Nedostatečné platy učitelů vedou k horším výsledkům žáků, vyplývá z analýzy. Stát na učitelích „ušetřil“ 500 miliard

pátek 12. dubna 2019 ·

Dlouhodobě nízké platy českých učitelů mají přímý dopad na studijní výsledky žáků. Ze srovnání studijních výsledků školáků v mezinárodních testech PISA a úrovně platů učitelů ve 24 zemích OECD vyplývá, že v zemích s relativně lépe placenými učiteli je podíl žáků se špatnými výsledky nižší a podíl žáků s dobrými výsledky vyšší. Česká republika vychází jako země s vůbec nejnižšími učitelskými platy v rámci 24 zemí OECD a zároveň jako jedna ze zemí s relativně nejhoršími studijními výsledky dětí na základních školách.

Zatímco ve studijně úspěšných zemích, jako je Finsko nebo Německo, se průměrný plat učitele v podstatě rovná průměrné mzdě vysokoškoláka, v ČR je v posledních 25 letech zhruba poloviční.

Protože stát českým učitelům v uplynulém čtvrtstoletí vyplácel velmi nízkou mzdu, nedosahující úrovně obvyklé ve vyspělých státech, “ušetřil” tak na vzdělání dětí více než 500 miliard korun.

„Těžko můžeme být pyšní na nízký státní dluh, když se o něj mimo jiné zasloužil pokles investic do tak klíčové oblasti prosperity naší společnosti, jako je vzdělání,” říká analytik České spořitelny Michal Skořepa a dodává: “Bez přehánění můžeme říci, že nám čeští učitelé koupili Temelín. Oněch více než 500 miliard, které stát učitelům na platech za poslední čtvrtstoletí dluží, totiž zhruba odpovídá nákladům na výstavbu dvou jaderných reaktorů.”

Podle analýzy České spořitelny práce učitele zásadním způsobem ovlivňuje výši „lidského kapitálu“ žáků, tedy jejich znalostí a dovedností. Výdaje na platy učitelů proto lze chápat jako investici do kvality výuky, a tedy do lidského kapitálu žáků a do budoucí konkurenceschopnosti české ekonomiky. Pracovník je v průměru tím produktivnější, čím lepší měl učitele. Dobře to ilustruje graf porovnávající relativní plat učitele s výsledky žáků.

Relativní plat učitele vs. výsledky žáků (Česko = čtvercová značka)

Vodorovná osa: průměrný plat učitele v relaci k průměrnému platu vysokoškolsky vzdělaného pracovníka v dané zemi. Svislá osa: podíl 15letých žáků se skóre horším než 2 resp. lepším než 5 nebo 6 ve všech třech předmětech PISA testu (přírodní vědy, matematika, čtení) v roce 2015. Tečkovaná čára zobrazuje regresní přímku. Graf obsahuje 24 zemí OECD, pro které jsou k dispozici příslušná data. Relativní plat učitele vs. výsledky žáků


                                   Zdroj: OECD, vlastní výpočty


Pokud by stát už od roku 1994 vyplácel učitelům v každém roce platy v potřebné výši (tj. 160 % průměrné mzdy v ekonomice), veřejný dluh (červené sloupce v grafu níže) bz sice byl vyšší, ale šlo by o investici do budoucí prosperity společnosti s vysokou návratností. Český veřejný dluh je ovšem nízký nejspíš v důsledku podinvestovanosti i v dalších oblastech, jako jsou například dopravní sítě, komunikační sítě a automatizace a digitalizace veřejné správy.




„Dluh naší společnosti vůči učitelům a obecně vzdělávacímu systému není jen v platech. Dlouhodobě selhává také systém přípravy budoucích učitelů, profesní rozvoj stávajících učitelů a ředitelů škol - a nad tím vším stojí aspekt vnímání učitelského povolání českou veřejností. To všechno jsou oblasti, kterým se Nadace České spořitelny strategicky věnuje,” říká Ondřej Zapletal, ředitel Nadace České spořitelny a doplňuje: „Jen v loňském roce jsme organizace, které jsou na práci s učiteli zaměřeny, podpořili více než 33 milionů korun a od roku 2012 to bylo v součtu 108 milionů korun. Jsou mezi nimi zejména projekty jako kolegiální vzdělávání učitelů Elixír do škol a nadační fond Eduzměna s cílem podpořit systémové změny ve vzdělávání dětí.”


