Ředitel českobudějovické základní školy Pravoslav Němeček připouští, že zvláště na prvním stupni hraje píle a pečlivost ve výsledné známce z předmětu svou roli: „Děvčata jsou zkrátka pečlivější. Na druhém stupni se to ale vyrovnává.“ Pro ředitelku pražského gymnázia Renatu Schejbalovou není vysvědčení ze základní školy ukazatelem, co žák umí: „Každá škola hodnotí žáky po svém.“ Lidové noviny přinášejí reportáž v souvislosti se studií think tanku IDEA o dopadu známkování.
„Systém známkování na vysvědčení dává žákům, rodičům a školám velmi hrubou informaci. Nejde jen o hrubost pěti známek, ale o velké rozdíly v přísnosti známkování a nejasnosti, co vše známky zohledňují,“ sdělil Lidovým novinám Daniel Münich, ekonom zabývající se oblastí vzdělávání.
Ani podle ministerstva školství žádný předpis přesně nestanoví, za jaké znalosti má žák dostat jedničku, nebo naopak pětku. „To je definováno každou školou ve vlastních pravidlech hodnocení,“ napsala resortní mluvčí Aneta Lednová. Předběžné výsledky studie ministerstvo hodnotit zatím nechce.
Subjektivní hodnocení žáků učitelem se podle autorky studie Miroslavy Federičové stává problémem ve chvíli, kdy ovlivňuje životní rozhodnutí žáka, zda se přihlásit na určitý typ školy. „Je to větší problém v zemích, kde se taková rozhodnutí musejí dělat již ve velmi nízkém věku a kde je obtížně srovnat vlastní dispozice žáka s ostatními v celonárodním měřítku, což je právě případ České republiky,“ upozorňuje Federičová.
Celý text naleznete v Lidových novinách
Citovanou studii naleznete zde
0 komentářů:
Okomentovat