Ondřej Horák: Shrnutí klíčových zjištění a doporučení projektu na podporu demokracie ve školách (10. díl)

pátek 26. července 2019 ·

Následující text uzavírá celý seriál Podpora demokracie na školách, jenž představuje výstupy projektu Pokusné ověřování občanského vzdělávání na školách. Ve své první části se snaží zpřehlednit základní zjištění a odkázat se na další články, které se problematikou zabývají detailněji. Ve své druhé části představuje soubor doporučení adresovaných různým aktérům.


Doporučení

Základní zjištění popsaná výše se vztahovala primárně k situaci, kdy se škola již rozhodne pro systémové uchopení OV, či alespoň zavedení konkrétního nástroje – primárně žákovského parlamentu. To předpokládá její zájem, ale i přístup k podpoře na různých úrovních. V této situaci a nastavení se však bohužel drtivá většina škol v ČR nenachází.

Proto představujeme výtah z doporučení, která jsme na základě našeho projektu i další praxe a zkušeností zformulovali. Vztahují se k různým příjemcům a věříme, že i přes v úvodu nastíněnou změnu kontextu celého projektu a situace ve vzdělávacím sektoru, mohou přispět k tomu, aby se na více školách dařilo podporovat demokracii a rozvoj občanských kompetencí žáků.

Klíčová doporučení pro tvůrce RVP

1) Akcentovat jak demokratickou kulturu a demokratické jednání, tak participaci žáka a občana v průřezových částech RVP – jako součást celoškolního přístupu.
2) Upravit kompetenci občanskou tak, aby více zohledňovala žákovskou a občanskou participaci jako nástroj účasti na demokratických procesech a zapojování se do rozhodování o záležitostech, které se žáka, resp. občana týkají.
3) Popsat žákovské parlamenty jako jeden z doporučených komplexních občanskovzdělávacích nástrojů.
4) Popsat koncept demokratické školy jako součást kultury školy.
5) Akcentovat oblast participace žáků na životě školy jako součást autoevaluace školy.

Klíčová doporučení pro tvůrce DVPP

1) Zaměřit se na demokratické řízení školy.
2) Zaměřit se na profesní a osobnostní rozvoj pedagogů v oblasti občanských kompetencí formou koučování a mentoringu.
3) Zohledňovat celoškolní přístup k občanskému vzdělávání – žádoucí a účinné je pracovat s celým pedagogickým sborem, ideálně pak i s rodiči a komunitou.
4) Promítnout do vývoje DVPP poptávku pedagogů po vzájemném sdílení zkušeností s občanským vzděláváním a s participačními procesy ve škole.
5) Zaměřit se na činnosti, které vedou k péči o prostředí, kde žáci tráví čas, a na utváření a posilování třídní, školní, případně obecní komunity (např. formou žákovské samosprávy nebo místně zakotveným učením).


Celý text naleznete zde

1 komentářů:

E.Kocourek řekl(a)...
28. července 2019 6:30  

Zamerne mateni pojmu. To, ze zaci nedemoluji skolu, neni demokracie. ////



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.