Česká škola oslovila s několika otázkami novinářky a novináře, kteří se systematicky zabývají tématy školství a vzdělávání. „Mnozí učitelé si stěžují, že praktikující učitelé v médiích nedostávají téměř žádný prostor, že k tématům školství a vzdělávání mluví "experti", často bez jakékoli praxe, a že to jsou navíc stále titíž lidé - Feřtek, Kartous a další z okruhu EDUin, Šteffl, Münich… Chybí názorová opozice, chybí reálná zkušenost ze škol… 1) Je to tak? 2) Proč to tak je (Případně: Proč si myslíte, že učitelé mají takový dojem. Proč jsou vůči médiím nastaveni masově tak negativně…) 3) Co s tím?
Odpovídá redaktor České televize Ivan Lukáš.
1) Je to tak?
Není to tak, za zpravodajství ČT takový pocit rozhodně nemám, pokud točíme o školství, učitelé se ve vysílání objevují v každé reportáži, experty,o nichž se zmiňujete, využíváme spíš zřídka.
2) Proč to tak je (Případně: Proč si myslíte, že učitelé mají takový dojem. Proč jsou vůči médiím nastaveni masově tak negativně…)
Nemám zkušenost, že učitelé by byli vůči médiím nastaveni masově negativně, nevím, kdo jsou „mnozí“ učitelé….Pedagogická komora ?
7 komentářů:
Ano, za Pedagogickou komoru potvrzuji, že jsme velmi nespokojeni s tím, jak Česká televize informuje o dění ve školství. Například Otázky Václava Moravce, kam nejsou zváni učitelé ani ředitelé škol, i když je tématem školství (naposledy tam diskutovali s ministrem studenti, před tím ekonomové...). Reportáže v Událostech jsou často zavádějící, stejně tak informace na webu ČT. Viz tento příklad:
https://www.pedagogicka-komora.cz/2019/01/polovina-ucitelu-na-39-000-rozhodne.html
Na jiném místě zde jsem psal o "dlouhých prstech" EDUinu, tak se podívejte, která organizace je v Divácké radě České televize...
https://www.ceskatelevize.cz/vse-o-ct/divacka-rada/clenove-divacke-rady/
Tak ohledně OVM souhlasím s panem Sárközim. Učitele Pan Moravec nezve. U tématu školství ovšem málokdy chybí profesor Halík:)
Ale pan Lukáš učitele oslovuje a do reportáží zařazuje.
Učitelé píší a publikují. A to často z různých pohledů na stejné téma. Stejně jako například tady.
Ale kdo čte jejich blogy a články? Kdo o nich ví?
Ve skutečnosti je to tak, že událost, která není zařazena v hlavních zpravodajských relacích se prostě "nestala".
To, co redaktorům televizí připadá jako vyvážené a objektivní je ovšem velice často jen přebíráním mainstreamového pohledu na školství a společnost celkově.
Česká televize je v tomto ohledu snad trochu více objektivní, ale ani tam se nevyhnou zkreslování až manipulaci.
Vzpomeňme třeba jen kauzu návštěvy prezidenta Zemana ve Valticích s připravenými otázkami. Tak tendenčně pojatou reportáž musela většina učitelů pochopit jediným možným způsobem. S touhle redakční partou je nejlepší zůstat bez kontaktů, protože nikdy nevím, co z mých slov "uvaří" v pražské střižně.
A podobných případů by se dalo najít více, byť ne třeba tak markantních.
Učitelé v reportážích na ČT vystupují často, to potvrzuji. Většinou formou ilustrativních záběrů ze tříd bez zvuku... :-)
Veřejnost je třeba informovat o převratných změnách ve vzdělávání ve světě. Veřejnost by zaujaly příklady pokroku ve vzdělávání. Vztah učitel-student-technologie umožnuje rozvíjet potenciál každého studenta nebývalým způsobem. To je třeba pochopit a využít. O tom v CT24 skoro, nebo vůbec nic.
Tak abychom jen nekritizovali
Pátek 15.2 20:00 Pořad 90' Čt24, téma Univerzita nebo řemeslo?
Hlavní host: Drahoslav Matonoha, ředitel Akademie řemesel Praha
Další hosté:
Daniel Münich, kterého opravdu na rozdíl od Kartouse považovat za experta lze
Ondřej Šteffl, jak jinak, ale na druhou stranu jde o člověka, který provozuje školy, věnuje se testování a má spoustu informací a dat, získaných z šetření a výzkumů, které pro bono dává k dispozici
Petr Soukup, sociolog, Fakulta sociálních věd UK
Radek Hauerland, mluvčí České zbrojovky Uherský Brod
V reportážních vstupech např.:
Milan Hansík, obkladač
Petr Klabouch, klempíř
Roman Pommer, viceprezident Hospodářské komory
aj.
S jednotlivými hosty a s tím, co říkají už můžeme souhlasit, nebo nemusíme. Ale o to vůbec nejde.
Podstatné je, že se mluví o vzdělávání v oblasti řemesel a hlavním hostem je - oproti jiným případům překvapivě - ředitel školy, která vzdělává budoucí řemeslníky.
Uznání redaktorům. Jen moderátor by neměl opakovat obvyklá klišé.
Tak takhle si opravdu představuji vyvážený a objektivní pořad na dané téma.
Ale abych zase nepřechválil.
Zatímco píšu tento příspěvek, mám puštěnou televizi a ejhle.
Pořad Regiony ČT24, sobota 16.2 11:05
Probírá se téma Vzdělávání v cizím jazyce, jinak mluvících žáků v ČR, tak i výuka cizinců českému jazyku.
A hostem ve studiu je
(virbl a fanfára)
Bohumil Kartous, EDUIN
Asi v sobotu dopoledne, či kdy to natáčeli, neměl nikdo z MŠMT čas. :-(
Což takhle příště do pořadu o medicíně pozvat zástupce profesního sdružení hrobníků?
Okomentovat