Robert Plaga: Nebráním se zrušení povinné maturity z matematiky. Dovedu si představit svět bez jednotných přijímaček

sobota 22. června 2019 ·

„Rozhodně nejsem hluchý a slepý k číslům, která se na maturitě z matematiky ukazují už nyní. Diskutovali jsme, jestli má být povinná matematika, ale opomněli jsme debatu o užitečném obsahu. I ve vazbě na možnost zrušit povinnou matematiku jsem požádal paní ředitelku Cermatu, aby mi vyhodnotila, jaká byla úspěšnost u užitečných úloh,“ říká ministr školství Robert Plaga v rozhovoru pro deník Právo.


Robert Plaga (msmt.cz)
V rozhovoru zazní také tyto otázky a odpovědi:

To jsou jaké?

To jsou úlohy, které bych popsal jako ty, které mapují matematické dovednosti v praxi. Jsou to typově úkoly, kde se popisuje pohyb z místa A na místo B, nebo 1500 ml nateče někam za jak dlouho. Rozhodně tam nepočítám strašlivě dlouhou úlohu s a, b, c, x, zlomky na druhou, se kterou si máte hrát. Problém je totiž hlubší, a právě proto pátrám po úspěšnosti užitečných úloh, abychom věděli, jestli se neblamujeme. Dá se totiž předpokládat, že u těch užitečných úloh by měla být úspěšnost vyšší. Kdyby se ukázalo, že je úspěšnost nižší, což by znamenalo omezené pochopení té materie, tak je to docela vážný signál k debatě, že výuka matematiky není dostatečná a kvalitní. A naším cílem rozhodně není vystavit třetinu generace maturantů neúspěchu, který by nebyl dán tím, že se neučili, ale že se v tomto systému naučit nemohli...

A potom byste byl ochoten i nástup povinné matematiky odložit či zrušit?

V principu se nebráním žádné z těchto možností. Odmítám ale přístup, že pokud se bojíme vyššího neúspěchu, tak to raději zrušíme a tím to bude vyřešené. Jako ministr školství se naopak musím pídit po tom, proč jsou výsledky takové, jaké jsou, a to také dělám...

Mají státní přijímačky nějaký smysl? Už máme za sebou třetí kolo, skladba otázek se proměnila, takže opět nemůžeme porovnat, jak si tento ročník vedl proti těm předchozím. Zatím to vypadá, že přijímačky jenom vystrašily základní školy, že se teď věnují výhradně testovým předmětům a ostatní výuka se zanedbává, což se jako pozitivní dopad nehodnotí... Vidíte to jinak?

Jsem zastáncem toho, že bychom měli řešit kvalitu výuky na druhém stupni a sledovat toho žáka v průběhu jeho vzdělávací dráhy. Nemělo by to být o jedné tvrdé přijímací zkoušce, ale spíše o tom, že bychom sledovali jeho posuny na druhém stupni ZŠ. Tam jsme blíž k odhalení toho, na co má žák talent nebo co se nazývá potenciálem jednotlivce. Takže dovedu si představit svět bez jednotných přijímaček, kdybychom nastavili velmi dobře systém průběžného ověřování znalostí a kompetencí.


Celý rozhovor naleznete zde

9 komentářů:

poste.restante řekl(a)...
22. června 2019 12:08  

... ve vazbě na možnost zrušit povinnou matematiku jsem požádal paní ředitelku Cermatu, aby mi vyhodnotila, jaká byla úspěšnost u užitečných úloh,“ říká ministr školství Robert Plaga v rozhovoru pro deník Právo.

To jsou jaké?

To jsou úlohy, které bych popsal jako ty, které mapují matematické dovednosti v praxi. Jsou to typově úkoly, kde se popisuje pohyb z místa A na místo B, nebo 1500 ml nateče někam za jak dlouho. Rozhodně tam nepočítám strašlivě dlouhou úlohu s a, b, c, x, zlomky na druhou, se kterou si máte hrát. Problém je totiž hlubší, a právě proto pátrám po úspěšnosti užitečných úloh, abychom věděli, jestli se neblamujeme. Dá se totiž předpokládat, že u těch užitečných úloh by měla být úspěšnost vyšší. Kdyby se ukázalo, že je úspěšnost nižší, což by znamenalo omezené pochopení té materie, tak je to docela vážný signál k debatě, že výuka matematiky není dostatečná a kvalitní.


