Jiří Karen: Jak učit pro budoucnost, která možná nebude?

středa 3. července 2019 ·

„Hnutí studentů za záchranu klimatu dává českému školství příležitost od základu proměnit vztah mezi učiteli a žáky, což bylo ostatně už dávno zapotřebí... V některých skanzenech se však svět zcela zastavil. Tendence určité části českého školství spočívající v ignoraci, praxi vojenského drilu a v autoritářském přístupu se projevily v nenávistné reakci na studentské klimatické hnutí. Někteří studenti aktivně zapojení v hnutí Fridays for Future jsou tak za své postoje školou perzekuováni a učiteli za jejich podporu zesměšňováni,“ píše Jiří Karen v Deníku Referendum.


Jiří Karen (ostravan.cz)
Karen mimo jiné píše:

Na sociálních sítích i v některých kabinetech lze zaslechnout negativistické výlevy části pedagogů. Tyto zahořklé ataky se opírají do stávkujících studentů s argumenty, že také používají mobily, pijí z petlahví, měli by raději uklidit potok, chtějí se jenom ulít ze školy, chtějí se jenom zviditelnit a podobně.

V reakci na negativistické tendence určité části pedagogického sboru vznikla petice učitelů, která naopak studenty podporuje a kterou podepsalo přes dvě stě učitelů. Platforma Učitelé za klima, ve svém prohlášení deklaruje podporu studentů.

Mezi další aktivity učitelské inciativy bude patřit vypracování veřejně přístupné série metodik pro výuku, které budou tematizovat širokou problematiku klimatické katastrofy v nejrůznějších předmětech pomocí aktivizačních moderních didaktických metod. Platforma zvažuje i zapojení pedagogů do stávky, přičemž možné se zatím zdá být vyhlášení protestních dnů, ve kterých budou učitelé ve všech předmětech otevírat palčivé téma současného klimatického kolapsu a diskutovat o něm s žáky...

Hrát si ve školství nadále na armádní logiku, ve které je vzdělávání definováno vztahem mezi „autoritou zkušeného pana učitele“ a „mladým podřízeným nevzdělaným žákem“, spadá do žánru tragikomického skeče. V něm starší generace, jež úspěšně dovedlla naši civilizaci na práh naprosté zkázy, předstupuje za katedru a hodlá nadřazeně kázat mladým.


Celý text naleznete zde

14 komentářů:

Tajný Učitel řekl(a)...
3. července 2019 v 8:06  

Žáci nastavují zrcadlo naší netečnosti, lenosti, lhostejnosti a našemu smíření s tím, že naše země jde do kopru a to spíš dříve než později. Není divu že se to nelíbí.

laimes řekl(a)...
3. července 2019 v 9:39  

líbí-nelíbí,takový je život,takový je kapitalismus založený na rostoucí spotřebě,předkové těchto dětí slintali v 70. nad časáky ze západu,snili o supermarketecj s plnými regály a čím dál víc jich dnes stačí utratit své důchody v protější samošce- jednotě

laimes řekl(a)...
3. července 2019 v 9:41  

a jejich potomci paradoxně sní opět o jednom dvou typech jogurtu v ekologickém skle jako bylo za socialismu.....

Simona CARCY řekl(a)...
3. července 2019 v 10:17  

Kam se vypařily cíle hnutí? Během školního roku každý pátek volníčko, manifestačka ale o prázdninách se klima muselo prudce zlepšit, protože nikde nic. Ani Greta nemá čas?

Unknown řekl(a)...
3. července 2019 v 12:11  

Pro Simona CARCY: Aktivity Grety můžete sledovat zde https://www.facebook.com/gretathunbergsweden/, české FfF je částečně na Klimakempu a částečně chystá týdenní akci na podzim. Středoškoláci i středoškolačky pracují jako dospěli manažeři a manažerky, hodně se chtějí učit pracovní postupy. Mám radost, že jim můžeme takovou podporu nabídnout, i během prázdnin, v čase našich dovolených. Hana Chalupská

Petr Portwyn řekl(a)...
3. července 2019 v 12:42  

To musí být velký Klimakemp, když se tam vejdou tisíce středoškoláků. A zbývající tisíce pracují jako manažeři? Super akce. Nevěděl jsem, že je tolik volných manažerských míst, které zastanou i středoškoláci, byť se zkušeností z účasti na shromáždění. Máte moje uznání.

Tajný Učitel řekl(a)...
3. července 2019 v 13:38  

Reakce (nejen) některých učitelů na protesty dětí jsou velmi zajímavé. Marginalizace, zesměšňování, dehonestace, vykazování do patřičných mezí. Stávka je z definice protest formou nedělání něčeho, co se od stávkujících vyžaduje, viz nenásilný odpor. Měly by stávkovat měsíc i půl roku, jak jen dlouho to potrvá, než si se politici pod tlakem veřejnosti, když už ne pod tlakem svědomí, přestanou cpát do zadku průmyslu a podniknou kroky k nápravě zoufalého stavu věcí. I když, s Andrejem u kormidla spíše roky.

PP řekl(a)...
3. července 2019 v 13:42  

Pojďme smysluplně diskutovat.
Zkuste naznačit, tajnej, co se dá dělat pro změnu stavu věcí.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
3. července 2019 v 16:15  

Stávka je z definice protest formou nedělání něčeho, co se od stávkujících vyžaduje, viz nenásilný odpor.