Zdroj: Tisková zpráva České spořitelny

5 komentářů:

mirek vaněk řekl(a)...
12. dubna 2019 10:54  

Všichni podporují organizace pracující s učiteli. Kdo podporuje učitele?

laimes řekl(a)...
12. dubna 2019 11:46  

1/ v česku je stále socialismus neboli dělník= učitel
2/v německu dělník (řemeslník,služebník) max 1/2 platu učitele
3/v německu plat učitele = průměrnému platu ve státě =cca 100 000kč
4/u nás na konci 2018 prům učitele 34 000 a prům v zemi 30 000
5/kategorie prům plat vš celkově neexistuje,pouze průměrný příjem (dle zdanění) a to je rozdíl

Unknown řekl(a)...
12. dubna 2019 17:07  

http://www.verejnydluh.cz/

Radek Sárközi řekl(a)...
13. dubna 2019 18:21  

Tento výpočet dochází k částce mnohem vyšší...

https://sarkozi.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=695432

tyrjir řekl(a)...
15. dubna 2019 15:18  

NEOLIBERÁLNÍ MANIPULACE A SKUTEČNOST V ČESKÉM ŠKOLSTVÍ

Ve školství chybí 1 bilion 450 miliard korun aneb 26 let planých vládních slibů npsal R. Sárközi ve svém článku:

Klausovy a Tošovského vlády (1994-1998) učitelům předevšim braly peníze, přidávaly práci a neslibovaly.

Pak následovaly nesplněné sliby (ve svých důsledcích fakticky hraničící opakovanými podvodnými manipulacemi):
Zeman 1998 - 2002: Na školství dáme jinde obvyklých 6 % HDP - NESPLNĚNO
Špidla a Buzková 2002 - 2004: Financování školství bude srovnatelné s (průměrem) EU, Učitelé budou mít 130 % prům. platu - NESPLNĚNO
Paroubek 2005 1 2006: Školství a platy učitelú zajistíme srovnatelné s prům. EU a OECD - NESPLNĚNO
Dál už jen mlčení nebo neurčité manipulativní a i tak neplněné sliby a prohlášení blížíci se svýmm obsahem a důsledky podvodnému jednání:. Například

Sobotkova vláda a ministryně Valachová (2013 - 2017: Opakovaně prohlašovali školství za prioritu, avšak postavení a zájem učitelů se dále zhoršovaly. Historicky největší pokles školského rozpočtu (3,6 % z HDP) byl za jejich vlády zastírán faktickou lží (šarlatánským tvrzením, že absolutní částka se číselně zvětšila bylo zastíráno, že investice do školství se zmenšily - i když vzhledem k navýšením jinde šlo a faktický procentní pokles). V podobných šarlatánských šlépějích jde i Babišova vláda a Plagovo MŠMT, když kritické situaci odpovídající zvětšení školského rozpočtu a učitelských platů už ani neslibují. Slib 150% učitelských platů z roku 2017 pro rok 2021 je totiž zdravý rozum urážející číselná demagogie neberoucí v ohled navyšování ostatních platů. Atd. atd.

https://sarkozi.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=695432

Závér: Vládě a parlamentu na školství a vzdělaných občanech fakticky příliš nezáleží. Podle mého názoru jde o naplňování neoliberálního černého scénáře pro budoucnost Česka*. S občany České republiky se bez ohledu na nepříznivé parametry nezávislých mezinárodních srovnání OECD pro školství zachází jak s nemyslícími ovcemi, které je potřeba stupidní propagandou nahnat do ohrady nevzdělanosti, mlčení, loajality a strachu. Každá dalši manipulace s očividnými fakty tuto situaci zhoršuje. Po zpackání všeho možného* se i školství stává prostorem pro soukromé aktivity jak vystřiženým z neliberálního desatera pouček obsažených v tzv. Washingtonském konsensu**. Prostorem, který bude postupně přeměněn na jakousi pečovatelskou službu, prostorem v jehož rámci si za dobré počáteční vzdělání bude muset človék zaplatit soukromému sektoru, jak už je tomu mnohde jinde. Oblastí, za kterou občané Česka v budoucnu tvrdě zaplatí, budou-li chtít české školství napravit.

J.Týř

Viz např.

* Ilona Švihlíková: Jak jsme se stali kolonií (kniha)
https://youtu.be/ScDwbwnwwbE (20 min. rekapitulace)

https://www.euro.cz/blogy/ilona-svihlikova-sirotci-neoliberalismu-1293984

**
https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Washingtonský_konsenzus
https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Neoliberalismus



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.