Ach můj bože.

Jiri Janecek řekl(a)...
22. června 2019 12:18  

"Ach můj bože."

Asi tak... Vrtat se v tom hlouběji nemá smysl.

Má Plaga maturitu z matematiky? Jak na ni on sám vzpomíná? Co mu dala? Jak často si počítá, kde - když jede vlakem z Brna do Prahy - potká vlak, který vyjede opačným směrem o deset minut později z Pardubic rychlostí o 6 km/h nižší?
Padnou v rozhovoru podobné otázky?

Pavel Doležel řekl(a)...
22. června 2019 16:42  

Ježišmarjá. To já si dovedu představit i růžové mravenečky, jak hrajou na housle.

Proč se ho raději nezeptali co podporuje a proti čemu naopak bojuje? Co si dovede představit, a čemu se nebrání, to je mi s prominutím u řiti. To je zase politik s koulema. Ach jo.

tyrjir řekl(a)...
23. června 2019 0:51  


Kdyby se ukázalo, že je úspěšnost NIŽŠÍ, což by znamenalo omezené pochopení té materie, tak je to docela vážný signál k debatě, že výuka matematiky není dostatečná a kvalitní...

Výška je veličina, kterou měříme v metrech.

Úspěšnost není veličina, kterou měříme v metrech. Úspěšnost tedy není vysoká nebo nízká. Je VELKÁ nebo MALÁ.

Dovoluji si konstatovat, že zrušení povinné maturity z matematiky "si dovede představit" ministr školství, který chybuje v používání elementárních pojmů tím, že nerozlišuje mezi dvojicemi pojmů malý - velký a nízký - vysoký.

Mám z toho tak trochu "zvýšenou hladinu adrenalinu v krvi"...
:)))

J.Týř

Jiri Janecek řekl(a)...
23. června 2019 5:49  

Neobjevili onehdy nějací hlavouni u kulatého stolu, že čehý-hot způsob řízení školství není to pravé ořechové?
Jak hodnotí pana Plagu?

Simona CARCY řekl(a)...
23. června 2019 8:13  

Nezbyva nez pozadat pana premiéra, aby konecne posoudil uzitecnost pana ministra. Beznazorovy nazor, ktery s periodou 2 az 3 mesice vypousti do eteru soucasny ministr skolstvi ukazuje, ze promeskal prumernou dobu, po kterou setrvavaji ministri skolstvi ve funkci, schovavanim se za prazdna slova.

Tajný Učitel řekl(a)...
23. června 2019 13:18  

Carcy, ano, s cermatem na věčné časy, kupředu, zpátky ni krok.

mirek vaněk řekl(a)...
24. června 2019 12:52  

Pan ministr nepochopil, že řešení úloh z praxe je mnohem složitější než naučit se matematický algoritmus. Neboť, pokud se nejedná o trapnou úlohu na úrovni první třídy, musí žák pochopit zadání(mimo jiné rozumět jazyku, což není hlavním cílem matematiky) a pak vybrat ze zvládnutých algoritmů ten vhodný, který může na daný problém použít. To ale znamená mít arzenál algoritmů a metod. Proto řešení praktických úloh bude dopadat vždy hůř než u úloh čistě matematických.

Ohánění se praxí to už bylo v USA po válce. Až USA prohráli závod o vesmír, došlo k velkému rozčarování a posílení teoretické matematiky v americkém vzdělávání. Dnešní technologický svět vyžaduje teoretické matematické znalosti. Sice zdánlivě není s kým soutěžit, ale to je jen zdání. Stačí se podívat na současné problémy s high technologiemi. Od dieselgate, kausa boeing, poruchovost raket či počítačů. Od určité úrovně je technologie tak složitá, že bez špičkové matematiky a komplikovaného řešení problému se ničeho nedosáhne. A ani obcházení předpisů a politické ústupky nepomůžou. A pak je nutností i pečlivost, pracovitost a poctivost středního personálu i dělníků, aby všechno fungovalo. Proto moderní technologie vyrábí v Asii. Matematikou to začíná a počítači a raketami končí.

Průběžný systém kontroly vzdělávání ano. Ale kdy to bude?

Tajný Učitel řekl(a)...
26. června 2019 16:15  

Dovedu si představit svět, kde se děti učí matematiku i jiné předměty ze zájmu a zvídavosti, bez strašáků a biče.



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.