Lada Fachsová: Specifika práce s asistovanými žáky – Asistent pedagoga – 2. díl

středa 5. června 2019 ·

Stejně jako pedagogové mají své výukové metody, „rituály“ ve výuce, tak i AP mají různé přístupy k žákům. V naší škole se snažíme zkušenosti AP sdílet na pravidelných schůzkách. Nelze vždy vše aplikovat u všech asistovaných žáků. Záleží jak na osobnosti učitele, AP, žáka, tak na doporučení z PPP. Velmi kvitujeme návštěvy z řad odborníků u asistovaných žáků, kdy společně řešíme přístupy k žákovi. Jako příklad různých možností uvádím psaní tolik diskutovaných diktátů. Mají je žáci s různými úlevami vůbec psát? Nemají pravopisné jevy pouze doplňovat? Jak tedy na to? Střídáním různých možností lze dosáhnout jak netradiční výuky, pro asistované žáky „neúnavné“, že je stále stejná, tak i možného zajištění prospívající klasifikace.


1. diktát učitele pro celou třídu – asistovaný žák píše každou druhou větu (AP dodiktovává, pokud žák nestíhá; pokud stíhá, kontroluje si napsanou větu); pokud píše dostatečně rychle, pak píše polovinu diktátu a zbylý čas kontroluje za pomoci kompenzačních pomůcek či s AP)
2. diktát AP jednomu žákovi (ve třídě, popř. mimo třídu)
3. diktát AP pro skupinu žáků – většinou mimo třídu
4. diktát do sluchátek – velmi účinná metoda (maximální soustředěnost žáka)
5. doplňovačka pravopisných jevů (dopisování, dolepování, výběr)
6. pravopisné cvičení na PC
7. jiná práce na pravopisné jevy než diktát

Uspořádání pracovního místa, zasedacího pořádku je zcela v kompetenci učitele na základě pozorování projevů žáka ve výuce. Zdaleka neplatí to, že žák s přiznaným PO by měl sedět vepředu. Neustále se otáčí a nedává pozor? Co ho tedy posadit dozadu, aby měl přehled o dění ve třídě a neměl potřebu získávat informace otáčením? Je více žáků s potřebou asistence ve třídě? Dejme je co nejvíce k sobě, nebo lépe za sebe? To, co nám vyhovuje, ale mějme na paměti to, že když AP pomáhá, musí ostatní žáci „přes něj“ vidět. AP může mít ve skupince místo a tím všem pomáhat.

Někdy mohou žáci s podpůrnými opatřeními sedět i se svými kamarády, kteří pomoc nepotřebují – pak je vhodnější zvolit lavice u dveří a tak nebude AP nikomu překážet (jiná varianta – zadní lavice).

Pokud máme ve třídě žáka, kterému je třeba věnovat pozornost každou minutu, má své specifické potřeby, tak volíme místo tak, aby nenarušoval výuku, ale byl její součástí. Všechny své pomůcky pak má ve svém koutku. Samozřejmě je počítáno i s místem pro AP.

Kompenzační pomůcky, které jsou PPP doporučeny, jsou výsledkem komunikace mezi školou a PPP (příloha č. 5). Nejedná se pouze o pomůcky k výuce (jako jsou různé přehledy, pravidla, osy, počítadla, počítačové programy), ale např. také pomůcky k relaxaci. Někdo potřebuje masážní podložku, kterou má umístěnou pod lavicí v průběhu hodiny. Jinému žákovi se osvědčilo sezení na gymnastickém míči v části hodiny, kdy žáci pouze poslouchají výklad a on tímto podporuje relaxaci i zdravé sezení. Pro jiné žáky, kteří potřebují mít svůj klid a prostor, jsme pořídili „stanovou houpačku“. Někdy stačí relaxace bez stanu (i když žák leží, tak je součástí třídy a poslouchá), jindy je třeba, aby se schoval. Pedagog stanovil pravidla užívání – v hodině asistovaný žák, o přestávce je tato možnost dána ostatním spolužákům. A divte se nebo ne – ono to funguje.

V jiné třídě máme na zemi velký polštář, na kterém si žák smí odpočinout po splnění určitého úkolu – opět jsou stanovena pravidla (v tomto případě počet minut odpočinku). Žák si s sebou bere svého milovaného plyšáka, kterého po návratu k práci odkládá zpět na určené místo.


Celý text naleznete zde

0 komentářů:



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.