministerstev velmi minimalistické. Ministerstvo školství sice s příjemci dotací podepsalo smlouvu o zveřejňování výstupů pod veřejnou licencí dokonce ještě před samotným závazkem, ale učinilo tak jen pro jeden typ projektů (OP VVV). “Ministerstvo práce a sociálních věcí naplňuje svůj závazek ve strategii, ale zatím nevidíme žádný konkrétní krok, který by vedl k reálnému opatření, který o systémové podpoře otevřenosti mluví,” říká Tamara Kováčová, které vede v EDUinu projekt Otevřené vzdělávání. Jako první drobnou vlaštovku alespoň MPSV podpořilo návrh, aby Rada hospodářské a sociální dohody (tzv. tripartita) v roce 2020 zveřejňovala analytické, vzdělávací a další relevantní materiály pod otevřenou licencí Creative Commons.
Bylo by užitečné vědět, jak chtějí ministerstva v naplňování svých závazků postupovat. “Obě ministerstva by měla například představit seznam svých dotačních programů s doplněným harmonogramem, do kdy se v následujících dvanácti měsících do podmínek pro žadatele do každého dotačního programu propíše požadavek na otevřenost materiálů. Jde o významný krok k tomu, aby se s veřejnými prostředky nakládalo hospodárně,” dodává Kováčová.
Zdroj: Tisková zpráva Aliance pro otevřené vzdělávání
5 komentářů:
Proč je špatné, že stát nebo EU zafinancují pouze komerční aktivity u Angličtiny pro strojař,e ale je správné, že zafinancuje komerční linku na výrobu toustového chleba? Bude snad paní Kováčová rozdávat toustový chléb pod nějakou licencí všem zdarma?
Paní Simono, je to špatně v tom, že když chcete používat při výuce tyto materiály, musíte si je koupit a v podstatě jsou Vám pouze "zapůjčeny" na omezenou dobu, maximálně jeden školní rok (jsou totiž v elektronické podobě - což je fantastické, ovšem přístup k nim po vypršení stanovené lhůty ztratíte).
Toustový chleba taky prostě sníte. A byl taky za dotační podpory státu vyroben.
Paní Simono, když si jednou tištěnou učebnici včetně CD zakoupíte, už Vám ji nikdo nevezme. Tady si zaplatíte, ale v podstatě pouze výpůjčku. A to je na tom špatně.
Tak výpůjčené auto nebo lyže taky musím vrátit, na tom není nic nemorálního.
Pokud ovšem stát (či jiná instituce) financuje výrobu nějakého produktu, má nepochybně právo stanovit, jak má být s produktem naloženo po vyrobení.
Pokud si najmu autory, aby sepsali učebnici nebo sestavili kurz, mohu stanovit, že produkt bude po vytvoření volně dostupný. Podle mého názoru by být měl, protože byl již autorovi zaplacen.
Samozřejmě je otázka, jak to má být s materiály, které jsou veřejnými penězi pouze spolufinancovány. Tam bych "dostupnost zdarma" nevyžadoval, na druhou stranu je možné ošetřit podmínky dostupnosti ve smlouvě o poskytnutí dotace - donátor má opět právo něco chtít.
Okomentovat