Ale povinné vzdělávání je prostě povinné. Nebo existuje nějaká ekovýjimka?

BP řekl(a)...
3. července 2019 v 17:22  

Já budu věřit v upřímné úmysly žáků s životním prostředím tehdy, až po hodině či vyučování budou odcházet z učebny a nezůstane tam po nich žádný nepořádek ani žádný počmáraný či dokonce rozbitý nábytek. Ve škole pěkně do barevných kontejnerů roztřídí svůj denní odpad a nebudou nic vyhazovat do jednoho odpadkového koše (a to ještě v tom lepším případě, že opravdu použijí alespoň tu odpadkovou nádobu). Před školou nezůstanou po nich žádné poházené vajgly všude, kde se dá.
Pak jim budu fandit i na těch manifestacích za zlepšení klimatu, neboť jim budu věřit, že to myslí vážně.
Ale začít musí sami u sebe a od všedních maličkostí.

Vera řekl(a)...
3. července 2019 v 19:32  

Nevím, jak ostatní, ale já jsem přečetla celý text a vyjímám z něj 5 odstavců , které považuji za klíčové:

-"Často alibistický argument všech koleček systému „děláme to pro své děti“ nabírá na hrůzné grotesknosti, uvědomíme-li si reálné dopady své každodenní práce, do které nás uvrhl pyramidový systém maximalizace digitálních čísílek na zužující se hrstce účtů těch nejbohatších." Co to je "zužující se hrstka"? Koho autor myslí těmi nejbohatšími? Z toho, že zmiňuje i uhlobarony, mi připadá, že je trochu mimo.

-"Přestože se z perspektivy učitelů z liberálnějších větších měst může zdát toto líčení přehnané, v regionech a menších městech, ve „fosilních“ školách je situace opravdu často strašidelná."
Jistě, my na venkově vyndáme ráno nohy z dřeváků, po stopadesáté přeslabikujeme Rudé právo z roku 72, zapřáhneme a jedeme do školy šířit své fosilní názory pomocí biče.

-Platforma (= skupina s pánem souznějících učitelů)zvažuje i zapojení pedagogů do stávky, přičemž možné se zatím zdá být vyhlášení protestních dnů, ve kterých budou učitelé ve všech předmětech otevírat palčivé téma současného klimatického kolapsu a diskutovat o něm s žáky.

Otevírat palčivé téma čehokoli opravdu hodně pomůže. Je to vidět i z toho, co vyvolala shromáždění na Letné.

-Prubířským kamenem, na kterém se bude brousit české vzdělávání čelíc existenční nutnosti globálního kolektivního humanistického činu, je podle mého názoru esenciální pojetí vztahu mezi učiteli a žáky.

Tomuto souvětí nerozumím. Myslela jsem, že jo, ale pak jsem se lekla toho, co mi vyšlo.

-Klimatická katastrofa tak poněkud drasticky aktualizuje potřebu respektujícího vztahu mezi učitelem a žákem, založeném na akceptaci, empatii, autenticitě a rovnosti.

Tedy jestli tím autor myslí, že solidní vztah mezi učitelem a žákem může vzniknout jen u vidiny nějaké apokalyptické události, je mi ho upřímně líto a z celého toho textu je mi špatně. Příšerná čeština, neuvěřitelné názory.







Nowak řekl(a)...
3. července 2019 v 19:54  

Jazyk pana Karena je opravdu zvláštní, pan K. taky.
DR běžně čtu o nacházím tam velmi kvalitní a většinou velmi dobře podložené texty. Následující je s tím v rozporu: "Někteří studenti aktivně zapojení v hnutí Fridays for Future jsou tak za své postoje školou perzekuováni a učiteli za jejich podporu zesměšňováni,“ píše Jiří Karen v Deníku Referendum." Proč se redakce DR neptala autora na ty studenty? V ČR šlo doložitelně o 1 žákyni (její škola se dodatečně proti tomuto tvrzení odvolává) a psalo se 1 studentce ve Švédsku, kde zřejmě šlo o fámu, jak doložili novináři z A2larmu.
Takže nejen divný jazyk, názory, ale také nedoložená nebo aspoň nepřesná fakta.

laimes řekl(a)...
4. července 2019 v 9:19  

stávka kest účinná pouze v socialistické plánovací ekonomice,generální stávka v 89 vedla k pádu plánované ekonomiky,lidé stávkovali a pobírali výplaty a bylo ohroženo zásobování a plnění pětiletky,dneska si všichni mohou stávkovat dosytosti,nejenže výplatu nedostaneš alě rovnou tě vyrazí,ten ukrajinec je stejně výhodnější,že tu nebude chleba no tak si pro něj zajeď do vídně....

laimes řekl(a)...
4. července 2019 v 9:26  

budoucnost bude a to velmi pochmurná,dokud bude přísun ukrajinců (vláda opět povolila zdvijnásobit jejich legální počet) pojedou montovny automotivu,pokud dojdou ukrajinci nebi číňani vtrhnou se svými auty do eu budou statisíce bez práce a nezbyde než ze zoufalství kopat kanál alespoň přes moravu,v důsledku poklesu koupěschopnosti začne váznou zásobování (řetězce odejdou) a kdo nebude s krompáčem na kanálu bude s motičkou na poli kam se lidí z montoven přesunou aby neumřeli hlady...

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.