Naše vyučovací jednotka je koncipována do modelu E-U-R. Do evokace zařazujeme asociační brainstorming na téma Matematika. Do fáze Uvědomění jsme vybrali kooperativní metodu, která spočívá v tom, že jsou lavice ve třídě rozděleny do čtyř stanovišť, u kterých žáci v týmech plní jednotlivé aktivity, které spolu navzájem souvisí. Při tvorbě úloh budeme vycházet z praktického života, aby žáci byli schopni použít matematické myšlení při řešení reálných situací.
V reflexi k realizované aktivitě využijeme metodu sněhové koule. V celkové reflexi se opět vrátíme k evokačnímu brainstormingu, kde se dopracujeme s žáky k tomu, že matematika není jen o počítání a příkladech či geometrických tvarech, ale je propojená s reálným životem a zasahuje do něj, což bude zřejmé z tématu kooperativní metody.
Příprava hodiny:
Předmět: matematika
Ročník: 8.–9. ročník ZŠ
Časová dotace: 2 x 45 min
1. EVOKACE – asociační brainstorming, téma: MATEMATIKA (10 min)
• Žáci chodí k tabuli a píší nápady, které se jim vybaví při slově matematika.
• Učitel nekomentuje žádný nápad.
• Končí se, až žáky nic nenapadne, nebo se blíží konec 10. minuty.
• K této fázi se učitel s žáky vrací ve fázi reflexe.
2. UVĚDOMĚNÍ (65 min)
Tato fáze probíhá ve formě kruhového učení.
• Učitel žáky rozdělí do 4 skupin, každá skupina tak začíná na jiném stanovišti. Ve skupině se žáci spolu radí a vzájemně spolupracují, ale každý vyplňuje svůj pracovní list.
• Řešení každého úkolu má učitel u sebe. Skupina žáků vždy za sebe vyšle jednoho, který si u učitele zkontroluje správné odpovědi. Po uplynulém čase může skupina postupovat na stanoviště další.
• Učitel kontroluje práci, pomáhá a objasňuje úkoly, pokud nejsou zřejmé ze zadání.
• Učitel také kontroluje čas – na každém stanovišti se skupina může zdržet pouze 15 min. O tomto faktu jsou žáci informováni na začátku. Nevadí, že nestihnou úplně vše.
Celý text naleznete zde
1 komentářů:
Jestli takhle opravdu vypadá výuka matematiky na ZŠ, pak se nedivím, že nám na středku přijdou opravdoví pitomci. :(
Okomentovat