V květnu 2019 rozeslal NIDV pedagogickým pracovníkům základních a středních škol v jednotlivých krajích ČR evaluační dotazník, jehož cílem bylo především odhalit současné palčivé problémy, se kterými se školy v oblasti etické výchovy (ETV) potýkají nejčastěji, a zjistit, jaké jsou v tomto ohledu jejich potřeby. Počet obeslaných účastníků byl 194. Zodpovězených dotazníků se vrátilo 54. Většina respondentů k zavádění ETV do programu školy měla připomínky.
ETV má dle respondentů své opodstatněné místo ve výuce ve škole, vzorem by měl být sám učitel a také sociální prostředí, které dítěte ovlivňuje. Mezi respondenty převažovali učitelé 1. stupně ZŠ (81 %), naopak nejméně bylo učitelů z málotřídních škol (2 %).
ETV do výuky zařazují všichni respondenti. Nejvíce z nich zařazuje ETV jako průřezová témata (41 %), poté jako samostatný předmět (33 %) a příležitostně (26 %). Respondenti uvedli, že ETV jako předmět zařazují na ZŠ především až na 2 stupni: pro 8. třídu (19 %), pro třídu 9. a 6. (oboje po 17 %) a pro 7. třídu (15 %). Na prvním stupni ZŠ je ETV zařazována také, ale v mnohem menší míře (9 %).
Většina respondentů k ETV využívá výukové materiály (54 %). 41 % respondentů označila tvrzení, že učitelé si přípravy dělají sami, a zbývajících 5 % materiály pro výuku ETV nevyužívá.
Z uvedených oblastí ETV se respondenti nejvíce věnují oblastem: Mezilidské vztahy a komunikace (98 %), Prosociální chování v osobních vztazích (61 %) a Pozitivní hodnocení druhých (57 %). Naopak nejméně se ve školách věnují oblasti Reálné a zobrazované vzory (26 %).
Nejvíce je dle respondentů potřeba zaměřit vzdělávací programy v rámci DVPP na oblast Mezilidské vztahy (61 %) a na Pozitivní hodnocení druhých (41 %). Naopak nejmenší pozornost si v tomto ohledu zaslouží Reálné a zobrazované vzory a Interpersonální a sociální empatie (obě oblasti po 22 %).
Za nejpalčivější problémy v oblastech výchovy respondenti označili Inkluzi (69 %) a Šikanu a mezilidské vztahy (69 %). Dle 39 % respondentů má ETV vliv na prevenci a řešení těchto problémů zcela a dle 50 % částečně. Podle zbývajících 11 % respondentů ETV tento vliv nemá.
Zdroj: Tisková zpráva NIDV
2 komentářů:
No, dalsi marny pseudovyzkum… Ucast respondentu nekde na urovni voleb do Senatu je asi nejvice vypovidajicim vystupem.
"ETV do výuky zařazují všichni respondenti. Nejvíce z nich zařazuje ETV jako průřezová témata (41 %), poté jako samostatný předmět (33 %) a příležitostně (26 %)."
A ten graf ilustruje jako co? Pomery pro tri ruzna ANO sedi, v souctu jsou ale kolem 60 %, zbyva 40 % na NE... Eticky o tom ale pomlcime.
ETV na vznik šikany vliv má, jen je důležité JAK se dělá. My máme na školách všechny učitele k výuce ETV kompetentní? Že jsem si nevšimla.
Okomentovat